Ga naar inhoud

Castreren twee rammetjes


Kimmutje1987

Aanbevolen berichten

Hoi allen,

Nu bijna twee weken geleden hebben we twee konijntjes uit de opvang gehaald, beide zijn rammetjes maar zaten al een maand of 3 samen. Van eentje is de geboortedatum bekend (juni) omdat hij geboren is in de opvang, van de andere is deze onbekend. Deze week gaan we dan ook met ze langs de dierenarts, één van hen moet ook nog een inenting krijgen, en checkt de dierenarts of ze gecastreerd kunnen worden al. Daar zou dan later een afspraak voor worden gepland.

Ik wil ze graag laten castreren om problemen tussen twee mannetjes te voorkomen in de toekomst, er is nu nog niks aan de hand. Nu lees ik wel op internet dat na een operatie geadviseerd wordt om konijnen een dag binnen te houden? Is dit na een castratie ook de bedoeling? Ze zitten samen buiten in een hok+ren in principe. Nu met de temperatuur die daalt is dat voor hun wintervacht misschien ook niet slim.. Maar ik wil ze ook graag castreren voordat er eventueel problemen zouden kunnen ontstaan en ze daarna niet meer samen zouden kunnen of iets.

Het leek mij trouwens slim om ze samen te laten castreren, zodat ze het samen 'doormaken'.

Hebben jullie tips of eigen ervaringen? Alvast bedankt!  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze zeker zsm laten castreren, want dir is vragen om ellende. 

Ik ben wel benieuwd welke opvang je een koppel van twee ongecastreerde rammen mee gegeven heeft.

1 nacht binnen kan best. Ze hoeven niet naast de kachel te staan natuurlijk. ;) Het is niet altijd nodig. Veel rammen zijn na een paar uurtjes al helemaal hersteld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Christaaa en @dyonneee, ja ik vroeg het ook al in de opvang of dat niet een risico was, maar omdat ze al 3 maanden samen zitten, was het volgens hun niet echt een risico. Het moederkonijn heeft een nestje gehad in de opvang, in dezelfde periode is er een jonkie gered uit de sloot en is vervolgens toegevoegd aan het nestje als weesje (dus zijn ze een soort van pleegbroertjes :) )

Ik hoop natuurlijk wel dat het goed blijft gaan...

Denken jullie dat als het ooit mis gaat, het in 1 x flink mis is, of zie je dat aankomen en heb je dan nog tijd om er iets aan te doen? Niet dat het een keer flink misgaat als we op werk zijn of iets en je er niet meteen wat aan kunt doen..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Christaaa:

Ik ken ze niet zo goed, maar ik dacht altijd dat dit een goede opvang was. Ik snap echter niet waarom een opvang ooit zou overwegen een koppel ongecastreerde rammen te herplaatsen. Zeker niet nu ze wel een leeftijd hebben waarop castratie mogelijk is.

Nee, als je het zo leest is het wel raar inderdaad.. Denk je dat het na castratie nog steeds een grote kans is dat het mis kan gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Apart inderdaad. Ze schrijven op hun website ook dat een kooi van 90 bij 50 cm voldoende is... Maar gelukkig zitten ze bij jou een stuk ruimer. 

Bij 2 ongecastreerde rammen is het wachten tot het mis gaat, bij 2 gecastreerde rammen kan het goed blijven gaan afhankelijk van de karakters. Helaas zijn jouw konijnen nog erg jong om het karakter te kunnen weten. Ik heb er zelf verder geen ervaring mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb verschillende keren een koppel van 2 ex-rammetjes gehad. Allen keren heeft het heel goed gegaan :)

Mijn 1e koppel was Pumbaa* met Balou*. Pumbaa* was 1 jaar toen ik hem koppelde aan Balou*. Balou* was toen ongeveer 7 maanden. Beide waren natuurlijk gecastreerd. Hun koppeling heeft ongeveer 2 weken geduurd. Ze waren goed bevriend.

Mijn 2e koppel was Pumbaa* met Zazou*. Na het overlijden van Balou* heb ik Zazou* bij particulieren gevonden op MP (jaja, ik weet het). Hij was best verwaarloosd, Beide konijnen waren toen ongeveer 4 jaar oud. Ook bij hen had de koppeling ongeveer 2 weken geduurd. Zij waren vrij hecht geworden.

Mijn 3e koppel was mijn huidige Ed met zijn broer Eddy*. Zij zaten natuurlijk van kleins af aan al bij mekaar, waardoor koppelen niet nodig was. Hen zijn gelijk gecastreerd, zodra de balletjes waren ingedaald. Hierdoor zijn de hormonen nooit volop op dreef gekomen. Dit kan ik je echt aanraden!

Aangezien jouw konijnenduo het nu al goed met mekaar kunnen vinden, verwacht ik na de castraties ook geen problemen :) Maar laat ze wel gelijk castreren, zodra dit mogelijk is.

Pumbaa* & Balou* ->

Pumbaa & Balou.jpg

 

Zazou* & Pumbaa* ->

Kerstkaart 2009.JPG

Van Eddy* & Ed kan de foto niet uploaden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Joseeke, dank voor je reactie en je uitgebreide toelichting! Fijn om te lezen! En wat een leuke foto's :) 

We laten ze zo snel mogelijk en tegelijkertijd castreren. Afgelopen donderdag hebben we ze laten checken. Een van hen kan al gecastreerd worden, maar voor de ander was het beter nog een paar weekjes te wachten. We wachten nu dan ook voor beide die paar weken zodat ze tegelijkertijd gaan. Even duimen dat de hormonen nog niet gaan opspelen tot die tijd! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .