Ga naar inhoud

Konijn is genezen van E.cuniculi/head tilt


e.cuniculihulp

Aanbevolen berichten

Beste,

Graag deel ik mijn ervaring met jullie om andere konijnen te helpen. Toen ons konijn 4 maanden oud was begon hij minder te eten en zag ik dat zijn hoofdje wat schuiner stond. Direct een afspraak bij de dierenarts gemaakt waar ze ons vertelde dat hij e.cuniculi/head tilt had. Ze hebben hem 's ochtends meteen 0,5ml novacam (voor honden) toegediend en om 18:00uur 1,5ml panacur, 's avonds weer 0.5ml novacam. Het tijdstip van de panacur is blijkbaar van essentieel belang, hier mag je hooguit 15 min later of eerder van afwijken. Hij is 2 dagen bij de dierenarts gebleven en had een intensief dwangvoer schema:

- 's ochtends 2 volle spuiten met vloeibaar voedsel, 's middags 2, rond het avondeten 2 en voor het slapen gaan 2. In de eerste week hadden we echt een uur nodig om 2 spuiten te voeren. Doe dit ook rustig want anders hebben ze geen tijd om te slikken. 

Het leek de eerste dag slechter met hem te gaan (waarschijnlijk) omdat de medicatie nog niet aansloeg. Hij viel de 1e dag bij de dierenarts om, draaide liggend rondjes om zijn as en lag soms 'verdwaald' een paar minuten op zijn rug. Hij ging enorm snel achteruit en we werden gebeld door de arts. Hij gaf aan dat ons konijn kon herstellen als we de intensieve behandeling thuis konden aanhouden en dan was de kans alsnog aanwezig dat hij niet zou herstellen of met een scheef kopje zou blijven lopen. De andere optie was hem laten inslapen. 

Ik heb direct een paar dagen vrij genomen en hem na de 2 intensieve dagen bij de dierenarts weer mee naar huis genomen. Thuis was het flink zweten want we moesten hem met 2e optillen voor de veiligheid omdat hij anders ging 'tollen'(om zijn as draaien terwijl je hem vast had, dus met benen zwiepen zodat hij rondjes bleef draaien). Eenmaal op tafel viel hij steeds op zijn zij en konden we hem moeilijk medicijnen toedienen/dwangvoeren. Mijn vriend schoof dan zijn hand onder het buikje door naar zijn voorpoten en klemde de voorpoten tussen zijn vingers. Zo konden we zijn lichaampje rechtop houden en hield ik zijn kopje recht door zijn neusje tussen me wijs en duimvinger te klemmen en zo het medicijn kon toedienen. We hebben dit ongeveer 1,5 week volgehouden en zagen nul verbetering. In week 2 knapte hij van de ene op de andere dag op, hij at zelf en zat rechtop! We hebben de medicatie 2 maanden volgehouden en hij is volledig herstelt. We zijn ontzettend blij dat hij zo sterk is en zo hard heeft gevochten! Hij is nu enorm energiek en ontzettend blij als we hem komen aaien/eten geven/ect. Ik wil daarom iedereen adviseren om niet voor de makkelijkste weg te kiezen. Wij hebben en konijn dat elke dag naar je toe komt rennen en sprongen maakt van vreugde! Hij is zo blij dat hij weer kan rennen. Je ziet dat hij van zijn leven geniet, bij je komt liggen en elke dag weer vrolijk is. 

Bij de laatste controle vertelde de dierenarts ons dat hij volledig is hersteld omdat we er vroeg bij waren. We hebben hem ook meteen binnen gezet bij de verwarming omdat het medicijn panacur anders niet aanslaat (lage weerstand). Nu kan e.cuniculi altijd terug komen (het is blijvend) maar gelukkig hebben we panacur in huis (blijft een jaar goed). Als we nu zien dat zijn kopje iets schuin komt te staan beginnen we direct en is de kans groot dat het meteen weer weggaat. 

Jullie kunnen ons konijn volgen op instagram en vragen stellen als je hulp nodig hebt, accountnaam: dreke_the_rabbit

Heb hoop en vertrouwen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat je konijn weer opgeknapt is. Hopelijk komt het nooit terug, of anders hoop ik dat het nog lang mag duren voor het zo ver is. :)

Ik zou graag wel een punt van kritiek geven: mensen betichten "de makkelijke weg te kiezen" als er voor inslapen gekozen wordt, vind ik niet correct. Soms is dat nu eenmaal de beste optie en dat kan iedereen het beste zelf voor zijn konijn beslissen. Ik heb zelf 6 konijnen die helemaal niet aangeraakt willen worden, dus ik zou nooit 2 weken zo'n behandeling geven, omdat ik ze dat zou willen besparen. en zo kun je nog wel meer redenen bedenken waarom men er anders over kan denken. Er is dus geen reden mensen op voorhand al te veroordelen over zo'n (meestal toch erg lastig) besluit.

Verder heb je vast een hoop geleerd van dit ene geval van EC, maar ik hoop dat mensen gewoon naar een konijnkundige dierenarts gaan, die dit vele malen bij de hand heeft gehad. elk dier is weer anders, dus elk dier moet gewoon door een dierenarts gezien worden bij deze ziekte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .