Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi, ik wil binnenkort mijn ram en mijn voedster koppelen, en ik ga sowieso mijn ram laten castreren. Alleen ik wil ook heel graag mijn voedster laten castreren, maar dat is een zware operatie. Dus op welke leeftijd zouden jullie dat laten doen?

Groetjes, marrit

Geplaatst:

De meeste dierenartsen castreren voedsters vanaf een leeftijd van 5-6 maanden. Dat is ook een prima leeftijd voor die operatie. Je kan langer wachten, maar bij voedsters die ouder zijn, (3-4 jaar en ouder) is de kans groot dat de baarmoeder toch al aangetast is. Niet dat het dan niet meer kan hoor, maar als je slim bent en je hebt de mogelijkheid probeer je dat natuurlijk voor te zijn. Als je het voor het kiezen hebt zou ik zelf gaan voor een leeftijd tussen de 5 maanden en 1 jaar oud.

Het is ook weer geen extreem zware operatie hoor, maar wel zwaarder dan de castratie van een ram. Dat komt omdat de ballen van een ram aan de buitenkant van het lijfje hangen, en de baarmoeder en eierstokken van de voedster echt binnenin de buik zitten. Maar voor een fitte voedster zou de operatie geen probleem moeten zijn, de meeste voedsters knappen snel op, vaak eten en keutelen ze de volgende dag alweer. Wat bij een voedster wel belangrijk is, is dat je de eerste dagen pijnstillers geeft. Zodat pijn geen reden is om niet te eten en ze snel herstellen. In dit artikel staat meer info: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

Geplaatst:

Ik merk persoonlijk wel dat konijnen sneller opknappen van een operatie als ze nog jonger zijn. Daarom heeft het ook mijn voorkeur om ze in ieder geval voor het eerste levensjaar te laten helpen. 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .