Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

ik heb onlangs 2 mannelijke konijnen gekocht. En heb veel gehoord dat ze zouden vechten zonder castratie. Mijn vraag is wat er zou kunnen gebeuren als je 1 van de 2 laat castreren.

dankuu!!

Geplaatst:

Dan zouden ze nog steeds gaan vechten. Ik zou ze allebei laten castreren. 

Maar ook met castratie is er geen garantie, in 99% van de gevallen gaat een combinatie van 2 mannen alsnog mis. Vaak gaat het tussen de 4-6 maanden en/of als het voorjaar is mis. Dan hebben ze de meeste last van hun hormonen en een combinatie van 2 mannetjes is bij konijnen niet natuurlijk. Het zit in hun natuur om de andere man dan weg te jagen uit hun territorium.  Wat soms nog wel kan helpen is een zo groot mogelijk konijnenverblijf hebben, zodat ze elkaar kunnen ontlopen en de kans dat het tot heftig vechten komt kleiner is. Maar ja, of dat echt is wat je wil?

Soms kunnen mannen wel samen, als er bijvoorbeeld een gelijk aantal of meerdere voedsters in de groep zitten. Dat is al wel weer een natuurlijker evenwicht. Je zou er dus voor kunnen kiezen - als je de ruimte hebt - om ze beiden te laten castreren en elk te koppelen aan een eigen vriendin. Dan zou je kunnen kijken of het lukt om daar een viertal van te maken. Dat zijn echter behoorlijk lastige koppelingen en niet echt aan te raden voor beginners.

Geplaatst:

Beste T'Keuntje, zoals Evee aangeeft is de kans groot dat ze ook na castratie gaan vechten. Twee (ex)mannen gaan gewoon vaak niet goed. Ik heb het zelf ook meegemaakt bij kennissen vorig jaar: ze had twee mannetjes gekocht in een dierenwinkel. Ze dacht dat het, in tegenstelling van wat ik had gezegd, wel goed zou blijven gaan want ze lagen zo lief bij elkaar. Een paar maanden later na twee castraties nog geholpen met de koppeling (had er al een hard hoofd in) en het ging gewoon niet. 

Ik zou in jou geval deze situatie niet zo laten. Ik zou met een opvang bij je in de buurt contact opnemen om te kijken of je mannetje kan omwisselen voor een dame (tegen betaling uiteraard), maar voordat je dit doet zou ik natuurlijk wel 1 van de 2 (of beide) castreren, want een nestje erbij lijkt me niet verstandig als 1 van de mannetjes straks een dame uitzoekt ;-).

Verder kun je veel informatie vinden op Bunnybunch hierover: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Succes!

Geplaatst:

Ik heb in tegenstelling tot iedereen hier wel goeie ervaringen met twee mannetjes bij elkaar. Ooit had ik een gecastreerd mannetje bij een niet gecastreerde en dat ging goed. De gecastreerde was al oud, de niet gecastreerde nog jong. Dus echt lang zijn ze niet samen geweest omdat de oudste kwam te overlijden uiteindelijk.

Later heb ik weer twee mannetjes bij elkaar gehad. Joris was toen anderhalf en ik vond dat hij gezelschap moest. Hij was toen al gecastreerd. Tobias nog niet. Die heb ik later alsnog laten castreren omdat hij stonk en sproeide. Ik heb in de kooi eerst een tralierek in het midden geplaatst zodat ze elkaar leerden kennen. Buiten de kooi gingen ze direct heel goed met elkaar om. Joris sprong vaak over het tralierek om bij Tobias te zijn, maar die wilde dat nog niet en kroop er onderdoor naar de andere kant. Op die manier hebben ze elkaar goed leren kennen en na een half jaartje of zoiets, waren ze stapelgek op elkaar. Ze lagen altijd samen in een hoekje van de kooi en wasten elkaar.

De dierenarts vroeg toen eens verbaasd of ik ze bij elkaar in één kooi had. "eh ja...?" Nou, dat vond ze wel bijzonder, want zij had ook eens twee mannetjes bij elkaar gehad en die vermoordden elkaar gewoon, zei ze.

Dus misschien zijn mijn konijnen uitzonderingen geweest. Ik heb er verder nooit zo bij nagedacht...............

Geplaatst:
Op 7-2-2017 at 13:40 zei T'Keuntje:

Hallo,

ik heb onlangs 2 mannelijke konijnen gekocht. En heb veel gehoord dat ze zouden vechten zonder castratie. Mijn vraag is wat er zou kunnen gebeuren als je 1 van de 2 laat castreren.

Zonder castratie gaan ze inderdaad garandeert vechten!
Zitten ze nu al samen?
Ik zou ze gelijk laten castreren, zodra de balletjes ingedaald zijn. Meestal zijn de hormonen dan nog niet volop op dreef, wat de kans van slagen met samenhouden groter maakt.

Zelf is het me in het verleden 2 x gelukt om 2 gecastreerde rammetjes te koppelen aan de mekaar. Beide keren waren de ex-rammetjes helemaal volwassen (ouder dan 1 a 2 jaar) tijdens de koppeling.
Het kan dus goed gaan :)

• 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .