Ga naar inhoud

Meneer Pluis


Silvia Sijmons

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik wil even mijn verhaal kwijt en misschien hebben mensen tips, of iets soortgelijks meegemaakt. 

Afgelopen zaterdag ben ik meneer Pluis (teddy widder) bij iemand thuis gaan ophalen. Pluis zat buiten in een klein hokje met nog zo'n 4 andere konijnen. De man zei: je hoeft hem niet veel te kammen, de vacht klit niet.  Ik zag al klitten zitten dus ik dacht: snel meenemen dat arme beestje. 

Thuisgekomen meteen de schaar erbij gepakt, en het bleek allemaal veel erger dan het leek! Bijna zijn hele vacht was klitten en  onder de klitten kwamen kale plekken en wondjes! Daarnaast merkte ik op dat hij een boventand mist (zie de stifttand wel nog zitten). Ook zat er een waas over een oog. 

Maandag meteen naar de dierenarts gegaan met hem. Het oog is al lang beschadigd, dus daar is niets meer aan te doen. De tand moet in de gaten worden gehouden of die teruggroeit en hoe. Ook natuurljk in de gaten houden of de onderhand wel afslijt. Daarnaast heeft hij mijt (pipetje gekregen). Ook heeft hij haakjes aan zijn kiezen. 

Ik ben gewoon zo boos en verdrietig dat mensen een beetje zo verwaarloost! Hij had nog zo'n 20 konijnen, die hebben waarschijnlijk ook allemaal mijt en wie weet wat nog meer. 

Maar, ik vraag me af of meer mensen hier een konijn met 3 tanden heeft? Is de tand weer aangegroeid of heb je de andere tand ook laten verwijderen? Ik merk dat ik me toch best wel zorgen maak om hem, en dan met name die tand.. 

Hij zit nu nog even in een ren,  ik durf hem nog niet los te laten in de woonkamer want hij sproeit. Donderdag wordt hij gecastreerd en worden de haakjes afgesleten. Daarna ga ik hem koppelen aan mijn vrouwtje :) 

Hij eet overigens goed, is heel nieuwsgierig ook. Zijn ren staat naast de kooi van mijn andere konijn en hij doet er alles aan om haar te kunnen zien haha. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat triest. Fijn voor hem dat hij nu bij jou is. Wel balen dat die man nu vrolijk door blijft gaan. Ik neem aan dat hij er mee 'fokt'?

Goed dat je met hem naar de dierenarts bent geweest en dat hij snel wordt gecastreerd. Dat hij nu, als ongecastreerde ram, naast je voedster staat is wel de kat op het spek binden ;) Hij denkt bij een voedster zo vlakbij maar aan 1 ding..., maar kan niet bij haar. Hij zal er dus inderdaad alles aan doen om proberen bij haar te komen (en pas op, ongecastreerde rammen kunnen dan heel vindingrijk zijn!). Je kan hem dus beter in een andere ruimte zetten, anders is het wel sneu voor hem. Vanaf 2 weken na zijn castratie kan je ze koppelen op voor allebei onbekend terrein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lienappelsien, hij 'fokt' er inderdaad mee. Hij zegt zelf dat hij dit gewoon voor erbij doet omdat hij dat leuk vindt :( 

Mijn vrouwtje is ook gecastreerd, dus ik wilde ze na een week al koppelen eigenlijk. Dat heb ik de vorige keer ook gedaan en ging goed! Hij reageert hetzelfde op de katten en ook op ons. Is dat niet ook nieuwsgierigheid? Maar ik zal hem voor de zekerheid even apart zetten totdat ze samen kunnen! En zal ze op de badkamer koppelen. 

 

Christa, ik ben daar wel over na het denken. Ik vind het echter wel heel wat iemand te beschuldigen van verwaarlozing. Anderzijds blijft hij anders natuurlijk hiermee doorgaan. Ik weet ook niet of dierenpolitie of wie die meldingen beoordeelt hier iets mee zou doen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je voedster is gecastreerd kan je inderdaad al eerder koppelen. 

Ik kan me wel voorstellen dat je het lastig vindt om die man te melden bij de dierenpolitie. Maar ja, om hem maar door te laten gaan is sneu voor de dieren. Zo te horen heeft hij het echt niet voor elkaar: vervilting met wondjes, een tand missen, oogproblemen, mijt, te kleine huisvesting en verkeerd advies over vachtverzorging (bij een Teddy!). Hoe zullen die andere 20 konijnen er aan toe zijn? En al die anderen die nog volgen...? Geen idee of de dierenpolitie er iets aan zal doen, maar toch zeker het proberen waard (daar is de dierenpolitie tenslotte voor). Het is de enige manier om de konijnen te helpen, en zelf kunnen ze er niks aan doen :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te lezen! De dierenpolitie is er voor dit soort dingen, gewoon een melding maken zodat zij reden hebben om er eens binnen te gaan kijken. Ze kunnen zo iemand dan aanspreken op het dierenwelzijn. Er is wettelijk geregeld dat de basis goed moet zijn: water, voer, medische zorg (daar zal vachtverzorging vast ook onder vallen). Daarnaast kunnen ze mensen aanspreken op wat er verder nog beter kan. Ik weet dat de dierenpolitie bepaalde richtlijnen op papier heeft staan voor de basisverzorging van dieren, ook voor konijnen.  Vaak komt het toch meer aan als iemand in uniform dat tegen je zegt, dan zomaar een klant die een konijntje komt kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

super goed dat je hem hebt meegenomen, je kan BTW ook een melding maken bij de dierenbescherming meschien kunnen hun iets doen. Heel heel succes met de casteratie, maar het is inprincipe een vrij kleine operatie in tegenstelling tot een sterelisatie. Hou goed in de gaten dat hij weer gaat eten, en Dat het niet gaat ontsteken. Succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik laat nu eerst de melding bij 144 lopen. Zou binnen 4-6 weken iets horen! Anders gaat dadelijk alles daarheen. 

Castratie gister was goed gegaan. Hij kreeg echter nog een nabloeding, dus met spoed nog eens terug. Gelukkig is het nu allemaal rustig. Hij eet en drinkt weer en krijgt weer wat meer energie. Natuurlijk houd ik het wel in de gaten :) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .