Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi Bunnybunchers!

Een aantal van jullie hebben misschien in andere topics al meegekregen dat Sip weer eens verstopt zit. Ondertussen weet ik even niet meer helemaal wat ik er mee aan moet, vandaar dat ik hoop dat er iemand in dit topic even gericht mee wil denken.

Een week of 2 geleden lag Sip opeens op apengapen 's ochtends. Zonder vooraf verder tekenen zoals kleinere keutels of minder eten te vertonen. Hij bleek een haarbal in zijn maag te hebben en heeft bij de dierenarts het bekende rijtje gekregen (laxatract, cisaral, pijnstilling). Hij knapte snel op en ik ben met de cisaral en pijnstilling gestopt. De laxatract moest ik 10 dagen geven, dat heb ik gedaan.

Inmiddels verhaart Sip nog steeds als een gek (zijn hele wintervacht komt er in plukken uit) en hebben zowel hij als Dakota last van verstopping. Sip keutelt opzich oke, nog niet zoveel als eerst maar wel voldoende, maar kan nog niet zonder laxatract. Bij Dakota merkte ik vorige week dat ze rustiger werd en kleinere keutels kreeg, dus ook haar heb ik aan de laxatract, cisaral en pijnstilling gezet. Ook zij kan nog niet zonder. Ze is actief en eet, maar keutelt nog steeds minder en het is ook heel wisselend qua afmeting en hoeveelheid. Eergisteren grote keutels met hele haarpluizen er in, gisteren weer klein en vandaag zijn ze klein maar ook wat nattig. Sip krijgt 2x per dag 2 ml laxatract, Dakota 2x per dag 1 ml laxatract, 0,6 cisaral en 0,6 pijnstilling.

Ik kan wel wat hulp bij deze situatie gebruiken. Doe ik het goed? Kan ik zo doorgaan met medicijnen tot Sip ein-de-lijk zijn winterjas eens uit heeft getrokken? Heeft iemand misschien nog andere tips of trucs? Behalve borstelen en plukken, dat doen we de hele dag tot vervelens van Sip toe :lol:  

Geplaatst:

Hier ook twee konijnen die net ontplofte bommen lijken. Het lijkt wel of er geen einde aan komt. Zo heb ik de plukken eruit gehaald en zo zitten ze er weer. Vervelend dat jouw konijnen teveel haar binnen krijgen waardoor ze richting verstopping gaan. Hopelijk is die vervelende rui snel voorbij.

Qua medicijnen denk ik zelf dat je wel goed bezig bent. Wellicht kan je nog even overleggen met de dierenarts? Je zou eventueel kunnen proberen om wat extra vocht bij je konijnen naar binnen te krijgen. Ik maak dan dwangvoeding heel dun, want alleen water laten ze hier gewoon weer uit hun bekje lopen. Verder geef ik mijn konijnen iedere dag gedroogde ananasblokjes. Er wordt gezegd dat dit een positieve werking heeft tijdens de ruiperiode.

Geplaatst:

Balen dat Sip, en nu ook Dakota, weer last heeft door al die haren. Gelukkig ben je er op tijd bij. 

Ik zou even overleggen met de dierenarts, maar dat heb je misschien al gedaan. Er zit denk ik verder weinig op dan de verharding uit te zitten. Je kan ze moeilijk kaalscheren ;) 

Geplaatst:
33 minuten geleden zei StamperPluis:

Hier ook twee konijnen die net ontplofte bommen lijken. Het lijkt wel of er geen einde aan komt. Zo heb ik de plukken eruit gehaald en zo zitten ze er weer.

Het is echt niet te doen he? Gekmakend is het. En de lijn loopt pas ter hoogte van het begin van zijn pootjes...

34 minuten geleden zei StamperPluis:

Je zou eventueel kunnen proberen om wat extra vocht bij je konijnen naar binnen te krijgen. Ik maak dan dwangvoeding heel dun, want alleen water laten ze hier gewoon weer uit hun bekje lopen.

Opzich zie ik ze wel regelmatig drinken. En ik geef natte groenten en hun medicijnen krijgen ze met appel, daar zit natuurlijk ook vocht in. Maar dwangvoeder jij ze bij dan? Of eten ze dat bij jou zelf op? Want dat laatste gaat hier niet lukken haha. Mijn moeder heeft Sip trouwens wel laten wennen aan een spuitje met (puur) wortelsap er in, dat vond hij heerlijk dus misschien kan ik dat verdunnen met water voor extra vocht?

6 minuten geleden zei Lienappelsien:

Ik zou even overleggen met de dierenarts

Ik vind dat een beetje lastig. Heb al gebeld voor advies toen Sip ziek was en daarna of ik het preventief mocht gaan geven (ja). Ik wil ook niet de hele tijd maar blijven bellen, kost hen ook steeds tijd die ze geen geld oplevert... En de konijnen functioneren nog, dus ik wil ze ook geen stress geven en weer betalen om te horen dat ik het maar uit moet zitten. Ik weet niet zo goed wat de dierenarts etiquette is hier :-p

9 minuten geleden zei Lienappelsien:

Je kan ze moeilijk kaalscheren ;) 

Op duistere momenten overweeg ik om hem te overvallen met de stofzuiger... :-#

Geplaatst:
3 minuten geleden zei Mississippi:

Ik vind dat een beetje lastig. Heb al gebeld voor advies toen Sip ziek was en daarna of ik het preventief mocht gaan geven (ja). Ik wil ook niet de hele tijd maar blijven bellen, kost hen ook steeds tijd die ze geen geld oplevert... En de konijnen functioneren nog, dus ik wil ze ook geen stress geven en weer betalen om te horen dat ik het maar uit moet zitten. Ik weet niet zo goed wat de dierenarts etiquette is hier :-p

Dat vind ik ook altijd lastig hoor. Als ik naar de dierenarts ga heb ik ook altijd het gevoel "Daar komt ze weer...". Maar de vorige keer zei de dierenarts uit zichzelf "Als jij komt dan weet ik dat er iets aan de hand is." Dus dat is wel fijn. Een goede band met je dierenarts is wel belangrijk. Ik geloof dat ik gisteren met Bonno bijna 3 kwartier binnen ben geweest. 

Ik kan me uit eerdere topics/posts van @Eefje over haar konijn Frits, die ook steeds verstoppingen had door het verharen, herinneren dat zij zonnebloempitjes en (gebroken?) lijnzaad gaf. Misschien dat je dat nog terug kan vinden? 

12 minuten geleden zei Mississippi:

:lol: zo opeens achter je rug de stofzuigerslang tevoorschijn halen. Ik denk niet dat hij dat zal waarderen ;) Ik denk dat met de hand losse plukken er uit halen ook meer effect heeft. 

In mijn vorige post moet 'verharding' natuurlijk 'verharing' zijn. Auto-correct denkt het soms beter te weten...

Geplaatst:
18 minuten geleden zei Sanne1993:

Ik ga er vaak overheen met een kleefroller

IMG_2134.JPG

Heb ze zo'n langkauwstick gegeven en gaan met de banaan (6) Sip keek wel alsof ik dood moest en nu zit hij een doos volledig aan gort te trekken in een hoek waar ik niet bij kan.

• Vind ik leuk 6
Geplaatst:

Vervelend zeg. Heb je ook Metocloral in huis? Ik gaf Knijster vaak zowel Metocloral (maag) als Ciseral (darmen), omdat ze beide voor een ander deel van de maag/darmen zorgen voor de 'doorstroming'. Maar je gaat naar Dierenziekenhuis Utrecht, dus misschien hebben ze een reden om alleen ciseral te geven?

Verder weet ik dat als je laxatract of andere laxeermiddelen gebruikt op basis van lactulose dat dat vocht onttrekt uit het lichaam. Belangrijk is daarom dat Dakota en Sip wel extra vocht binnenkrijgen om die balans weer terug te krijgen. Je geeft al natte groenten: soms kun je de groenten in een badje lauw water aanbieden (wordt wel een bende, haha) maar misschien kun je inderdaad nog bij je appelmedicijnenprutje ook nog water doen?

Succes met die twee haarbolletjes :love:

Geplaatst:
35 minuten geleden zei Lienappelsien:

zo opeens achter je rug de stofzuigerslang tevoorschijn halen. Ik denk niet dat hij dat zal waarderen

Ik denk dat ie dat fantastisch zal vinden, zaterdag zat hij klaar om op de stofzuiger te springen toen ik er mee aan het stofzuigen was 8-)

36 minuten geleden zei Lienappelsien:

Ik geloof dat ik gisteren met Bonno bijna 3 kwartier binnen ben geweest. 

Zo fijn is dat als ze de tijd voor je nemen. Was ook ontzettend positief verrast door de dierenarts bij mijn ouders in de buurt, heel lief en heel kundig. Mijn huidige dierenarts weet ik niet helemaal... Ze zijn daar ontzettend goed (Wilhelminapark). Maar er is me door een dierenarts al een keer verteld dat eigenlijk al hun baasjes gewoon kunnen dwangvoederen (na een nacht op ten einde raad met ziek konijn viel dat niet helemaal lekker) en door een andere arts dat ik doe tutten met mijn konijn (letterlijk) en hem op moet gaan pakken enzo. Niet dat ik niet zal gaan hoor als het nodig is, maar met zulke vragen voel ik toch niet helemaal waar de grens ligt zeg maar... Dan vraag ik liever eerst hier om tips ;-)

Geplaatst:
5 minuten geleden zei Huiself:

Vervelend zeg. Heb je ook Metocloral in huis? Ik gaf Knijster vaak zowel Metocloral (maag) als Ciseral (darmen), omdat ze beide voor een ander deel van de maag/darmen zorgen voor de 'doorstroming'. Maar je gaat naar Dierenziekenhuis Utrecht, dus misschien hebben ze een reden om alleen ciseral te geven?

Verder weet ik dat als je laxatract of andere laxeermiddelen gebruikt op basis van lactulose dat dat vocht onttrekt uit het lichaam. Belangrijk is daarom dat Dakota en Sip wel extra vocht binnenkrijgen om die balans weer terug te krijgen. Je geeft al natte groenten: soms kun je de groenten in een badje lauw water aanbieden (wordt wel een bende, haha) maar misschien kun je inderdaad nog bij je appelmedicijnenprutje ook nog water doen?

Succes met die twee haarbolletjes :love:

Goede tips, thanks! De medicijnen hebben ze bij de vervangende dierenarts gegeven, maar later wel doorgesproken met Wilhelminapark, dus ik ga er vanuit dat ze er daar ook ok mee zijn. Metocloral heb ik nog nooit van gehoord. Ik zou de dierenarts eens kunnen bellen om te vragen of dat een idee is. Ik kan ook even hooithee maken, ik weet dat Sip dat in ieder geval lekker vindt en Dakota hoop ik ook. En ik ga er straks even op uit voor wortelsap en water. 

Geplaatst:

Een dierenarts met veel medische kennis hoeft nog niet per definitie goed met de baasjes om te kunnen gaan. Wel vervelend. Zo zijn er ook horken van (mensen)artsen die op medisch vlak heel goed zijn, maar gewoon niet met de patiënt om kunnen gaan (communicatief). Toch ook een heel belangrijk onderdeel van hun werk...

Geplaatst:
1 uur geleden zei Mississippi:

Ik heb dat wel eens per ongeluk gehad bij eentje uit de groep. Ik was hun ruimte aan het stofzuigen en ze sprong zo voor me waar ik bezig was, met het gevolg dat de stofzuigerslang langs haar ging. Kon ze niet echt waarderen.

Mijn dierenarts adviseert bij Laxatract om extra vocht te geven, want Laxatract onttrekt vocht aan het lichaam. Met extra vocht loop je minder het risico dat de boel in de maag/darmen echt vast komt te zitten.

Geplaatst:
2 minuten geleden zei StamperPluis:

Ik heb dat wel eens per ongeluk gehad bij eentje uit de groep. Ik was hun ruimte aan het stofzuigen en ze sprong zo voor me waar ik bezig was, met het gevolg dat de stofzuigerslang langs haar ging. Kon ze niet echt waarderen.

:lol:

19 minuten geleden zei Lienappelsien:

Een dierenarts met veel medische kennis hoeft nog niet per definitie goed met de baasjes om te kunnen gaan. Wel vervelend. Zo zijn er ook horken van (mensen)artsen die op medisch vlak heel goed zijn, maar gewoon niet met de patiënt om kunnen gaan (communicatief). Toch ook een heel belangrijk onderdeel van hun werk...

Dat klopt... Ach en het geeft ook niet zoveel, ze zijn kundig en ik kan wel wat hebben, maar met zulke dingen maakt het dat ik dan toch even twijfel omdat ik niet weer wil overkomen als een soort van incapabele konijneneigenaar.

Verder is het advies over vocht duidelijk. Misschien zit daar ook een deel van het probleem, aangezien het opzich wel redelijk doorloopt maar ik nou niet het idee heb dat er veel haarbal oplost. Straks even naar de winkel en als ze dan uit hun schoonheidsslaapje zijn maar eens wat bij proberen te voeren :-)

Geplaatst:

Thanks for asking!

Sip doet het eigenlijk best wel goed. Hij legt weer van die typische 'hopen' met keutels, dat is meestal een teken dat er voldoende uit komt. En zijn verharing is nu echt bijna achter de rug. Vandaag begonnen met het minderen van laxatract, even kijken hoe dat gaat. Hij is ook dol op zijn wortel limonade, misschien heeft dat extra vocht toch geholpen.

Dakota kwakkelt nog een beetje. Keutels zijn nog steeds kleiner en minder dan de bedoeling. Af en toe komt er iets uit wat een keutel voor moet stellen maar eigenlijk gewoon een haarbal met een laagje poep er omheen is :lol: Af en toe lukt het om haar wat verdund ananassap te geven als extra vocht, ze wil het niet altijd. Verder eet en drinkt ze wel en is ook nog redelijk actief, dus ik denk/hoop een kwestie van uitzitten...

Geplaatst:

Als hier de darmen trager werken vanwege verharen, stop ik met biks zodat ze nog meer hooi en groenvoer gaan eten. Werkt eigenlijk altijd, maar gelukkig heb ik niet meer van die extreem verharende konijnen meer.

Geplaatst:

Lol. Arme konijnen. Ik weet ook niet of je prozyme al geprobeerd hebt? Ik las al dat je ananassap geeft, verdund. Wel verse? In verse ananas zit hetzelfde stofje als in prozyme. De mijne ruien niet zo erg, dus ze hebben het gelukkig niet nodig, maar anders had ik dat ook aangeschaft. De meningen zijn erover verdeeld, maar net als met de ananas: Baat het niet, jammer dan, het schaadt ook niet. De gebroken lijnzaad wat iemand hierboven opperde, schijnt ook te werken. Kan beiden preventief gegeven worden. Eefjes konijnen logeren hier wel eens en zij geeft haar konijnen dat dagelijks. Haar mannetje zat ook vaak verstopt door de haren, en sindsdien is dat stukken minder geworden. Misschien iets om over na te denken als het weer naar behoren werkt van binnen :)

Geplaatst:

En nu begint Dakota met verharen... :'( Gelukkig heeft zij kortere, fijnere haren.

Prozyme ken ik niet. Zal ik me zometeen eens even in verdiepen. Ik geef inderdaad vers ananassap. Koop van die verse blokjes bij de AH en die knijp ik dan uit, met een beetje water. Heb eerlijk gezegd niet het idee dat het fantastisch werkt, maar inderdaad baat het niet dan schaadt het niet. Waar koop je dat gebroken lijnzaad? Ik ben altijd een beetje bang dat ik niet het juiste koop en daarmee perongeluk mijn konijnen omleg ofzo, erg he :-# Daar pas mee beginnen als deze verstopping voorbij is zeg jij?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .