Ga naar inhoud

Metacam Dosering


PetraH17

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over de dosering van de pijnstiller Metacam KAT voor mijn dwerg-hangoorkonijntje van 1,7 kilogram. Hij heeft ongeveer elk halfjaar last van haakjes op de kiezen en hiervoor wordt hij dan behandeld. Hij krijgt dan ook de pijnstiller Metacam. We hebben gisteren deze metacam kat 0,5 mg Meloxicam/ml opgehaald bij de dierenarts. Normaal geven we hem dan altijd eerst een begin dosering voor een kat van 3 kg. (op het spuitje staat het aantal kilogram aangegeven). En daarna elke 12 uur een dosering voor een kat van 1,7 kilogram. Dit was toen ook voorgeschreven door onze dierenarts.

Nu zei de dierenarts gisteren dus dat hij maar liefst 3 milliliter Metacam moet hebben elke 24 uur. Dit zijn 3 (!) spuitjes vol. 

Nu vraag ik me af of dit wel klopt. Ik dacht bovendien dat konijnen sowieso elke 12 uur een dosering moesten hebben omdat de pijnstiller dan alweer is uitgewerkt.

Alvast Bedankt voor jullie reactie!

-Petra

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 ml lijkt me voor jouw konijn wel erg veel. 

Er is een verschil in dosering tussen Metacam hond en Metacam kat. Voor Metacam hond geldt een dosering van 0,1 ml per kg lichaamsgewicht. Voor Metacam kat is de dosering 0,3 ml per kg lichaamsgewicht. 

Voor jouw konijn zou de dosering bij Metacam kat dus 2 (kg) x 0.3 ml = 0,6 ml zijn, en dit 2x per dag (elke 12 uur).

Misschien handig om een spuitje te gebruiken die met 0,1 ml trapsgewijs oploopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt. Heb het ook al een aantal keren bij de da nagevraagd. Maar deze blijft volhouden dat het 3ml is. Ik vond het inderdaad ook wel veel. 
Ze zei dat het een nieuwe dosering is. Maar dat lijkt me ook niet logisch omdat de hoeveelheid werkzame stof per ml niet is veranderd. 
Weet nu niet meer zo goed hoeveel ik hem nu moet geven. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet van mijn dierenarts dat het een veilige dosering is die gegeven wordt. In extreme gevallen, zoals bij bijv. gasbuik, mag meer gegeven worden, maar dan nog niet zoveel. Dit uiteraard dan altijd in overleg met de dierenarts.

Ik heb zelf een konijn die om de zoveel tijd haken op z'n kiezen heeft en hij krijgt van mij de dosering zoals ik het aangegeven heb. Dit ook uiteraard op advies van de dierenarts (E.J. de Boer van Wilhelminapark Utrecht). 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van meloxicam worden er diverse doseringen gehanteerd, waarvan de hoogste voor zover mij bekend is 0,5 mg/kg is (en dat geef je echt niet zo maar). Zelfs dan kom je niet op 3 ml voor een konijn van 1,7 kg uit. Toch betekent dat niet dat je het zo van de hand moet wijzen, het kan namelijk best zijn dat er wel sprake is van een nieuwe dosering. Dat de medicatie zelf niet veranderd is betekent niet dat de inzichten niet veranderd zijn. Zeker op gebied van konijnen zijn ze daar continue mee bezig. Wij weten niet wat er precies achter zit. Ik zou het inderdaad met een andere dierenarts overleggen. Wij hanteren bijvoorbeeld ook weer andere doseringen dan StamperPluis hier in het topic.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei Christaaa:

Ben jij dierenarts dan?

sorry, dat wist ik niet. Maar TS ook niet ;) 

Ik ben geen dierenarts hoor, maar er zullen er op dit forum ongetwijfeld wel zijn die ervoor geleerd hebben, of nog met de studie aangaande dierengeneeskunde oid bezig zijn. 

Ik baseerde mijn verhaal op het gegeven zoals het bij mij bekend is. Mijn dierenarts is toch vrij konijnenkundig, en half december is er bij 1 van mijn konijnen haakjes weggehaald. De dosering zoals ik in deze topic opgaf kreeg ik ook van mijn dierenarts te horen. Maar blijkbaar is er geen eenduidig verhaal aangaande de dosering van Metacam.

Over 2 weken moeten mijn konijnen voor de vaccinaties en dan zal ik het toch eens vragen over een wijziging in de dosering, puur uit nieuwsgierigheid. Naar mijn weten kan Metacam, bij langdurig gebruik, belastend zijn voor de nieren, maar wat doet het dan met de nieren op korte termijn wanneer de dosering een stuk hoger is? Hebben een hoop konijnen dan jarenlang toch nog pijn gehad door de lage dosering? Daar wil ik dan toch meer over weten. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag ik me nu dus af bij novacam. Ik moet o.5 ml geven voor een nijn van 1.6 kg. Ik vind dat superweinig en ga vanmiddag toch even vragen bij DA of dat echt klopt. Heb niet het idee dat mijn konijn er anders van is en heeft alsnog pijn. Moet soms echt in het spuitje kijken of er wel wat in zit. Maar metacam is misschien weer anders. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Boefje:

Vraag ik me nu dus af bij novacam. Ik moet o.5 ml geven voor een nijn van 1.6 kg. Ik vind dat superweinig en ga vanmiddag toch even vragen bij DA of dat echt klopt. Heb niet het idee dat mijn konijn er anders van is en heeft alsnog pijn. Moet soms echt in het spuitje kijken of er wel wat in zit. Maar metacam is misschien weer anders. 

 

Metacam en novacam hebben dezelfde werkzame stof, Olav krijgt ook novacam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .