BaasjeVanBoris Geplaatst: 28 januari 2017 Geplaatst: 28 januari 2017 Afgelopen week (dinsdag)is mijn voedster gecastreerd waarna ze niet meer is gaan eten en keutelen. Gelijk gestart met dwangvoeding bij de dierenarts en toen leek het goed te gaan en mocht ze mee, uiteindelijk nog bij de spoedarts terecht gekomen omdat er thuis geen keutels meer uit kwamen en daar heeft ze laxeer en darmstimulatie gekregen. Nou eet ze nog steeds niet veel zelf, maar als ze eet lijkt het alsof ze op iets hards bijt, het knagen en tandenknarsen klonk gewoon anders dan ik van haar gewend ben. Had ik ook al gezegd tegen de dierenarts maar die heeft verder niet meer gekeken naar de tanden en kiezen. Vandaag tijdens dwangvoeren is er ergens iets hards van afgebeten, wat weet ik niet want de spuit was nog heel. Sindsdien klinkt het een beetje piepend als ze haar bek (bijna) leeg heeft en nog aan het kauwen is. Zouden dit haken kunnen zijn? Qua gedrag is ze wel weer helemaal de oude en ze is met beetje aanmoediging ook wel te motiveren tot eten. Gedroogd brood is ongeveer het enige dat ze nu uit zichzelf eet dus ik blijf haar nog wel dwangvoeren en motiveren met hooi etc. Op schoot wil ze sommige dingen wel eten als je haar beetje plaagt. Vandaar dat ik me afvraag of het niet ondertussen een andere oorzaak heeft gekregen dat ze nog niet eet. Alvast bedankt.
Boefje Geplaatst: 28 januari 2017 Geplaatst: 28 januari 2017 Ze eet ook geen hooi of groenvoer? Meestal eten ze dat als eerste en ja het gebit moet slijten. Mijn konijn had tijdens haar dwangvoer periode ook rare kauwgeluidjes. De dierenarts keek er naar en raspte met een vijl wat haakjes weg in een paar seconden en mijn konijn stribbelde niet eens. Eerst keek ze waar het zat, ging toen met een vijl dr bekje in en een paar keer heen en weer en klaar. Ik stond ook perplext omdat meeste dierenartsen gelijk beginnen met narcose en dit en dat. Maar als ze nog eet zal het wel slijten door het kauwen denk ik. Voor de zekerheid kan je naar de dierenarts gaan en er naar laten kijken. Droog brood is overigens niet erg gezond en voor darmen die op gang moeten komen absoluut niet. Veel vocht is nodig en beter om toch hooi en wortelloof enz proberen te geven. Zodra de darmen op gang komen is dat meestal het eerste wat ze eten. Beterschap.
BaasjeVanBoris Geplaatst: 28 januari 2017 Auteur Geplaatst: 28 januari 2017 Hooi en groenvoer eet ze als ik haar wat plaag peterselie ging er goed in zonet en witlof gaat mestal ook wel goed. Hooi knabbelt ze vooral doormidden en soms een sprietje of twee, wel ff ander hooi gehaald met kruiden en zo. Ook SS gehaald, wat we gegeten wordt, maar alleen als ze het voor haar neus heeft en op schoot zit oid. Weet dat brood niet zo goed is, maar ben allang blij dát ze zelf wil eten...
Boefje Geplaatst: 28 januari 2017 Geplaatst: 28 januari 2017 Als ik het zo hoor eet ze al best veel hoor. Probeer haar gewoon meer groenvoer te geven en hooi naast de dwangvoer. Stel desnoods beetje dwangvoer uit of geef minder zodat ze honger krijgt. Dan eet ze het wel. Zolang ze maar gewoon wat eet. Het wordt met de tijd vanzelf meer. Zolang ze niet zwaar vermagerd is geeft het niet zoveel. Vele beetjes op een dag is ook goed. Geef maar geen brood meer. Af en toe eens in de zoveel tijd een klein stukje kan geen kwaad maar het is echt niet gezond.
BaasjeVanBoris Geplaatst: 29 januari 2017 Auteur Geplaatst: 29 januari 2017 ze eet echt niet veel, wel veel verschillende dingen maar dan echt weinig. Het hooit bijt ze vooral doormidden en gooit ze dan weg zeg maar (ze smijt het ergens anders heen). Soms denk ik dat ze weer gewoon eet en het volgende moment niet. Zonet gewogen, 300 gram afgevallen :( (was dinsdag 2kilo) Heb ff een oppepper nodig dat het weer goed kan komen.
Boefje Geplaatst: 29 januari 2017 Geplaatst: 29 januari 2017 Geef je dan wel genoeg dwangvoer? Ik gaf om de vier uur wel 4 of 5 spuitjes van 1.5 ml ik deed science selective weken in wat lauw water en dan met een vorkje een papje van maken. Ik kan moeilijk zien hoe de situatie bij jou is. Ik ga meestal op gevoel af. Merk ik dat mijn nijn meer eet van groenvoer of hooi dan geef ik iets minder dwangvoer. Eet mijn nijn weer minder dan geef ik iets meer. Maar ook dat verschilt per moment en dag. Misschien kan je dierenarts om raad vragen.
BaasjeVanBoris Geplaatst: 29 januari 2017 Auteur Geplaatst: 29 januari 2017 Oh ik geef om de paar uur wel meer dan dat hoor, een spuit van 15ml kan ik vrij makkelijk naar binnen krijgen en geef wel meer dan een spuit. (de inhoud dan he, niet de spuit zelf ) Maar doe het ook op gevoel, dacht laatst dat ze alweer was begonnen met eten en heb haar ff wat minder gegeven. Niet dus :/ Vandaag maar wat extra geven dan.
Boefje Geplaatst: 29 januari 2017 Geplaatst: 29 januari 2017 Lastig is dat. Ik heb eigenlijk nooit meer dan 5x 1.5 ml per keer gegeven en dat om de 4 uur. In het begin zelfs minder en wat wateriger omdat ik altijd eerst de kans wil geven om uit zich zelf te gaan eten en de darmen wat vochtig wilde houden. In het begin was ze dus iets van 100 gram afgevallen, maar ze is verder mooi op gewicht gebleven. Eigenlijk heb ik haar gewoon dezelfde hoeveelheid biks gegeven als normaal, alleen nu in pap vorm. Mijn nijn is dan ook 1.6 kg. Het is idd altijd even uitproberen en elke nijn is weer anders. Hoop dat je nijn snel weer goed eet.
BaasjeVanBoris Geplaatst: 29 januari 2017 Auteur Geplaatst: 29 januari 2017 Ik heb speciaal dwangvoer trouwens, wat ik wel wat dunner maak dan aangegeven omdat dat wat makkelijker wegslikt en ze het minder makkelijk uitspuugt. Heb vandaag voor het eerst gewogen dus weet niet hoe het hiervoor was. We zullen wel zien. Ze maakt verder wel een goede indruk weer, daar ben ik wel blij om. Ze stribbelt weer veel meer tegen met voeden dan eerst (onhandig, maar toch wel hoe ze is en wat je dan wilt zien)
Aanbevolen berichten