Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo iedereen

ik heb gisteren een test gedaan van ons water (na constant problemen met wasmachine enz) en nu blijkt dat we heel hard water hebben. ik zat net 1 blokje onder op het staafje dat aangaf hoe hard je water is. nu dit water geef ik ook aan mijn beestjes. ik zat me af te vragen of ik niet beter kan overschakelen naar flessen water. en is gelijk welk water dan ok? zoals vb het huismerk van Delhaize of aldi of colruyt? of moet ik echt naar de duurdere gaan en Spa blauw nemen? enerzijds maakt me de prijs niet uit, liever wat meer uitgeven en een gezond konijntje zonder blaasproblemen dan constant naar de dokter moeten. ikzelf vind Spa blauw niet zo lekker van smaak. wat doen jullie?

Geplaatst:

en nu las ik onlangs dat witloof te veel calcium bevat? dit is het lievelingseten van mijn Nijntje en hij eet het dagelijks (een bladje of 5) kan dit kwaad? moet ik hiermee stoppen?

Geplaatst:

Een gezond konijn dat genoeg drinkt, zou een te veel aan calcium weer moeten afvoeren via de urine. De problemen met een te veel aan calcium in de voeding ontstaan vaak pas als het konijn om wat voor reden dan ook niet genoeg drinkt (daarom worden sommige konijnen ook heel oud op gemengd voer, knaagstenen en geen of weinig hooi, als ze maar genoeg drinken, worden de afvalstoffen die ze te veel krijgen afgevoerd), maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het goed is om lange tijd te veel aan bepaalde stoffen binnen te krijgen.

Als het echt zulk hard water is zou je het inderdaad kunnen overwegen om op fleswater over te stappen. Als het goed is staat er een analyse op de fles water zelf. Eigen merk kan ook prima zijn hoor! Je zou de etiketten eens kunnen vergelijken wat de verschillen zijn.

Witlof bevat helemaal niet overdreven veel calcium, maar vooral ook veel vocht :)  Overigens is het wel aan te raden om het groenvoer wat meer te wisselen dan dagelijk 5 blaadjes witloof te geven, om een te veel aan bepaalde vitamines en mineralen te voorkomen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

mijn konijntje is dan ook een fijnproever, sla, komkommer, radijs, venkel laat hij liggen, maar paksoi en witloof gaan er vlot in. daarom wissel ik altijd af 5 blaadjes witloof met vb deze ochtend takjes munt, dille en koriander. andere keren is het paksoi met kruiden. hij eet liever kruiden dan groenten. wat zou ik nog kunnen geven van veilige groenten?

Geplaatst:

Heb je andijvie al wel eens geprobeerd? Dat is hier wel een favoriet. En bleekselderij vinden ze ook heerlijk hier.  Radijs zijn ze hier ook niet zo fan van (alleen het loof).

Geplaatst:

Ik koop gewoon een krop voor de konijnen, of ze krijgen restjes van ons (wij hebben een biologische groentetas, dus daar zit het ook als krop in, niet in een zakje ;) ) . Maar gewassen en gesneden in een zakje kan ook, zal alleen wel wat duurder zijn denk ik!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .