Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,  

Gister viel mij op dat mijn nijn problemen had met zijn evenwicht. Ik heb hem toen gelijk naar binnen gehaald om hem goed in de gaten te houden ( normaal loopt hij samen met zijn maatje op mijn balkon).

Vandaag had die ook een scheve hoofd,  ik moest dus gelijk aan e. Cuniculi denken. Ben gelijk met hem naar de DA gegaan (wel een andere dan ik normaal heb,  want deze was op zondag geopend!), die heeft hem helemaal gecheckt en gaf aan dat die verder gezond is dus e.c het meest wss is. Hij heeft nu dus medicijnen voor e.c. 1 maand Panacur 1maal daags en voor 2 weken ontstekingsremmer 2maal daags, evt voor een maand als dat nodig is.

Nu zit ik ermee wat ik met zijn konijnen maatje moet doen. Ik weet dat e.c. Besmettelijk is en aangezien zij 24/7 bij elkaar zaten vrees ik dat ze al besmet is. Echter heeft zij geen symptomen. Ze had wel al enkele maanden geleden ineens staar in een oogje,  maar daar is het bij gebleven (verder heeft ze geen andere symptomen gekregen)  dus zag de DA geen aantoonbare reden voor e.c. Wel heb ik het idee dat ook zij minder biks eet sinds deze week.

Op internet lees ik dat de hokgenoot ook behandeld moet worden,  maar tegelijkertijd kan de parasiet als ze hem zou hebben en niet actief is met dit medicijn sws niet gedood worden?  Dus vroeg ik mij af wat dan de zin is om haar mee te behandelen?  Met de DA had ik het er wel over dat hij nu het bij hem actief is en hij ontstekingsremmer krijgt het deze 2 weken besmettelijker is en ik daarom miss de nijnen met een tussenschot (wel dat ze elkaar kunnen zien)  uit elkaar kon halen ipv haar mee te behandelen. Nu vraag ik mij af of dit dus de beste optie is??

ik vind het sws lastig omdat ik ze eigenlijk niet 100% uit elkaar wil hebben (zonder dat ze door het hekje aan elkaar kunnen snuffelen)  aangezien ik ze dan mogelijk opnieuw zou moeten koppelen :(

Heeft iemand hier verstand van,  ervaring mee? Tips voor de behandeling zijn welkom,  ik wil echt niet dat mijn andere nijn hetzelfde lot treft, maar onnodige medicatie ben ik ook niet voor :(

Geplaatst:

Ik zou haar eerder meebehandelen dan uit elkaar halen, zeker omdat je aangeeft dat ze een tijdje geleden staar in haar oog kreeg. Uit elkaar halen geeft een heleboel onnodige stress waar de EC ook niet beter van wordt. 

Geplaatst:

De dierenarts van het Wilhelminapark in Utrecht gaf ook aan dat zodra er behandeld wordt, de parasiet geen actieve stoffen meer afgeeft in de urine en dus niet meer besmettelijk is. Ik heb mijn groepje toen wel preventief meebehandeld, dus ik kies daar ook liever voor. Beter het zekere voor het onzekere. Zeker in het geval van staar, wat best een symptoom van EC kán zijn. Ik zeg niet dat het dat is, want een dierenarts ben ik niet. Daarbij is de diagnose EC enorm lastig te stellen. Maar jouw konijn is niet de eerste met een verandering in het oog door EC.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie snelle reacties! ik ga mijn DA bellen en vragen om ook Panacur voor het andere konijntje. Idd toch liever het zekere voor het onzekere. 

Dat het niet besmettelijk is tijdens de behandeling is wel interessant, mijn DA dacht namelijk dat het nu nog wel besmettelijk was. Maar eerlijk gezegd was hij ook niet super bekend met e.c. Geloof ik. En ik kon hier zelf dus ook geen informatie over vinden.  ik heb wel hun site gelezen ; http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html maar hier zag ik dat niet staan? 

Daarom ging ik er een beetje vanuit dat de ziekte besmettelijk zou zijn op het moment dat deze actief is bij het konijn? Dus niet op het moment dat ze het alleen bij zich dragen en dus niet op het moment dat ze Panacur krijgen? 

Ik zou graag meer over weten over wanneer het besmettelijk , aangezien mijn vriend door zijn reuma geen weerstand heeft,  en het een eng idee is dat het dan wel overdragelijk is naar mensen :(

Geplaatst:

Bij mijn weten zijn ze zo'n 2 weken van te voren al besmettelijk voordat je dus symptomen ziet. Ik heb het maatje nooit meebehandeld maar in jouw geval zou ik het wel doen ivm die staarklachten, wat ook een teken van EC zou kunnen zijn. 

Wat betreft besmettelijkheid bij je vriend, mijn man heeft ook een verminderde weerstand en ik heb dat dus ook nagevraagd. Maar het schijnt voor bijvoorbeeld aidspatienten gevaarlijk te kunnen zijn omdat die zo goed als geen weerstand hebben. Maar verder viel het wel mee. Je kan voor je eigen gemoedsrust ervoor zorgen dat je een goede hygiene in acht houdt, dus goed handen wassen enzo als je met de urine van je konijnen in aanraking bent geweest. 

Ook heb ik wel eens gehoord van een besmetting bij een hond. Maar die at ook altijd de keutrls van de konijnen op. Maar ik heb dat maar van 1 geval gehoord. 

Geplaatst:

Ja, ik heb nu iig voor mijn andere konijntje ook Panacur gevraagd, zij krijgt nu de halve dosering van wat het andere konijntje krijgt. 

Wat betreft de besmettelijkheid denk ik idd dat het klopt wat je zegt, en ik zag nu wel ergens staan dat ze ook in de latente fase besmettelijk zijn. Aangezien de kans groot is dat ze de parasiet na behandeling altijd bij hun blijft (dan wel zonder symptomen)..  betekent dat dan dat er altijd een mogelijkheid blijft dat ze de e.c. Weer doorgeven :s ?!

Ik neem iig aan dat ze dan wel in mindere maten besmettelijk zijn. Zoals ik het lees is de kans dat een mens het ook krijgt gelukkig klein. Extra op de hygiëne letten is idd goede tip,  sws ga ik nu vaker de handen wassen na met de konijnen bezig te zijn geweest.

Dank voor de tips! 

Geplaatst:

Het is mij door die man verteld, omdat ik mij ook zorgen maakte om mijn groep. Zag het al helemaal voor me hoe de een na de ander EC krijgt en er al dan niet na een strijd aan overlijdt. Pluis heeft het toen niet overleefd, dus dan zou je zien dat er uiteindelijk niets over zou blijven. En omdat het in huis ook kan overleven, zou ik nooit meer van EC afkomen. Maar dat bleek dus gelukkig niet waar. Aangezien zij vrij ver zijn wat betreft EC (Verder dan elders in Nederland, daardoor is Pluis daar opgenomen geweest), ga ik ervan uit dat het waar is.. Ik weet niet hoe, maar de Panacur/Fenbendrops zouden de reacties rondom de parasiet tegengaan, om hem zo weer terug in de latente fase te werken. Het lijkt mij dat er dan geen actieve stoffen meer aanwezig zijn, waardoor een konijn dat niet meer kan uitscheiden. Zeker ben ik niet van die theorie, maar het klinkt best logisch. Besmettelijk is het in de overgang van latent naar actief en daarna in de onbehandelde actieve fase, omdat de parasiet dan bewust bezig is het zenuwstelsel plat te leggen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Goed om te horen en vooral dat jou groepje het nu goed maakt :)

ik heb me wel al beetje ingesteld op dat ik nu 2 konijnen heb, waarbij het weer terug kan komen de rest van hun konijnenleven >< ik weet niet of dat overdreven is,  aangezien zij wel wss beide zijn besmet. Het klinkt iig wel als een uber parasiet als dat zo zou zijn,  dus misschien is het in de realiteit ook maar heel sporadisch dat het terugkomt? 

Heb jij je konijntje bij dierenkliniek wilhelmina laten behandelen bedoel je? Mijn DA zei namelijk dat hij hun website idd een goede bron vond. 

