Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi iedereen,

Ik ben nieuw hier en heb een account aangemaakt omdat ik me zorgen maak over mijn konijntje. Coco is 5 maanden oud, ze loopt heel de dag door mijn huis rond en is beste maatjes met m'n poes Maisy. Toen ik haar vandaag vroeg op de avond in haar kooi wilde zetten viel me op dat haar ogen raar aan het bewegen waren en dat zij zelf ook raar bewoog, waarna ik de dierenarts heb gebeld (nooddierenarts van Dierenkliniek Ridderkerk). Ik kon uiteindelijk langskomen en tot mijn grote schrik heeft ze e. cuniculi. 

Ik heb Fenbendrops meegekregen en die moet ik haar 28 dagen lang geven. 

Toen we thuiskwamen verstopte ze zich, maar nu, enkele uren later loopt ze weer rond en eet, drinkt en poept ze weer. Nu ben ik een bezorgde nijn-mama. De dierenarts zei dat we er vroeg bij waren en dat waarschijnlijk door hormonale veranderingen de e. cuniculi is op gaan spelen. Ze zei dat het een chronische ziekte is en dat ze er prima mee kan leven. D'r oogjes en hoofdje tollen nog een beetje, het breekt m'n hart om d'r zo te zien. Ik heb heel mijn leven konijnen gehad en heb dit werkelijk waar nog nooit meegemaakt. 

Hebben jullie tips voor de komende dagen? En dan bedoel ik, hoe kan ik haar het beste laten herstellen? Ze heeft geen prik of iets dergelijks gehad, ik lees dat anderen dit wel hebben gehad. Moet ik dit nu ergens alsnog gaan eisen? Wat kan ik de komende tijd verwachten? 

Ze heeft lekker wortel, spinazie, hooi en biksels op. Ze staat op twee pootjes, ze valt gelukkig niet om. Ik hoop dat ze (snel) beter wordt. Alle tips zijn welkom. 

Geplaatst:

In dit artikel op onze website  staat meer informatie: https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi/

En vooral dierenkliniek wilhelminapark heeft veel informatie over deze ziekte op hun website staan, waaronder een behandelplan waar veel dierenartsen gebruik van maken: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Overigens adviseert wilhelminapark langere behandeling met fenbendrops dan de standaard 28 dagen. Misschien dat je dat in ieder geval kan bespreken met jouw dierenarts.

Behandeling bestaat uit het bestrijden van de parasiet die het veroorzaakt, daarvoor heb je de fenbendrops meegekregen. En verder is de behandeling afhankelijk van wat voor klachten jouw konijn precies heeft. Het is dus lastig te vertellen wat je precies kan verwachten. Als je er snel bij bent en de fenbendrops slaan goed aan heb je kans dat het hier bij blijft en het niet erger zal worden dan dit. Maar het kan ook zijn dat er nog allerlei klachten bij gaan komen, het is heel lastig te voorspellen omdat het iets is wat heel veel verschillende klachten kan veroorzaken, maar zich soms ook beperkt tot zomaar één of twee zichtbare klachten. 

Zelf heb ik het gelukkig niet meegemaakt, maar er zijn verschillende leden die konijnen met EC hebben (gehad) hier op het forum.  Er zijn verschillende forums over het verloop van de ziekte bij hun konijntjes hier op het forum. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Normaal gesproken zou ik zeggen volg gewoon het advies van de dierenarts op. Soms is alleen een behandeling met fenbendrops ook al voldoende, dus dit is niet altijd verkeerd. 

Ik vind de dierenartsen bij dierenkliniek Ridderkerk alleen niet altijd even konijnkundig. Ik zou dus in dit geval wel voor een second opinion gaan, door bijvoorbeeld even te bellen met Wilhelminapark of langsgaan bij een andere konijnkundige dierenarts. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Bedankt allemaal!

Ik heb de artikelen inderdaad gelezen, en werd er erg neerslachtig van. De ziekte lijkt zo'n lijdensweg, ik hoop dat het niet zo gaat worden voor Coco. Het lijkt er inderdaad op dat we er vroeg bij waren, dus ik hoop op een spoedig herstel. 

Ja, ik had eigenlijk weinig keus het was na 20:00 en alle dierenartsen waren gesloten, behalve een waar ik een mindere ervaring mee heb gehad in Rotterdam. Ik ben opgegroeid in Ridderkerk en ben altijd super geholpen daar met al mijn huisdieren (dat waren er veel..). Zelfs nu ik in Rotterdam woon ga ik nog steeds daarheen, dus dit was wel toevallig. Mijn zus is weleens naar een konijnkundige dierenarts van de lijst gegaan en daar had zij weer geen goede ervaring mee, dus ik vind het moeilijk. Ik zal maandag even bellen met Utrecht voor wat tips en advies. 

Ze nam net heel goed d'r medicijntje en heb haar wortel gegeven en ze drinkt lekker. Ze slaapt nu. Het lijkt alsof de bewegingen iets minder aan het worden zijn, gister was natuurlijk vooral voor haar een stressvolle dag met al dat gereis en vreemde mensen die aan haar zaten. Dus toen ik ging slapen had ik weinig hoop. 

Mochten jullie nog andere tips hebben om het haar zolang ze ziek is aangenaam te maken, dan hoor ik het graag! :)

Geplaatst:

Vervelend! Je bent er vroeg bij dus dat scheelt wel.

Ik heb zelf ook een konijn met EC (maar met andere symptomen) en ik smeer de Panacur (dat is hetzelfde als Fenbendrops) altijd op een blaadje witlof of andijvie, of op een plakje wortel of appel. Hij eet het dan heel smakelijk op. Ik moest zijn vriendinnetje de eerste 2 weken meebehandelen en zij keek dan eerst even bedenkelijk maar at het uiteindelijk ook zelf op. Je zou dat ook kunnen proberen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik ben ook opgegroeid in Ridderkerk :) 

De dierenkliniek is inderdaad super met honden, katten en paarden, maar met konijnen ben ik eigenlijk nog nooit echt goed geholpen, vandaar.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ah dat is een goeie tip! Dank je wel! :)

Oh hey! Ridderkerraak! Vervelend zeg. Ze hebben natuurlijk ook onwijs veel artsen daar. Kan me heel goed voorstellen dat je daar niet meer naartoe wil als je een vervelende ervaring hebt gehad. Dat heb ik in Rotterdam meegemaakt (staat ook niet op de lijst van goede konijnenartsen).

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Nou jongens,

Even een kleine update. Coco d'r oogjes staan weer normaal! En ze wiebelt niet meer. Ze is wat meer actief en knaagt nu nog meer aan d'r kooitje want ze wil gewoon weer lekker lopen. Ik laat haar nog even in de kooi zitten om aan te sterken.

Ik hoop dat ze het zo goed blijft doen! Maar ze lijkt nu weer op m'n oude vertrouwde Coco. Jammer dat ik geen filmpje kan uploaden van voor en na, want het verschil is enorm! Bedankt voor alle tips, ze hebben zeker geholpen. 

• Vind ik leuk 2
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .