Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi iedereen,

Ik heb een account aangemaakt omdat ik het even niet meer weet. Bugs (mannetje, 2 en half jaar, binnenkonijn) heeft een longontsteking te pakken. Woensdag naar de DA geweest en een kuurtje gekregen. Hij zei ook dat bugs al langer is gestopt met eten vanwege de kleine keutels. Hij had gelukkig een goede voorraad (ik vertroetel m een beetje erg met lekkers).Hij is gekoppeld met Aiko, de cavia. Hij kon een lange tijd niet los lopen i.v.m. een situatie thuis. Liet hem dinsdag weer lekker los lopen en toen pas merkte dat ie niet at en alleen dronk wanneer ik het flesje voor zijn neus hield.  DA gaf medicatie en dwangvoer mee. Het leek even beter te gaan en hij at al weer een beetje uit zichzelf.  Maar ik stond vandaag op, maakte zijn medicatie en voer klaar en merkte al dat ie heel anders uitstraalde. Zijn knorren is er nog steeds, hij eet niet meer (alleen dwangvoer) en dan ligt ie in het hoekje dat ik denk nou gaat het gebeuren. Plots springt hij weer op en doet zijn normale konijnenzaken. Wat ik ook opmerk is dat ie alles maar okay vind. Hij is zelf een konijn die zijn eigen gangetje doet, en ik laat hem dat doen, niet een knuffelkonijn. Dus Da weer gebeld en kon einde van de middag weer terecht. Nu is de vraag, moet ik het opgeven en Bugs in laten slapen. Of ervoor vechten? Ik wil hem niet langer laten lijden, want je kan het duidelijk zien dat ie lijd. Ik kan hem niet constant dwangvoeren en water geven. Maar ik wil een goede konijnenmama zijn. Wat kan ik volgens jullie het beste doen? En is er uberhaubt een overlevingskans voor een konijn met longontsteking?

Geplaatst:

Wat naar. Krijgt hij ook darmstimulerende medicijnen en eventueel pijnstilling? 

Succes bij de dierenarts vanmiddag. Goed dat je weer teruggaat. Hij zal het beste kunnen bepalen wat te doen.

Zieke konijnen hebben snel ondertemperatuur. Het zou dus handig zijn om een fles warm water in een handdoek te wikkelen en in zijn verblijf te leggen. Dan heeft hij de keuze om er tegenaan te liggen.

Geplaatst:

Nee heb ik zelf niet mee gekregen, een vriendinnetje (zij heeft ook konijnen) had de middel wel en gaf het aan hem. Ze studeerd zelf dierenarts.  De dierenarts heeft zelf een prikje gegeven met pijnstillers en nog eentje tegen de ontsteking.  

Dankje! Vind het nogal spannend :(

Geplaatst:

Niemand anders dan jijzelf kan bepalen of je op moet geven of niet. Vanaf een computer, zonder dat wij het zien is het heel lastig beslissen.

Maar ik denk dat ik het toch nog even zou proberen. Vraag in ieder geval pijnstillers mee. Blijf toch dwangvoeren. Verleid hem met allerlei lekkers om toch zelf weer te gaan eten. Als je woensdag pas met medicijnen begonnen bent en het is nu vrijdag, is er nog best kans dat de medicijnen aanslaan en het straks weer goed gaat.  Heeft hij op het moment wel weer keutels?

Geplaatst:

Wel apart dat je daar niks voor hebt meegekregen terwijl de dierenarts zelf kleine keutels constateerde en jij aangeeft dat hij niet eet. Met dwangvoeren alleen los je dat vaak niet op. De darmen moeten het wel blijven doen als je er eten instopt met dwangvoer. Zieke konijnen stoppen snel met eten, waardoor ze snel in een neerwaartse spiraal terecht komen. Ik zou er vanmiddag zeker naar vragen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .