lololol Geplaatst: 21 september 2016 Geplaatst: 21 september 2016 Hallo allemaal, Ik heb twee dwergkonijntjes, Blanche en Zwartje. Bijde zijn 8 jaar oud. Nu is een tijdje gleden Blanche gestorven wegens maden. We waren ermee naar de DA geweest en deze heeft haar, en ook Zwartje, voor de zekerheid, een ontwormingsmiddel gegeven. Jammer genoeg hielp dit niet meer bij Blanche. Ze wou niet meer eten. Zij was altijd de dominante. Toen zij niet meer wilde eten wou Zwartje ook niet meer. We hebben ze dan appart gezet en Zwartje wou dan wel weer eten. Een paar dagen na de dood van Blanche was Zwartje ook zo stil en wou ze ook niet meer eten. Bij nader onderzoek zagen we dat Zwartje madeneitjes op haar vacht had. We hebben haar direct gewassen met hibitane zeep. We waren heel zeker dat alle madeneitjes eruit waren en er zeker nog geen enkele waren uitgekomen. Maar we zijn de volgende dag toch nog naar de DA geweest. Ook plaste ze bloed. De DA heeft haar pijnstillers en antibiotica meegegeven deze moeten we haar elke dag geven. Toen we terugkwamen van de DA heb ik haar geprobeerd te dwangvoeren. Het vreemd was dat ze dit echt oplikte. We zijn nu bijna al een week verder, ze heeft elke dag haar pijnstillers en antibiotica gekregen en ook elke dag heer dwangvoer dat ze oplikt maar ze eet nog steeds zelfstandig niet genoeg. Ik heb haar dwangvoer al proberen af te bouwen maar dan eet ze niet genoeg andere dingen om weer op gewicht te komen. Wat moet ik toch doen??????
Amphitrite Geplaatst: 22 september 2016 Geplaatst: 22 september 2016 Hoi, wat vreselijk om te horen... Ik ben geen dierenarts of konijnenexpert, dus ik kan je helaas niet echt verder helpen. Misschien iemand anders hier wel. Zwartje doorgaat een moeilijke tijd, hij is natuurlijk ziek, heeft daardoor waarschijnlijk veel stress en dan is zijn maatje ook nog eens overleden. Kan het zijn dat het daardoor ook wat minder is gaan eten? Ik zou zeker dwangvoeding blijven geven. Heeft de DA ook gekeken naar het gebit van je konijn? Als er sprake is van haakjes is het ook moeilijker om te eten voor je konijn. Misschien helpt het ook als je de brokjes weekt met een beetje water, dat moest ik in het begin ook doen nadat Pip terug kwam uit de kliniek en moest herstellen na zijn strijd tegen coccidiose. Hopelijk gaat het gauw beter met Zwartje! Sterkte.
Joseeke Geplaatst: 22 september 2016 Geplaatst: 22 september 2016 Dat Zwartje bijna niet meer eet, kan ook door eenzaamheid komen. Konijnen zijn groepsdieren. Als je Blanche & Zwartje altijd samen hebt gehouden, kan het goed zijn dat Zwartje gezelschap mist. Misschien dat een knuffel haar troost biedt? Maar dit vervangt natuurlijk nooit een echt maatje. Mits haar gezondheid het toelaat, zou je kunnen overwegen om haar weer een vriendje te geven :-) Vanuit een konijnenopvang zijn er veel mogelijkheden & kun je gelijk zien welke een match voor haar is & welke niet.
Aanbevolen berichten