Ga naar inhoud

Konijnkundige dierenarts


roosje_11

Aanbevolen berichten

Haai,

Gelukkig zijn mijn konijnen niet ziek, maar het kan natuurlijk zo maar gebeuren. Nou heb ik het gevoel dat mijn dierenarts niet zo konijnkundig is. Maar het is heel dichtbij en verder weet ik ook geen een die wel konijnkundig is. Mijn vraag: waar moet ik op letten bij mijn dierenarts? Als mijn konijnen ziek zijn, welke antibiotica mogen ze wel en welke niet? Wie wil me helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier een stukje uit het artikel over castratie en sterilisatie over het kiezen van een dierenarts:

Bel voor je besluit bij welke dierenarts je jouw konijnenmaatje laat castreren eerst de dierenarten in de buurt af. Vraag naar de prijzen van de castratie, maar baseer je beslissing of je naar die dierenarts gaat vooral op zijn kundigheid met konijnen. Stel vragen als "Hoeveel konijnen castreert u? (dit moet natuurlijk regelmatig zijn)" "Hoevaak gaat het mis? (niet meer dan 1% van de operaties per jaar)" "Welke narcose gebruikt u?(Isoflurane, gasnarcose is veilig)" en "Welke pijnstillers zijn geschikt voor konijnen?(Tolfedine, Ketoprofen, carprofen of Metacam. )" Als jouw dierenarts de goede antwoorden geeft op deze vragen en als je er zelf vertrouwen in hebt, dan kun je je konijn daar beslist laten castreren. Denk er aan dat een konijn nooit mag vasten voor een operatie! Een konijn kan niet braken (zoals een hond en kat wel kunnen)!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om je vraag over de antibiotica te beantwoorden, dat is een iets ingewikkelder antwoord hahaha. Hier onder een lijstje.

veilige antibiotica:

amikacine

amoxicilline (nooit mondeling geven!!! dit is fataal)

Azithromycine

Bicilline (alleen als injectie!)

Cephalosporine (alleen als injectie!)

Chloramphenicol

Chlortetracycline

Ciprofloxacine

Clopidol

Danofloxacine

Difloxacine

Dimetridazole

Doxycycline

Enrofloxacine (langer gebruik met hoge dosis kan wel tot een beroerte leiden)

Fusidic acid (zit in oogzalf)

Gentamycine (kan, maar beter niet nemen als je andere opties hebt)

Marbofloxacine

Metronidazole

Neomycine

Oxytetracycline

Penilillin G procaine (alleen injectie!)

Robenidine

Spiramycine (vergroting blinde darm bij een dosis van 200 en 400 mg/kg)

Streptomycine

Sulfadimidene

Sulfamethazine

Tetracycline

Trimethoprim Sulfa

Toltrazuril

Tylosin

Denk er aan dat bovenstaande antibiotica dan wel veilig zijn voor konijnen; maar dat je konijn nog steeds last van bijwerkingen kan krijgen! Altijd oplettend en voorzichtig zijn als je konijn medicatie toegediend krijgt en bij twijfel gewoon verder informeren, desnoods bel je een wel konijnkundige dierenarts op voor advies!

Antibiotica die GEVAARLIJK zijn voor konijnen:

Ampicilline (mondeling toedienen is fataal)

Amoxicilline (mondeling toedienen veroorzaakt diaree)

Cephalexine (mondeling toedienen veroorzaakt diaree)

Clindamycine (mondeling toedienen is fataal)

Erythromycine

Lincomycine (mondeling toedienen is fataal)

Minocycline

Penicilline (mondeling toedienen is fataal)

Spectinomycine

Spriamycine

Tilmicosine (testdosis van 5 mg/kg word geadviseerd om te testen of het konijn er tegen kan)

Tylosine

Vancomycine (ernstige vergiftiging, 100% kans op sterfte)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt. De ram is gecastreerd, ik laat de voedster niet meer castreren, dus dat probleem heb ik niet. Maar als ik dat zou willen doen, zou ik naar een andere DA gaan, maar ik bedoel gewoon als ze ziek worden. Ik ben Nibbit verloren aan Longontsteking, maar waarschijnlijk kwam het gewoon door DA:((

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja het isnogal moeilijk om hier een hele waslijst van welke medicatie ze wel en niet mogen hebben neer te gaan zetten.... maar ik denk eerlijk gezegd ok dat dat toch een bepaald punt, van vertrouwen is dat je in je dierenarts moet hebben!

hun hebben er voor geleerd... en als je naar een dierenarts gaat mag je ook op die kennis vertrouwen! is dit niet zo... heb je geen goed gevoel zou ik op zoek gaan naar een andere dierenarts!

Link naar reactie
Delen op andere sites

denk er ok aan bij bovenstaande lijst van anti biotica's dat er een verschil zit oin stof naam en merk naam. afghankelijk van de fabrikant wordt er met beiden gewerkt.

de lijst van evee bestaat voornamelijk stof namen. dat is dus de werkzame stof in de de antibiotica. de merknaam kan dan anders zijn! let op kan! heoft niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .