tessavansluijs Geplaatst: 10 december 2016 Geplaatst: 10 december 2016 Hoi allemaal, Ik heb een account aangemaakt om een vraag te kunnen stellen over mijn konijn Oskar. Gisterochtend merkte ik op, dat Oskar wie normaal een heel blij en levendig konijn is, zich terug trok in zijn nachthok. Omdat ik dit een beetje raar vond, ben ik Oskar een tijdje gaan observeren. Na een tijdje schrok ik, omdat ik zag dat Oskar ineens omviel. Dit gebeurde soms wanneer hij liep, en soms wanneer hij rechtop zat. Ik heb toen gelijk de dierenarts gebeld om advies te vragen. Gistermiddag zijn we bij een dierenarts langs geweest. Oskar liep normaal, zag er gezond uit. De dierenarts kon niks bijzonders vinden. Het enige waar hij aan dacht was misschien ecuniculi. Maar omdat Oskar te weinig symptomen had (alleen het omvallen geen tollen of scheve kop) had hij me geen kuur meegegeven. Vanmorgen word ik wakker en is Oskar nog steeds heel sip, hij ligt alleen in zijn nachthok en kijkt nergens van op of om. We hebben Oskar nog wel zien drinken, maar als ik de fles voor zijn neus houdt gaat hij gelijk gretig drinken. Zijn brokjes eet hij niet, maar wel bijv. een oude boterham of blaadje sla. Hij komt echt nauwelijks van zijn plaats af, lijkt bang te zijn om te lopen. Hij valt niet de hele tijd om, maar als hij omvalt lijkt hij dit ook echt heel vervelend te vinden. Omdat hij vanmorgen opnieuw zulk gedrag vertoonde, ben ik opnieuw naar (een andere) DA geweest. Deze constateerde hetzelfde als de vorige arts. Een prima gezond konijn. Ik heb wel de kuur van een ecuniculi mee gekregen en Oskar heeft een antibiotica spuit gekregen. In februari ben ik ook wel eens bij Oskar bij de dierenarts geweest omdat ik hem toen ineens met een slepend pootje door de tuin zag lopen. Hetzelfde verhaal, dierenarts zag niks alleen hierna was het thuis ook over, wat nu niet het geval is. Heeft iemand een gelijksoortige ervaring? En zou dit ecuniculi zijn, of misschien toch iets anders? En wat kan ik verder doen om Oskar te helpen... Brokjes eet hij sinds een dag namelijk niet meer :( Ik hoop dat iemand mij kan helpen.. Met vriendelijke groeten, Tessa
Amphitrite Geplaatst: 10 december 2016 Geplaatst: 10 december 2016 Hoi Tessa, Wat ontzettend vervelend voor Oskar en natuurlijk ook voor jou! Ik heb geen soortgelijke ervaring meegemaakt, dus ik kan je helaas niet echt verder helpen, maar ik hoop echt dat hij snel opknapt. Als hij geen brokjes meer eet, is het dan misschien verstandig om te gaan beginnen met dwangvoer totdat het hem weer lukt om zelfstandig te eten? Het moet natuurlijk niet ook nog eens gaan afvallen, want daar wordt het denk ik ook niet beter op... Heel erg veel sterkte! 1
Ikka Geplaatst: 10 december 2016 Geplaatst: 10 december 2016 Het zou best ecuniculli kunnen zijn. Het kan op heel veel verschillende manieren tot uiting komen. Niet alleen tollen of scheef hoofd. Ik heb een konijntje gehad met alleen een slepend achterpootje. Ook hier was twijfel over wat het was. Ik heb toen voor de zekerheid een kuurtje Fenbendrops (Panacur) mogen geven en aan het einde van de 28 dagen zag ik toch duidelijk verbetering. Dus als je een kuurtje gekregen hebt zou ik dat zeker een kans geven. Het kan natuurlijk ook wat anders zijn dus hem goed blijven observeren is wel belangrijk. Als hij geen biks wil eten kijk dan of hij nog wel ander lekkers zelf eet en anders inderdaad wat dwangvoeren. Een konijn kan geen hele dag zonder voedsel, dus het is belangrijk dat hij wat binnen krijgt. 1
tessavansluijs Geplaatst: 11 december 2016 Auteur Geplaatst: 11 december 2016 Bedankt voor jullie reacties! En Ikka bedankt voor je informatie. Zou het kunnen dat je door het geven van de kuur gelijk verbetering ziet? Vanmorgen werd ik wakker en was Oskar ineens weer springlevend. Hij had toen de afgelopen dagen drie keer Panacur gekregen. Ik heb hem vandaag geen een keer zien vallen en hij heeft zelfs rond gerend in de tuin. Ik was vanmorgen natuurlijk onwijs blij en opgelucht. Ook eet hij weer brokjes! Had gister gelijk een bestelling gedaan bij bunnybunch met dwangvoer en een snugglesafe. Nou ja, ze hebben een goede klant aan me Maandag ga ik mijn eigen dierenarts bellen om hen op de hoogte te brengen van de situatie (twee keer naar een andere DA geweest vanwege weekend en te vol vrijdag). De kuur ga ik sowieso gedurende 28 dagen geven. Heeft jou konijn nog blijvende verschijnselen van ecuniculi Ikka?
Amphitrite Geplaatst: 11 december 2016 Geplaatst: 11 december 2016 Ah wat goed om te horen, hopelijk blijft het zo goed gaan! Dwangvoer en een Snugglesafe zijn gelukkig altijd goed om achter de hand te hebben, maar hopelijk heb je het voorlopig niet nodig
Ikka Geplaatst: 11 december 2016 Geplaatst: 11 december 2016 Wat fijn te horen dat het weer beter lijkt te gaan, hopelijk blijft het zo goed gaan! Ik heb geen idee of panacur al zo snel kan werken. Er was toen tegen mij gezegd dat ik na een paar dagen wel verbetering zou moeten zien. Het heeft hier alleen iets langer geduurd voordat ik inderdaad verbetering zag. Mijn konijn zette daarna wel zijn achterpoot iets anders neer, maar had verder gewoon alle kracht weer goed terug dus kon weer gewoon op zn achterpoten staan en in zijn hok springen.
Incognita Geplaatst: 13 december 2016 Geplaatst: 13 december 2016 Ja, ik herken het. Mijn konijn heeft EC, nooit scheve kop oid gehad. Af en toe speelt het op, en een van de keren had hij als symptoom dat ie tijdens het lopen ineens omviel. Hij schrok er echt van en krabbelde dan snel weer overeind..erg sneu. Direct panacur gaan geven, en het omvallen was vrij snel voorbij, 2 dagen geloof ik. Ben wel 2 of 3 maanden doorgegaan met de panacur. Ook weinig energie, weinig eetlust ed zie ik als symptoom en wordt beter na langere tijd medicijn. Sterkte met oscar!
Aanbevolen berichten