Mja alle andere zorgen de aan de kant en nu maar eerst hopen dat Donder beter wordt. Eerste dag leek het medicijn gelijk te helpen voor zijn evenwicht,  maar gisteravond begaf zijn blaas het 3x (tijdens het optillen,  dus het spoot alle kanten op :'( arm ding).  Ga straks dus nog maar is met de DA bellen.  Hij zit nu dus 1maal daags aan de Panacur en 2maal daags ontstekingsremmer/pijnstiller (deta nog wat)..  Hebben jullie nog behandel tips, is het normaal dat het eerst wat achteruit gaat met deze behandeling of heeft hij als het slechter gaat meteen zwaardere medicatie nodig?

Geplaatst:

Het is normaal dat het eerst iets achteruit kan gaan, maar het is sowieso handig om de dierenarts hiervan op de hoogte te houden. Die kan bepalen of een zwaardere behandeling nodig is. 

Het is inderdaad zo dat de parasiet de rest van hun leven bij hen blijft, maar over het algemeen zullen ze er weinig last meer van hebben. In periodes van stress of bij verminderde weerstand kan het wel weer opkomen. Het is dus wel handig om altijd panacur in huis te hebben zodat je gelijk weer een behandeling kunt inzetten als het nodig is. Er zijn ook mensen die hun EC konijn preventief behandelen met panacur als de konijnen bijvoorbeeld naar de dierenarts moeten voor vaccinaties. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Bedenk ook dat de meeste konijnen drager zijn van EC zonder dat ze er ooit ziek van hoeven te worden. 

Ik vergelijk het meestal met bijvoorbeeld een koortslip (herpes virus) bij mensen. Heel veel mensen hebben dat virus bij zich maar hebben er geen last van. Bij een aantal komt er wel een koortslip bij verminderde weerstand. 

Natuurlijk wordt de mens niet zo ziek van de koortslip als een konijn van EC maar ik vind het principe wel een beetje hetzelfde. 

Geplaatst:

Daar is het inderdaad goed mee te vergelijken. Dat mijn groep het heeft is vrijwel zeker. Maar zolang ik niets merk, ga ik nergens om zeuren :P

Ik heb Pluis ook eerst in behandeling gehad bij mijn eigen da, maar na 1,5 week ging hij zo hard achteruit na eerst wat te zijn opgeknapt, waardoor ik contact heb opgenomen met het Wilhelminapark. Vanaf de dag erna heb ik hem op laten nemen daar. Hij had het ook wel echt heel heftig. Hij bleef maar aan het tollen, dus dat was voor niemand prettig. 

Geplaatst:

hoi, mijn konijn had ook e-cuniculi ( geneest niet maar is er weer bovenop ) ik vind uit elkaar halen ook onnodig je andere konijn is zeer waarschijnlijk ookal besmet maar geen paniek 50-80 % van de Nederlandse huiskonijnen is besmet. Het uit elkaar halen is juist een groot risico laten we zeggen dat bijv. Je konijn er over een maand weer bovenop is dan moeten ze weer bij elkaar waarschijnlijk een kleine koppeling dat levert weer stress op, en vergroot de kans voor e-cuniculi terugval voor beide. Ik zou je konijn echter wel laten behandelen de dierenarts kan wel vrij prijzig zijn. Op hondenkattenapotheek.nl vind je fenbendrops, 90 ml voor 18,70 bij je thuis. Hier kan je der mee behandelen. Ook handig om in huis te hebben voor het geval dat. Minder biks eten is niet direct een symptoom van e-cuniculi zover ik weet, dus daar zou ik me niet al te druk over maken ! Veel suc6 met het genezen. Met vriendelijke groet : Sophie

Geplaatst:

ohw sorry ik heb de rest nog niet gelezen je bent haar al aan het behandelen :angel:. Goede keus ik zou me ook wel een beetje zorgen maken over het feit dat je vriend reuma heeft met e.c. Maar tot nu toe is het alleen maar bij mensen met aids gevonden, gewoon goede hygiëne is belangerijk zoals je al zei. Met vriendelijke groet : Sophie

• Vind ik leuk 1
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .