Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedenavond allemaal,

Afgelopen vrijdag at mijn gecastreerde rammetje Pretzel niet, dus zijn we naar de dierenarts gegaan. Daar werd geconstateerd dat Pretzel last had van haakjes aan zijn achterste kiezen. De dierenarts heeft die verwijderd en een injectie met pijnstilling, omdat hij last had van een wondje aan zijn tong, en een injectie om zijn maag- darm kanaal weer op gang te brengen gegeven.

Voor thuis hebben we een middel om zijn maag- darm kanaal weer op gang te brengen (Metocloral) en een pijnstiller (Carprofen), beide om met een spuitje in zijn bekje te voeren, gekregen.

Ook hebben we dwangvoeding gekregen. Dat heb ik al een keer eerder gegeven na de castratie, ongeveer twee en half jaar geleden, maar toen nam hij dat zonder al te veel moeite. Nu moet ik hem in een handdoek oprollen, waar hij flink agressief aan gaat knagen als hij de kans krijgt, en stevig vasthouden wat ook weer stress oplevert. Zelfstandig eet hij alleen wat andijvie, wortel en wat van zo'n knabbelstengel. Het zou goed kunnen dat hij ook al weer hooi eet, maar dat weet ik niet zeker. Hij heeft in de afgelopen twee dagen misschien één of twee brokjes op, maar verder komt hij niet bij het bakje 's morgens of 's avonds. Het lijkt wel of hij de brokjes gewoon niet moet, aangezien hij al wel wortel en die knabbelstengel eet.

Ook valt het ons op dat hij heel erg duf is, terwijl het normaal een actief beestje is. Vooral 's ochtends en 's middags vóór dat ik de pijnstiller geef. Daarom denken we dat dat misschien komt door dat spul. Zou dat kunnen? En zo ja, is het beter als we daar mee stoppen? Op het stickertje van de dierenarts staat dat we dat 7 dagen moeten geven, tweemaal per dag. Op het doosje staat ook dat het gebrek aan eetlust kan veroorzaken, wat op het moment sowieso niet echt handig is natuurlijk.

Als jullie verder nog tips of adviezen hebben om Pretzel weer aan het eten te krijgen dan hoor ik dat graag!

Alvast bedankt!

Groetjes Jilles

Geplaatst:

Door het wondje op zijn tong kan het wat langer duren voordat hij gaat eten. Wat je wel zou kunnen proberen is om de brokjes te weken. Uit ervaring weet ik dat dit eerder gegeten wordt dan de harde brokjes.

Door de dwangvoeding kan je misschien ook een beetje wortelhap (Olvarit) doen. Vaak vinden konijnen dit wel lekker waardoor het dwangvoeren makkelijker gaat. Verder is het soms ook zoeken naar de juiste manier van dwangvoeren. Eén van mijn konijnen raakte ook altijd gestrest als ik hem in de handdoek wikkelde, met het gevolg dat dwangvoeren niet mogelijk was. Hij vond het wel goed als ik hem gewoon op een handdoek zette en mijn man hem aan de achterkant tegenhield. Maar goed, daarvoor met je wel met zijn tweeën zijn.

Dat hij duf is vóórdat je pijnstilling geeft kan komen doordat het wondje aan zijn tong toch nog zeer doet. Een konijn dat pijn heeft kan stilletjes worden. Ik zou zelf nog niet stoppen met pijnstilling.

Mijn konijn heeft vaak haakjes gehad, ook met wondjes aan de tong of slijmvliezen, en het duurde dan altijd een paar dagen voordat hij weer alles at.

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie! Gisteravond heeft hij wat brokjes gegeten en vannochtend heeft hij zelfs even bij het bakje zitten eten. Dwangvoeren ging wat soepeler. Handdoek geeft inderdaad wat meer stress, maar goed. Hij nam het wel soepel aan. Ik ga vanmiddag nog even bellen met de dierenarts om even over de medicatie te overleggen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .