Sazzz Geplaatst: 6 september 2016 Geplaatst: 6 september 2016 Hoi, Vanmorgen kwam ik in de tuin bij de ren en bleek Dinky te zijn overleden. Ze was nog niet oud, pas ruim een jaar. Gisteren was ze grotendeels nog levenslustig, at ze haar ontbijt met het fanatisme dat ze altijd heeft (biks, witlof, andijvie, een takje peterselie en selderij, een beetje knolselderij, een dun half schijfje wortel (overigens zit ze met haar broertje in de ren en ze eten samen dus ik weet niet precies wat ze binnenkrijgt). Ze at ook hooi. 's Middags kwam ik thuis en kregen ze beiden een half dun schijfje komkommer. 's avonds wilde ze echter niet eten, ze kwam niet naar me toe. Het was echter al wat laat dus breng spreekuur dierenarts. Normaal laat ze zich ook niet vangen, vind ze niet leuk. Nu wel en ik heb een bikspapje gemaakt en haar daarvan gevoerd. Ze at ook wat selderij. Vanmorgen was ik extra vroeg opgestaan om te zien of ze zou eten en zo niet, dierenarts om half negen. Maar toen lag ze dus al dood. Ik ben er best van geschrokken. Dus wat kan de oorzaak zijn? Ik heb haar overgenomen van mijn tante, ze was niet ingeënt nog, mijn andere konijn Bolletje wel. Ook ontsnapte ze met regelmaat, maar de laatste keer is een paar dagen terug (ze eet wel dingen uit mijn tuin en ik weet niet precies wat giftig is). Ook heb ik een hond te logeren gehad (ze kent de hond, komt ook van mijn tante). Die heeft haar bij de laatste ontsnapping (afgelopen donderdag, het is nu dinsdag) flink de stuipen op het lijf gejaagd. Maar daarna was er verder niks mis mee. De hond wilde ook alleen maar spelen, maar dat snapt zo'n konijn niet natuurlijk. Ik heb dus geen idee wat er mis is gegaan, alleen dat ik voortaan direct de dierenarts bel. Ik heb wel op websites gekeken om te zien wat ik moest doen als een konijn niet at. Er waren nog geen vierentwintig uur voorbij en die zouden ook nog niet voorbij zijn als ik nu naar de dierenarts zou zijn gegaan. En heeft het overgebleven konijn een rouwperiode? Want ik wil zo snel mogelijk een maatje voor Bol. Alleen is niks. En ik ben van plan die bij de opvang te gaan halen :-)
Sanne1993 Geplaatst: 6 september 2016 Geplaatst: 6 september 2016 Heel veel sterkte! Wat er mis kan zijn geweest is moeilijk te zeggen. Konijnen zijn gevoelige dieren en laten het niet snel zien als ze ziek zijn. Als ze dan een keer stoppen met eten kan het ineens heel snel gaan. Konijnen die stoppen met eten zijn daarom ook altijd een spoedgeval. Of een konijn een rouwperiode heeft verschilt per konijn. De meeste konijnen hebben daar niet zo'n last van. Mensen hebben wel een rouw periode, dus geef jezelf ook vooral even de tijd om het te verwerken . Er zijn ook konijnen die van verdriet lusteloos worden en stoppen met eten. In dat geval is het wel belangrijk om zo snel mogelijk een nieuw maatje uit te zoeken.
Sazzz Geplaatst: 6 september 2016 Auteur Geplaatst: 6 september 2016 Ja dank je. Het gaat in dit geval niet om mij, ik vind het sneu voor Bolletje dat ie nu alleen zit. Hij heeft gewoon een maatje nodig. Maar ik weet nu dat ik voortaan direct de dierenarts bel...
Huiself Geplaatst: 7 september 2016 Geplaatst: 7 september 2016 Wat verdrietig voor je. Mijn konijntje had regelmatig in de rui last van verstoppingen en een gasaanval. Dat kan dan ook heel snel gaan, maar natuurlijk kunnen er allerlei andere redenen zijn. Weet je toevallig ook hoe haar keutels eruit zagen? Ik kan me voorstellen dat je de oorzaak wil achterhalen om dit te voorkomen.
Sazzz Geplaatst: 8 september 2016 Auteur Geplaatst: 8 september 2016 Ik heb geen hele rare keutels gevonden, maar vandaag is ook mijn andere konijn gestopt met eten. Nu wel meteen naar de dierenarts gebeld en die dacht aan dat virus rhd2. Maar bij het onderzoek bleek er niks mis met Bol, maar dat zegt wat betreft dat virus. Dat kan hij niet checken. Of hij moet hele dure testen aanvragen en dan weet ie het nog maar na een week. Maar als Bol het virus heeft is het binnen 3-5 dagen over. Afwachten dus.
Aanbevolen berichten