Eva.maria Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 hoi bunny-lovers, ik wil mijn konijnen tijdens mijn vakantie in een pension onderbrengen en nu lees ik dat ze allerlei inentingen nodig hebben (logisch) kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen: VHS, VHD en RHD2? op de site van mijn dierenarts hebben ze het steeds over VHD, maar op de site van het pension over VHS Ik raak een beetje in de war omdat ik op google een website heb gevonden die zegt dat VHD een oude variant is van RHD2 (en dan vind ik het weer raar dat dat niet op de site van de dierenarts staat, juist omdat deze arts onder de konijnen experts valt) Welke inentingen hebben jullie konijnen? groetjes Eva, Coco en Fleurrie
HildeR Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Vhd/VHS/RHD is hetzelfde, VHS2/VHD2/RHD2 is de nieuwe variant. Mijn konijnen zijn nu ingëent met nobivac (VHS1 en Myxomatose) en met Filavac kc + v (VHS2). Als het niet op de site staat, kun je het beste even bellen want ze zullen hun site waarschijnlijk nog niet hebben bijgewerkt 1
Evee Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Het is drie keer dezelfde ziekte: Rabbit Haemorrhagic Disease (RHD) of Viral Haemorrhagic Disease (VHD) is op z'n engels. In het Nederlands is dat afgekort naar VHS, Viraal Haemorrhagisch Syndroom (VHS). De afkortingen worden inderdaad allemaal door elkaar gebruikt, ik snap dat het verwarrend is Dit virus komt nog steeds voor in Nederland. de -2 variant is dan weer een mutatie van dat virus. De oorspronkelijke inenting werkte helaas niet tegen deze gemuteerde variant. Gelukkig Is er wel een aparte enting voor myxomatose Is weer een ander virus. Er Is een inenting die werkt tegen zowel VHS als myxomatose. En een aparte inenting tegen de nieuwere VHS-2 variant. Als je jouw konijn volledig wil laten inenten, wat voor de meeste pensions een vereiste Is, krijgen ze dus 2 prikjes. 1
Aanbevolen berichten