Amphitrite Geplaatst: 14 oktober 2016 Geplaatst: 14 oktober 2016 Hoi, Ik maak me wederom weer een beetje zorgen over Pip. Gedragsmatig gaat het prima, nog lekker nieuwsgierig en niet lusteloos o.i.d., ook eet hij gewoon brokjes en hooi en water drinkt hij goed. Echter, zag ik vandaag een paar keutels van Pip die wat natter waren en die een beetje een melkachtig laagje leken te hebben... Het was niet die witte aanslag die je kan zien als konijnen over hun keutels plassen, maar echt een soort wit slijm was bij de keutel te zien. Daarna zag ik wel weer gewoon normale keutels. Heb toch de dierenarts gebeld, die vroeg of het misschien wormpjes konden zijn, maar daar leek het echt niet op (heb foto's bekeken). Sinds een weekje ben ik wel andijvie bij hem aan het opbouwen, maar daar heeft hij eigenlijk alleen nog maar goed op gereageerd en ik heb vandaag niet meer gegeven dan gisteren. Dierenarts zei dat ik het verder maar gewoon in de gaten moest houden, aangezien Pip zich verder nog normaal gedraagt, maar ik vroeg me af of jullie hier misschien ervaring mee hebben? Oja, ik heb ook het idee dat de toiletbak van Pip nogal muf ruikt. Misschien ben ik me daar nu extra van bewust omdat ik me zorgen maak of zo, maar het viel me gewoon op.
Deeskuh88 Geplaatst: 15 oktober 2016 Geplaatst: 15 oktober 2016 Mijn eerste gedachten na je titel gelezen te hebben, gaan ook in de richting van wormpjes.. Wat ik las, hoeven die ook niet altijd erg zichtbaar te zijn, dus het kan nog steeds. Ik zou wat ontlastingonderzoek laten verrichten bij de dierenarts, als ik jou was.
Amphitrite Geplaatst: 15 oktober 2016 Auteur Geplaatst: 15 oktober 2016 Ik denk inderdaad nu ik weer opnieuw even naar alles terug kijk, dat Pip wel eens last zou kunnen hebben van wormpjes. Zou het kwaad kunnen om maandagavond met hem naar de dierenarts te gaan? Want ze zijn vandaag en morgen dicht en maandag moet ik werken tot 17.00...
Sanne1993 Geplaatst: 15 oktober 2016 Geplaatst: 15 oktober 2016 Ik zou eerst even vragen of het nodig is om pip mee te nemen, of dat je alleen wat keutels hoeft te brengen.
Amphitrite Geplaatst: 15 oktober 2016 Auteur Geplaatst: 15 oktober 2016 Aan de telefoon werd me verteld dat als ik me alsnog zorgen ging maken, het haar goed leek om Pip mee te nemen, want de keutels moeten volgens mij zo 'vers' mogelijk zijn. Zeker gezien de geschiedenis van Pip, omdat hij al eerder problemen heeft gehad met zijn ontlasting (coccidiose).
Evee Geplaatst: 15 oktober 2016 Geplaatst: 15 oktober 2016 Slijm bij de keutels kan komen door coccidiose. Maar ook door wormbesmettingen of na een verstopping. Lastig te zeggen wat in dit geval de oorzaak is. Aangezien Pip al coccidiose heeft gehad en daar tegen is behandeld, zou dat niet zo voor de hand liggen. Misschien dan toch een wormbesmetting? Meer informatie over keutels trouwens in dit artikel, maar ik denk dat het meeste al wel bekend is voor jou inmiddels: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/konijnenkeutels/
Amphitrite Geplaatst: 16 oktober 2016 Auteur Geplaatst: 16 oktober 2016 Nog bedankt voor de reactie! Ik vind het zelf ook moeilijk om te zeggen inderdaad, ik had het artikel al gevonden/gelezen (zo fijn dat deze site zo informatief is!), maar ben er nog steeds niet helemaal uit. Moet ook zeggen dat er ongeveer drie keutels waren die ik zo had gevonden, het was ook niet echt slijm, maar echt een melkachtige substantie die om de keutels heen zat. De dierenarts zei ook dat het misschien kon komen omdat hij zijn 'darmstelsel' vernieuwd, daarbij krijgt hij ook sinds ruim een week andijvie. Andijvie gaat prima en heb ik steeds meer op kunnen bouwen, maar toen ik laatst witlof probeerde (gewoon 1 klein stukje ter grote van een postzegel), kreeg hij diarree dus ben daar direct mee gestopt en weer verder gegaan met andijvie. Zou dat misschien kunnen? Dat zijn darmen nog reageerden op de witlof? Moet zeggen dat Pip zich verder prima gedraagt nu, ook zijn keutels zijn na die drie gevonden keutels weer helemaal normaal. Maar zoals ik al zei, ik houd het gewoon goed in de gaten en neem liever geen risico, dus als ik naar de dierenarts moet dan ga ik ook.
Aanbevolen berichten