Ga naar inhoud

Mississippi is weer ziek...


Mississippi

Aanbevolen berichten

Hoi Bunnybunchers,

Even van mij af schrijven, en hopelijk hebben jullie nog wat advies.

Zoals sommige van jullie hier misschien gelezen hebben, komt mijn Mississippi van een niet al te beste fokker. Hij is in het afgelopen half jaar al vaak ziek geweest (coccidiose, vachtmijt, wormpjes). De laatste tijd is hij zonder echt aanwijsbare reden met zijn darmpjes aan het kwakkelen. Eerst verstopt door verharing en de laatste tijd wisselden verstopping en plakpoep zich af (op dezelfde dag). Een kleine twee weken geleden zijn we maar weer eens naar de dierenarts gegaan. Hij vond Sip verder goed in orde, maar had het idee dat zijn darmen wat van slag waren van alle medicijnen en laxatie. Dus probiotica mee, en het advies om hem meer hooi en minder biks en groenten te laten eten. Ik heb veel vertrouwen in deze dierenarts (van de Wilhelminapark kliniek) en Sippi leek hartstikke goed op te knappen. Afgelopen week nog even 1 dag een beetje een dipje, maar verder viel hij weer aan op zijn eten, at ineens heel goed hooi, legde de perfecte keutels in een perfecte hoeveelheid en was ook weer helemaal vrolijk (en vervelend haha!). En toen vanochtend ineens..... Diarree. En niet zo'n beetje ook. 

Ik baal er zo vreselijk van. Het is zo zielig om te zien dat hij zich niet lekker voelt. Om de een of andere reden probeert hij het ook steeds direct uit zijn achterste op te eten (geen idee waarom) maar dat wil niet echt lukken dus hij is naast niet lekker nog hartstikke gefrustreerd ook. Vind het ook zo enorm stom dat ik zo mijn best heb gedaan om een goede, diervriendelijke fokker uit te kiezen en dat de fokker dan alles behalve dat blijkt te zijn... En dat mijn konijn zich nu dus steeds ziek voelt. Daarnaast baal ik ook van de invloed die het op alles heeft. Hij moet écht gecastreerd worden want hij begint te sproeien en geeft vooral ook heel erg aan dat hij een soortgenootje nodig heeft, maar dat kan dus al een hele tijd niet omdat een ziek konijn natuurlijk niet onder het mes kan. En onze zondag wordt ook niet gezelliger van een ziek, zielig, stinkend beestje. Bah. Heb de dierenarts strakjes gebeld. Omdat hij nog at en dronk hoefden we niet direct langs te komen, maar hij mocht niets anders eten dan hooi en water. Heb zijn biks dus maar weg gehaald en heb hooithee voor hem gemaakt (die biks afpakken werd me trouwens niet in dank afgenomen zeg, mijn hemel). Hebben jullie nog andere tips? Iets wat ik nog voor hem kan doen? Of iets wat ik in de gaten kan houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh nee wat vreselijk :( arm ventje...
Ik weet niet zo goed wat ik er op moet zeggen en heb verder ook niet echt tips eigenlijk, in mijn ogen heb je er alles aan gedaan om de diarree te voorkomen/weg te laten gaan.
Het is niet jouw schuld hè, je hebt echt geprobeerd (net als ik) om naar een goede fokker te gaan, je bent niet zo maar naar de eerste de beste gereden want je was er nota bene zelfs nog een paar uur voor onderweg.
Je vertelde al wel dat Mississippi een tijdje schommelde qua actief zijn en zo, dus misschien dat het er nu allemaal echt even uit komt. Ik hoop zo voor jullie dat het hierna nou eens afgelopen is.
Ik vraag me oprecht af of je zo'n fokker niet aan kan klagen als je aan kan tonen dat je zo vaak naar een dierenarts bent geweest. Ik vind het echt belachelijk gewoon... Het is gewoon zo zielig voor Sip. Ik hoop echt dat hij gauw opknapt en dat jullie, buiten de brokken/groente even weghalen, geen verdere maatregelen hoeven te nemen...

Heel veel sterkte. Houd je me op de hoogte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel coccidiose als wormen kunnen vage darmklachten geven en soort van sluimerend aanwezig zijn. Ik zie dat in de opvang toch met enige regelmaat voorbij komen. Het is een simpel, goedkoop onderzoek waar het konijn helemaal niks van merkt dus het makkelijkste dat je nu kan doen.

Mijn Bram werd bij ons in de opvang geboren en werd met vijf weken doodziek. Overduidelijk coccidiose, behandeling sloeg aan, klaar is Kees. Of niet, want Bram groeide niet en plaste bizar veel. Hij kon geen brokjes verdragen maar had verder geen klachten die echt bij coccidiose pasten. We hebben daar dan ook geen seconde bij stil gestaan. Bloedonderzoek, urineonderzoek, röntgenfoto's.. Geen verklaring te vinden en met twaalf weken adviseerde de dierenarts om hem in te laten slapen. Hij at goed en was super vrolijk dus daar stond ik niet achter. Helaas overleden een broertje en zusje plotseling tegelijkertijd (ook totaal geen symptomen) dus sectie laten doen en jawel.. Coccidiose. Bram nogmaals laten onderzoeken en weer behandeld en hij knapte gigantisch op. Hij heeft in de maanden die volgden nog twee keer coccidiose gehad (de medicijnen beschermen ongeveer zes weken en daarna was het direct weer mis) maar is inmiddels vier jaar oud en op wat kleine dingen na al die tijd verder gezond. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oef... Ik had er eerlijk gezegd ook niet echt bij stilgestaan dat coccidiose nog terug zou kunnen komen :( Wat vreselijk dat Bram dat allemaal door heeft moeten maken en al helemaal van het overlijden van zijn broertje en zusje. Gelukkig is Bram nu weer gezond!

Ik hoop voor Mississippi dat dit niet het geval is, maar misschien toch een ideetje voor de zekerheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wat sneu dat Bram zo ziek was! Zielig he, van die kleine hummels in de lappenmand. Verhalen komen wel een beetje overeen, Mississippi blijft ook opzich wel eten en poepen (zij het soms wat minder) en is over het algemeen ook echt wel levendig. Goede tip om dat toch eens te laten onderzoeken. Het is ook niet zo dat we er niet voor willen betalen/moeite doen, helemaal niet, maar meer dat we inmiddels echt geen idee meer hebben welke richting we op moeten.

Vraagje, misschien weet jij dat. Ons werd een tijdje geleden bij de dierenarts gezegd dat als ze keutels wilden onderzoeken, ze dan echt super vers van de pers moesten zijn. Het half uurtje wat het kost om ze van hier naar de dierenarts te brengen, was al te lang. Weet jij toevallig of dit klopt? Het was een zeer onervaren dierenarts (nog nooit eerder een konijn van dichtbij gezien, aldus mijn vriend). Ze wilde Sip toen ook opnemen, dat hebben we niet gedaan (daar hadden we écht hele goede redenen voor, leg ze je graag uit maar dat is een lang verhaal). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Amphitrite:

Oef... Ik had er eerlijk gezegd ook niet echt bij stilgestaan dat coccidiose nog terug zou kunnen komen :( Wat vreselijk dat Bram dat allemaal door heeft moeten maken en al helemaal van het overlijden van zijn broertje en zusje. Gelukkig is Bram nu weer gezond!

Ik hoop voor Mississippi dat dit niet het geval is, maar misschien toch een ideetje voor de zekerheid?

We kruisen elkaar net ;-) Lijkt me inderdaad geen gek idee, ga morgen de assistente eens bellen en vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je het wilt laten onderzoeken!

Ik had destijds met Buzz ook zijn ontlasting (waren geen keutels meer te noemen helaas...) in een zakje meegenomen, maar daar maakte de dierenarts geen gebruik van. De diarree hield niet op bij hem, dus de dierenarts heeft toen gewoon die ontlasting gebruikt, dus ik weet wel dat het een voorkeur is, maar of het een pré is weet ik niet.
Het lijkt me enigszins ook een klein beetje gek dat het met iets 'oudere' ontlasting niet zou kunnen, want misschien overleven de parasieten het niet lang buiten het lichaam, maar ze zullen toch ook niet zomaar opeens verdwijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog nooit problemen mee gehad, lukt hier ook zeker niet altijd. Heb naar mijn idee nog nooit een valse positief gehad of andersom. Natuurlijk als het dier mee is en voor je neus nog gaat poepen dan gebruik je dat, maar ik heb al wel een paar keer van een stuk of tien dieren tegelijk laten onderzoeken, denk je dat ik dan met tien konijnen bij de dierenarts sta...

Heb nog nooit een konijn mee gemaakt verder waarbij de coccidiose zo vaak terug kwam, wat we hier helaas wel één keer gehad hebben is dat jonge konijnen rondom zes weken preventief behandeld werden (dat doen we standaard) en toen zo met dertien/veertien weken gecastreerd werden (ruim zes weken later dus) en heel snel daarna zijn er twee van de groep overleden. Dat was natuurlijk ontzettend naar, denk je al een goed preventief beleid te hebben en de kwetsbare leeftijd voorbij te zijn.. Coccidiose is gewoon zeer naar (was wel een hele zwakke groep, zijn van de 25 toen zes of zeven dood gegaan al met al). Maar ik had recent ook een volwassen Vlaamse Reus die steeds magerder werd. Ontlasting laten onderzoeken (verdenking wormen) heeft het beest coccidiose, tja, die had ik niet zien aankomen. Ontlasting was volkomen normaal, beestje was altijd hartstikke energiek. Heb al konijnen gehad met plotselinge aanvallen gehad die ook te wijten waren aan coccidiose, maar verder totaal geen symptomen. 

Bram zal verder wel een grote uitzondering zijn geweest, meestal ontwikkelen ze in die zes weken dat de toltrazuril werkt genoeg weerstand om het verder zelf aan te kunnen. Alleen als op die periode direct een ingreep (of iets dergelijks) volgt waardoor de weerstand weer flink verlaagd moet je dus wel opletten. Bram is tussen de derde en vierde behandeling in gecastreerd en na de vierde behandeling gekoppeld. Daarna is het nooit meer terug gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Dollie:

Nog nooit problemen mee gehad, lukt hier ook zeker niet altijd. Heb naar mijn idee nog nooit een valse positief gehad of andersom. Natuurlijk als het dier mee is en voor je neus nog gaat poepen dan gebruik je dat, maar ik heb al wel een paar keer van een stuk of tien dieren tegelijk laten onderzoeken, denk je dat ik dan met tien konijnen bij de dierenarts sta...

Haha, ik zie het al voor me. 10 konijnen collectief poepen, wordt een drukke boel bij de dierenarts.

10 uur geleden zei Dollie:

Bram zal verder wel een grote uitzondering zijn geweest, meestal ontwikkelen ze in die zes weken dat de toltrazuril werkt genoeg weerstand om het verder zelf aan te kunnen. 

Ja dat is wel bijzonder opzich. Aan de andere kant, sommige mensen hebben ook een hogere weerstand dan anderen. En het zou me ergens ook niet verbazen als dat bij Sip ook niet gelukt is, ik heb nou niet het idee dat er super gezonde konijntjes met een super goede weerstand van die fokker komen dus dat zou wel het een en ander verklaren.

10 uur geleden zei Dollie:

Coccidiose is gewoon zeer naar (was wel een hele zwakke groep, zijn van de 25 toen zes of zeven dood gegaan al met al). Maar ik had recent ook een volwassen Vlaamse Reus die steeds magerder werd. Ontlasting laten onderzoeken (verdenking wormen) heeft het beest coccidiose, tja, die had ik niet zien aankomen. Ontlasting was volkomen normaal, beestje was altijd hartstikke energiek. Heb al konijnen gehad met plotselinge aanvallen gehad die ook te wijten waren aan coccidiose, maar verder totaal geen symptomen. 

Dat wist ik echt niet, dat het soms zulke rare of geen symptomen kan hebben. Nare ziekte is het inderdaad he... :-( Volgens mij kun je steeds alleen maar hopen dat je er op tijd bij bent, best eng. Hadden jouw konijntjes ook weleens een openstaande vacht? Dat heeft Sippi op het moment best wel erg, wij vonden dat een beetje verdacht omdat hij dat met de coccidiose toen ook had maar de dierenarts vond dat allemaal reuze meevallen.

Ik ga strakjes als de dierenarts open is meteen even bellen. Dan kan ik morgenochtend mooi een keutel langs brengen. En nu maar hopen dat zijn keutels vandaag vast blijven. Bedankt voor je verhaal @Dollie, dat geeft in ieder geval wel weer een richting om in te zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zit vanuit z'n mobiele ren te loeren hoe ik strijk ;-)

Nee vanochtend was hij echt best wel suf en moe, toen dacht ik wel hmmmmmm. Inmiddels is ie er weer helemaal bij en hij heeft al een paar mooie keutels gemaakt. Maar toen hij coccidiose had, was hij ook niet constant aan de diarree dus ga morgenochtend wel even wat weg brengen naar de dierenarts. Ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .