Melissa'sBunny's Geplaatst: 10 april 2017 Geplaatst: 10 april 2017 Mijn lieve Blackie is eergisteren uit haar buitenhok gebroken. Ze is dwars door de plankjes gegaan boven in haar nachthok op de 2e verdieping. (door er gewoon zo lang mogelijk tegenaan te beuken met haar hele gewicht dit heeft ze snachts gedaan (denk ik) en sochtends rond 10 uur brak ze uit en ik had helaas niets door). na een uur had ik haar te pakken ik was doodsbang aangezien ik naast het bos woon en ze in het bos liep..... Ze stond buiten en zou over ongeveer 1/1,5 maand naar binnen gaan vanwege verhuizen en we hebben geen tuin. Doordat ze is uitgebroken en haar hok hierdoor niet meer woonbaar is hebben we haar maar vast binnen in de ren gezet met een kleedje eronder. Sinds gisteren middag zit ze in een ruime kooi van 1,40m lang maar wel binnen. Nu is het zo dat ze sinds ze binnen zit in de kooi niest en last lijkt te hebben van haar oog. Er zitten rond de huid op haar ooglid zeg maar 2 bultjes (vergelijkbaar met een muggenbult kwa grootte) en ze houd haar oog maar half open af en toe. Komt dit door de stress of de kooi? of de temperatuur? De kooi was namelijk 2e hands en ik heb hem helemaal ontsmet en schoongemaakt (hij was echt mega smerig arm vorig konijn) ik heb de kooi best netjes weten te krijgen en hij was helemaal schoon. zou het hier toch aan kunnen liggen? ik heb welde deur of het raam gelijk achter de kooi openstaan zodat het niet te warm word voor haar (en de verwarming staat ook maar op max. 18 nu voor haar). Ze heeft dit al eens eerder gehad toen ik haar vorig jaar net had. (ze is toen van binnen uit de winkel naar buiten geplaatst in een nieuw hok met n nieuw maatje) toch stress? Toen bleek het een ontsteking te zijn ze kreeg namelijk ook kale plekken, een kale neus en ogen. (medicatie en toen was het weer over). Wat kan ik doen?
Evee Geplaatst: 10 april 2017 Geplaatst: 10 april 2017 Kan het niet zijn dat ze iets tegen / in haar oogje heeft gekregen en misschien een oogbeschadiging heeft?
Melissa'sBunny's Geplaatst: 11 april 2017 Auteur Geplaatst: 11 april 2017 Op 10-4-2017 at 13:52 zei Evee: Kan het niet zijn dat ze iets tegen / in haar oogje heeft gekregen en misschien een oogbeschadiging heeft? Lieve Evee, Nee ik denk van niet maar ik houd het zeker in de gaten! Ik heb gisteren een watje in kokend water gedoopt (en afgekoeld uiteraard) en haar oogje schoongemaakt. Ze houd haar oogje nu weer gewoon open en ik kan ook niets zien qua n wondje of beschadiging. De bultjes zitten er nog wel maar zijn al iets minder groot. Heb je toevallig nog tips of wat zou jij in deze situatie hebben gedaan?
Evee Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 Bij jouw konijn is er in het oog zelf niets zichtbaar? Traant ze / komt er pus uit? Ik heb zelf 2x een konijn gehad met oogproblemen. De eerste dame had een oogbeschadiging, een streepje op haar oog. Dat is vrij goed genezen tot er een klein stipje in haar oog over bleef. Haar heb ik behandeld door te spoelen met afgekoeld gekookt water en caf oogzalf. Het senior voedstertje dat ik nu heb is helaas blind aan in ieder geval één oog, dat kwam door een oogbeschadiging. Er was in haar oogje zelf niets te zien in eerste instantie, maar het ging dicht zitten. Uiteindelijk is de pupil van dat oog helemaal wit geworden en is ze blind aan dat oog geworden. En ik denk dat het 2e oog er ook aan zit te komen, daar zit nu ook een soort wolkje in. Ik denk dat het in dat oog staar is of iets dergelijks. Dat oog zit verder niet dicht en ze lijkt er geen last van te hebben. Ik maak elke dag beide oogjes van haar schoon met een fysiologische zoutoplossing. Daarnaast gebruik ik oogzalf. Die oogzalf zorgt er ook voor dat de huid om haar oog heen soepel blijft, ze heeft vaak wat vuil dat uit haar oogjes komt en anders plakt dat helemaal vast aan haar vacht. Toen het net gebeurd was gebruikte ik bij haar cavasan oogzalf. Dat heb ik toen 6x per dag gedaan voor een week of 5. Helaas hielp het niet en werd de hele pupil wit. Op het moment gebruik ik nog 1x per dag een simpele vitamine A zalf. Morgen staat er weer een afspraak bij de dierenarts voor controle + inentingen dus dan kan ik er nog een keer naar laten kijken.
Melissa'sBunny's Geplaatst: 12 april 2017 Auteur Geplaatst: 12 april 2017 Nee ik zie niets in haar oog, geen krasjes en geen beschadigingen. (maar ik snap dat ik niet alles kan zien) Ze traant ook niet en er komt geen pus uit. Ik maak haar oogje vaak schoon en ik vind die zalfjes ook een goed idee! Ik zal daar eens naar gaan kijken. Ze lijkt er geen last van te hebben en het lijkt steeds beter te gaan. Ik ga uiteraard alsnog naar de DA als ik vind dat het niet veranderd of erger word. Ik vind het alleen wel raar dat ze die bultjes nu weer heeft omdat ze ze vorig jaar rond deze periode ook had en de andere jongedame niet. Toen bleek het een ontsteking maar waar is dat dan elke keer rond dezelfde tijd van? (mijn vriend grapte al over hooikoorts daar heb ik namelijk ook last van haha). Kunnen konijnen hier ook last van hebben of heeft het ermee te maken? p.s Jouw konijntjes hebben maar mazzel met jou! je hebt alles voor ze over als ik het zo lees (ik weet wel dat moet ook maar toch).
Evee Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 Is ze wel ingeent tegen myxomatose? Misschien is ze wel allergisch voor pollen in de lucht in het voorjaar ?
Boefje Geplaatst: 13 april 2017 Geplaatst: 13 april 2017 @Evee niet om het een of ander maar wolkjes in het oog duiden meestal op EC. Ja sorry daar is die vervelende ziekte weer..ik heb ooit een konijn die dat ook had. Helaas niet direct juiste behandeling gehad en dat is niet goed afgelopen. Het oogje moest uiteindelijk verwijderd worden bijna een jaar later want het werd steeds erger en kreeg last van glaucoom. Mocht het EC zijn is het niet handig om de inentingen te geven.
Evee Geplaatst: 13 april 2017 Geplaatst: 13 april 2017 Ik weet dat wolkjes in het oog EC kunnen zijn. En diabetes. En andere auto-imuunziekten. Het kan ontzettend veel zijn. Maar bij Binky is het in ieder geval geen EC.
Aanbevolen berichten