Essie2404 Geplaatst: 1 februari 2017 Geplaatst: 1 februari 2017 Hallo, ik ben nieuw op het forum. heb ook konijntje (voedster) gekocht in november en die had vorige week maandag opeens wormen in haar keutels, dus gelijk naar de dierenarts. Bleek ook blaasontsteking te hebben dus kregen antibiotica en stronghold mee. Stronghold werkte niet want er kwamen 3 dagen later soms nog gewoon keutels uit vol met levende wormen (zie foto, 2 keutels zolas deze, andere gelukkig met 1/2 wormen). Ik ging over mn nek. Meeste gewoon zonder, en sommige met een enkel wormpje. Nu zijn we afgelopen maandag in overleg met de dierenarts begonnen met Fenbendrops (werkende stof Fenbendazol zoals in Panacur). 1,3 ml per dag omdat ze ongeveer 1300g weegt. Ze heeft dit nu drie keer gehad. Wanneer komen de wormen ongeveer eruit? Ik las in een ander topic dat na 2-3 dagen de keutels vol met dode wormen zaten, maar dit is bij ons niet het geval. Haar keutels zijn nog steeds groter, ovaal, soms een beetje slijmerig en stinken enorm. Heel soms zit er een (dood) wormpje in. Heeft iemand ervaring hoe lang het duurt voordat de sormen eruit komen? Ik moet Fenbendrops 4 weken lang toedienen. Dankjewel alvast! Esther (&Bunny)
Essie2404 Geplaatst: 1 februari 2017 Auteur Geplaatst: 1 februari 2017 Vergeten erbij te vermelden: ze is actief eet (weer goed) drinkt veel keutels plast ook gewoon Alleen is ze erg slap wanneer we haar optillen, al 2 weken. Kan het zijn dat ze last heeft van de wormen?
Essie2404 Geplaatst: 1 februari 2017 Auteur Geplaatst: 1 februari 2017 Alsjeblieft? Is er iemand met een beetje verstand van zaken? Ik maak me heel erg zorgen, omdat ze zo slap is als we haar optillen en haar vacht dof is. :(
Evee Geplaatst: 1 februari 2017 Geplaatst: 1 februari 2017 Het kan best lastig zijn om een hardnekkige wormbesmetting aan te pakken. Ik weet wel dat niet elk middel tegen elke wormensoort werkt. En dat een wormmiddel ook alleen de op dat moment aanwezige wormen dood. Dus als er dan weer een herbesmetting plaatsvind, dat er dan dus opnieuw een besmetting is. Daarom moet je bij een flinke wormbesmetting ook zorgen dat het hok goed schoon blijft, dat je de wormenkuur herhaalt na de toegestane periode (staat in de bijsluiter) en ook eventuele andere parasieten / dieren / factoren die wormen over kunnen brengen aanpakt.
Essie2404 Geplaatst: 1 februari 2017 Auteur Geplaatst: 1 februari 2017 Ik moet op advies van de dierenarts, om herbesmetting te voorkomen, 4 weken lang elke dag 1x Fenbendrops toedienen. Maar wanneer zou je de dode wormen eruit kunnen zien komen?
Sanne1993 Geplaatst: 1 februari 2017 Geplaatst: 1 februari 2017 De dode wormen zie je er niet altijd uitkomen, vaak zijn ze dan al een beetje uitgedroogd en omdat ze vooral in de blinde darm zitten komen ze ook het meest met de blindedarmkeutels mee. De blinde darmkeutels zie je over het algemeen niet, omdat het konijn ze gelijk op eet. Het duurt een paar uur voor de fenbendrops in de darmen aankomen, maar zodra het daar aankomt zal het gelijk wormen gaan doden. Er komen dus na de eerste dag al dode wormen in de keutels.
Essie2404 Geplaatst: 1 februari 2017 Auteur Geplaatst: 1 februari 2017 Oke, dankjewel. Wel vreemd, zoals je op de foto kunt zien waren het op twee keutels echt heel veel wormen, heel smerig. Hoe weet ik of het gewerkt heeft als ik geen dode wormen eruit zie komen? En is het normaal dat ze zo slap is met optillen en beetje onzindelijk is? Hoort dat ook bij wormen?
Sanne1993 Geplaatst: 1 februari 2017 Geplaatst: 1 februari 2017 Over het algemeen hebben konijnen weinig tot geen last van wormen, maar aan de foto te zien is het een behoorlijke infectie en kan ik me best voorstellen dat ze er niet lekker van is. Hopelijk voelt ze zich snel beter! Als ze zo slapjes blijft zou ik haar toch weer even laten nakijken bij de dierenarts.
Aanbevolen berichten