Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ok, het is een tijd geleden dat ik op dit forum ben geweest (wat in mijn geval positief is, haha, geen konijnenproblematiek). Maar nu wil ik jullie hulp toch nog eventjes vragen. 

Afgelopen weekend is één van onze konijntjes, Lucky, helaas overleden. Ze heeft 2 jaar achter elkaar flink ziek geweest in de zomer en is daar beide keren helemaal bovenop gekomen. Helaas heeft ze na de eerste keer wat stijve achterpootjes overgehouden en nu na de tweede keer waren ze nog stijver geworden (waarschijnlijk de leeftijd, 8,5 is ze geworden - we hadden op flink meer gehoopt). Ze lag opeens op haar zij in haar hok en is gelukkig snel en zonder veel pijn (vermoeden we) overleden. 

Maar nu heb ik dus nog 2 konijntjes van bijna 10 jaar. Broer en zus (Bruintje en Witje). Ze doen het echt heel goed, maar hebben allebei wel een wat slechter gebit. Ze eten nog erg goed, dus dat is op dit moment niet zo'n probleem en we houden het in de gaten. Wel komen ze elke winter wat slechter door de rui heen en moet ik ze daar echt mee helpen. Ze zijn ten opzichte van dit voorjaar beide wat afgevallen, wat volgens mij altijd wel het geval was als ze in de rui waren. Heb het helaas nooit echt bijgehouden. Ze wegen nu beide rond de 1,3 kg terwijl dit toen ze jong waren 1,7-1,8 kg was. 

Gezien alles wat er met Lucky is gebeurd en de komende winter vind ik het toch wel spannend, 2 oudere konijntjes..... 

Dus mijn vraag is eigenlijk: is zo'n gewichtsverlies ten opzichte van toen ze jonger waren normaal? Is dit ook echt direct spiermassa die verdwijnt nu ze ouder worden? (de rug is wel wat beter te voelen dan vroeger) Ze eten en drinken dus echt prima en zijn super actief.

Misschien ben ik op dit moment gewoon overbezorgd....  

Geplaatst:

Wat ik overigens nog vergeten ben er bij te vertellen is dat Witje in de zomer een abces heeft gehad en daarbij allergisch bleek voor de antibiotica. Ze heeft het net aan gered en is daarbij heel erg afgevallen (enorme diarree) en daarna weer in gewicht aan het opkrabbelen. Haar gewicht is dus wel verklaarbaar. Bruintje heeft daarentegen niets bijzonders gehad, buiten dat zijn vriendinnetje een paar maanden binnen zat en hij buiten (hij zat wel een paar uur per dag bij haar). Daarnaast is onze tuin een paar weken terug opnieuw aangelegd waardoor ze wel wat stress hebben ervaren...... op zich wellicht ook als oorzaak aan te duiden. 

Maar toch...... morgen ga ik mijn vriend toch maar vragen om ze even helemaal na te laten kijken bij de dierenarts. Een soort winter-APK. Ik ben een beetje bang voor EC al vertonen ze buiten afvallen geen symptomen. Maar de leeftijd en de stress.... of is die gedachtegang overdreven? 

Geplaatst:

Wat ik begreep, is dat oudere konijntjes wat meer in kunnen vallen. Ik heb er geen ervaring mee, mijn konijntjes zijn nog vrij jong. Op zich vind ik de gedachte aan EC ook niet heel gek, dus zo'n apk-keuring is een goed idee van je! 

Aangezien dat gisteren was.. Wat is er nog uitgekomen?

Geplaatst:
Op ‎13‎-‎10‎-‎2016 at 20:44 zei Nella:

Dus mijn vraag is eigenlijk: is zo'n gewichtsverlies ten opzichte van toen ze jonger waren normaal? Is dit ook echt direct spiermassa die verdwijnt nu ze ouder worden? (de rug is wel wat beter te voelen dan vroeger) Ze eten en drinken dus echt prima en zijn super actief.

Gewichtsverlies is inderdaad normaal bij konijnen die echt op leeftijd raken.
De spiermassa kan daardoor ook minder worden. Mijn Ed kan hierdoor minder stabiel op zijn achterpoten staan. Ook is zijn ruggengraat goed te voelen.

Een paar weken geleden heb ik hem laten onderzoeken bij de dierenarts hiervoor, omdat ik ook twijfelde met EC. Bij hem is het echt de ouderdom die deze kwaaltjes veroorzaken. Ook kon ze voelen dat zijn gewrichten stijver aan het worden zijn.

Wat zei de dierenarts bij jou over de konijnen?

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties. Het forum lijkt niet meer zo actief als vroeger?

Vrijdag zijn we naar de dierenarts geweest en die constateerde naast gewichtsverlies ook dat Bruintje onderkoeld was en dat hij wat staar bij zijn ogen had. Naar binnen halen wilde ik liever niet vanwege de wintervacht en zijn leeftijd (binnen heeft hij het nooit naar zijn zin gehad, dus zou extra stress kunnen veroorzaken). In overleg met de DA hebben we dus besloten om hem buiten te houden en 2 snuggle safes in het hok te leggen. Daarnaast heb ik toch aangedrongen op de behandeling voor EC al dacht de DA niet dat dat het zou zijn. Ook hebben we zijn voer aangevuld met junior brokken van SS (nu dus een mix met de normale brokken). Witje hebben we hier een half jaar terug ook flink mee aan laten sterken. Beide hadden gelukkig geen haken op de kiezen, dus dat kon de oorzaak niet zijn. 

Inmiddels zijn we een paar dagen verder en hij is zowaar enorm aan het opknappen. Hij oogt fitter en lijkt ook al iets in gewicht toe te nemen. Wellicht toch EC? 

We blijven de behandeling voortzetten (28 dagen Fenbendrops) en zullen zien hoe het gaat. Op dit moment ben ik erg positief en vooral erg blij dat ik door heb gezet om Fenbendrops te krijgen. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Dat hij lijkt op te knappen van de behandeling voor EC is een goed teken :)
Mijn konijnen moet je ook niet binnenhouden, dan breken ze me de tent af ;) Het zijn ook echt buitenkonijnen. Dus ondanks de ouderdomskwaaltjes van Ed laat ik hen ook fijn buiten wonen deze winter. In het uiterste geval zou ik ze nog kunnen verplaatsen naar de onverwarmde garage.

Het forum is inderdaad een stuk rustiger geworden.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .