Lotte1984 Geplaatst: 12 december 2007 Geplaatst: 12 december 2007 Wat is een gemiddeld gewicht van een NHD op een leeftijd van 10,5 weken?Na de zoekfunctie te hebben gebruikt heb ik het idee dat Kareltje wat aan de zware kant is met zijn 1050 gram..... Ik ben benieuwd :bunny1:
bunny ranch chanty Geplaatst: 12 december 2007 Geplaatst: 12 december 2007 Als kareltje dat gewicht is met deze leeftijd is het een non dwerg.Dan mist hij het dwergen factor.Wat hem wel een nhd maakt maar dan waarschijnlijk zal zijn volwassen gewicht 1800 gram worden.Iets zwaarder dan de nhd standaard.Geeft niet want daar is ie ook op gebouwt en waarschijnlijk door de fokker op uit geselecteerd.Als zijnde in de toekomst niet show waardig van wegens iets te groot.Er word wel met non dwergen voedsters gefokt maar niet geschowd.
Lotte1984 Geplaatst: 12 december 2007 Auteur Geplaatst: 12 december 2007 Goh, interessant.Wanneer is het zichtbaar of een NHD een non dwerg is, ook al als ze nog klein zijn? Voor zover ik het heb begrepen heeft de fokker hem niet gehouden omdat hij te bont is en je er niet mee kunt showen. Hij heeft zelfs nog expliciet gezegd dat Kareltje wél geschikt is voor de fok vanwege zijn mooie platte oren. Ik vermoed dat hij de grote grootte van kareltje dan niet heeft opgemerkt.
bunny ranch chanty Geplaatst: 12 december 2007 Geplaatst: 12 december 2007 een non dwerg kan ik als fokker zijnde na 22 jaar zeker bijna na de geboorte al zien:blink:Maar ik heb er uiteraard veel ervaring mee.Ik zal wat foto´s plaatsen van een nhd met dwerg dwerg factor een met dwerg factor en een met nondwerg factor uit een nestje.Een paar dagen oud het verschil kun je heel goed zien en via wegen weten.naast dat de fokker had gezegt zijn bont tekening is niet goed genoeg voor de show .Wat erg moeilijk is bij de bont fok.Is ie toch wat groter dan een nhd met dwerg factor zou moeten zijn.Maar meschien minder ervaring er mee.hier onder rechts een jong donker nhd met dwerg factor start gewicht 25 gram.Daarnaast zijn zuster 31 gram is nhd dwerg gewoon.En dwerg broer was er nog die nog groter was bij geboorte bij dit nest.uit eindelijk is de donkere hier 1400 gram volwassen geworden.De bruine voedster 1500 gram en hun bonte broer 2 kilo .Ik had hem dus wel uitgesloten voor de fok.Reden bont tekening niet goed en te groot voor het dekken van de voedsters.Wat verder niet erg is voor als konijntje voor de mensen thuis.Met non dwerg voedsters fokken we wel.Maar dan met dwerg factor man.Je ram zal zeker tot 5 maanden aan gewicht nog aan komen zijn kopje word later bereder
Mireille Geplaatst: 12 december 2007 Geplaatst: 12 december 2007 Mijn ervaring is dat je bij de geboorte gelijk al het verschil kunt zien tussen dwerg en lethale dwerg (niet levensvatbare), maar niet het verschil tussen dwerg of non dwerg.Dit zie je pas naarmate ze groeien en er 1 beduidend harder gaat dan normaal is.Met 4 weken kan je dan al duidelijk verschil zien tussen een dwerg en een non dwerg.Nou ligt de nuance dwerg bij een nhd wat anders dan bij een kleurdwerg, dus of je daar dat verschil qua groote zo duidelijk ziet is mij nog niet opgevallen, maar zoveel nesten nhd heb ik nog niet gehad.Je zou het wel aan het gewicht moeten kunnen zien
Lotte1984 Geplaatst: 12 december 2007 Auteur Geplaatst: 12 december 2007 Als je dat plaatje zo ziet is het verschil behoorlijk duidelijk te zien. Misschien wist de fokker het wel maar heeft hij het niet gezegd omdat het toch een liefhebber konijn is en er dus weinig toe doet. En misschien heeft ie het gewoon niet gezien, dat kan ook. Andere optie: Kareltje is zo zwaar door de pokon die we hem geven. Dat zal het zijn, denk ik :bounce: Hebben jullie je NHD's altijd binnen de voorgeschreven gewichten of zijn de voedsters buiten het showseizoen zwaarder, zoals bij de voedsters van de fokker van Kareltje het geval is?
Caroline Geplaatst: 12 december 2007 Geplaatst: 12 december 2007 Huh? Voedsters zwaarder buiten showseizoen??? Hoe kan dat dan? Dan krijgen ze toch of een bepaalde periode teveel of te weinig te eten??
bunny ranch chanty Geplaatst: 12 december 2007 Geplaatst: 12 december 2007 Nee hoor als de voedster duidelijk zwaarder groter zijn dan fokken ze dus met non dwergen.Wat in houd dat je ook non dwerg jongen kunt krijgen.De non dwerg voedster schijnen makkelijker te bevallen en meer jongen te krijgen.Ik fok zelf alleen maar met tentoonstelling gekeurde dieren.Dus hier geen volwassen non dwergen.De voedsters die daar dus zwaarder zitten word niet meer mee geshowd.Ik show nog wel met mijn volwassen en reeds al jongen hebbende dieren op de show.Maar dat heeft er ook mee te maken dat ik ze al zo lang fok.En streng selecteer en de dieren goed op conditie heb met geen wammen.Bij de voedsters.Ik had afgelopen jaar dus maar een non dwerg geboren op stal.Wat ik bij de geboorte reeds kon zien aan grote en gewicht.Ik hou kontact met de mensen waar ze heen gaan vandaar dat zijn gewicht uiteindelijk werd bevestigd op 2 kilo.
Aanbevolen berichten