Wulf Geplaatst: 30 augustus 2016 Geplaatst: 30 augustus 2016 Op 16 juni 2015 kreeg ik van kennissen een klein zwart konijntje. het beestje was gevangen door hun kat maar leek verder in goede gezondheid. Aangezien wij op dat moment al een jaar een Vlaamse reus (voedster) hadden leek het me leuk om een maatje voor haar erbij te hebben. De Vlaam is overigens ook een vondeling. Ze was door buurtbewoners op straat gezet. Met de nodige liefde en aandacht is ze een ontzettend lief konijn geworden. Het nieuwe nijntje was echter nog enorm klein. Ik gok een maandje oud en was ook erg bang. Wij zijn de volgende dag naar de dierenarts gegaan om de kleine te controleren. Het bleek een rammelaar te zijn. De dierenarts wist helaas niet te vertellen wat voor ras het konijntje was. Wij hebben het nijntje in huis opgevangen. hij stond met zijn kooi naast de Vlaam in de woonkamer. Het koppelen ging de eerste maanden moeizaam. De kleine vent was erg schuw en het heeft heel wat tijd gekost voor hij uit zijn schulp kroop. Aangezien het een erg klein beestje was en bleef schoot hij ook vaak onder kasten en banken wat daarna weer een hoop tijd kostte om hem er onderuit te krijgen. Dit jaar ging echter tot nu toe een stuk beter. Nadat begin juli een ander rammetje was blijven logeren (aparte kamer) werd meneer wat dominant. Hij rook het rammetje aan mijn broek en besloot een stuk wilder te worden. Hij durfde nu zelfs in de mand van de Vlaam te keutelen en leek dominanter dan haar te zijn. Tot nu toe was dit altijd andersom. Ook konden ze samen heel lief spelen. Achter elkaar door een speel tunnel jagen en super hard rondjes door de kamer rennen. Hij werd in deze tijd ook een stuk toegankelijker. Hij vond het fijn om geknuffeld te worden als hij op je arm lag. Vooral als je een dikke trui aan had. Ook kwam hij uit zichzelf bij me op schoot zitten en zocht hij me op als hij aan het spelen was. Het beestje was toen +- 1 kg. nog steeds erg klein dus. De Vlaam is +- 5.5 kg Een aparte combinatie Dit jaar zijn we er ook achter gekomen waarom het in het begin zo'n schuw konijntje was. Het nijntje was waarschijnlijk een wild konijn of half wild. Als ik dit eerder had geweten had ik het anders aangepakt. Ik wist echter niet dat een wild konijn ook zwart kon zijn. Ook bij de dierenarts is dit me niet verteld. Dit verklaarde ook waarom meneer het regelmatig voor elkaar kreeg om te ontsnappen uit zijn kooi. Toen wij eind juli op vakantie gingen zijn de 2 nijnen tijdelijk bij een konijnen opvang geplaatst. Hier kreeg ik ook pas te horen dat hij waarschijnlijk een wilde nijn was. Ondanks onze waarschuwingen had hij het daar ook voor elkaar gekregen om te ontsnappen. Gelukkig hebben ze hem met behulp van een lok kooi weer kunnen vangen. Toen we onze nijnen 2 weken later weer ophaalde leek alles prima te zijn. De kleine vent was erg levenslustig en maakte een hoop binky's bij thuiskomst en rende de kamer door. Hij speelde ook nog steeds met de grote Vlaam. Een week later kreeg hij echter last van diarree. Ik zocht er eerst niet veel achter. Onze Vlaam heeft het ook weleens en meestal is het snel over. Het lijkt te komen als ze wat teveel groenvoer hebben gehad (wortel en loof) We hebben de kleine wat minder brokjes gegeven en vooral veel hooi laten eten zodat zijn darmpjes weer rustig konden worden. Meneer was het hier niet mee eens en rammelde aan de tralies dat hij brokjes wilde. De keutels waren echter al snel weer normaal en we gaven hem daarna weer brokjes (selective) en hooi. De 18e constateerde mijn vriendin dat hij toch wel erg stil bleef zitten als hij de kooi uit kwam. Hij leek een stuk minder levenslustig te zijn. Ook leek hij gewicht kwijt te zijn. het was natuurlijk maar een beestje van 1 kg maar de botjes voelde we nu wel heel duidelijk zitten. De 19e zijn we ook direct naar de dierenarts gegaan. Hier bleek het ventje haakjes aan de kiesjes te hebben. Ook bleek hij al verzwakt te zijn. Om de haakjes te verwijderen moest hij onder narcose. Het was echter niet zeker of hij hieruit zou komen :( Gelukkig heeft hij het gehaald en konden we hem in de middag weer ophalen. Omdat ik ook het idee had dat er meer aan de hand kon zijn hebben we ook keutels naar het lab laten sturen om deze te testen. Maandag kwam de uitslag: coccidiose We hebben direct een middel opgehaald wat we 3 dagen moesten voeren via een spuitje in de bek. Dit bij zowel de Vlaam als de kleine vent. Helaas bleef onze kleine vent verzwakken. We zijn toen de selective brokjes gaan weken en hebben deze meerdere keren per dag via een spuitje toegediend. Ook hebben we Olvarit wortelhapje gekocht en dit is ook via een spuitje toegediend. We hebben de kooi elke dag schoongemaakt en de kleine vent goed in de gaten gehouden. Afgelopen zaterdag was het echter mis. Hij was zo zwak dat hij niet meer uit z'n kooi kon springen. We hebben nog geprobeerd om critical care voeding toe te dienen maar hij bleef diarree houden. We stonden op het punt om naar de dierenarts te gaan om een spuitje te halen aangezien we hem niet wilde laten lijden. Na telefonisch contact gaf de dierenarts aan dat zolang hij at hij nog wel beter kon worden. In de middag at hij uit eigen beweging ook weer wat loof en peterselie. Dit gaf voor ons aan dat hij wilde knokken. We wilde het ook nog niet opgeven zolang hij nog vechtlustig was wilden we door gaan. Zondag was het echter helemaal mis. Ik vond hem in de ochtend in de diarree. We hebben dit schoongemaakt en hem gedurende de dag critical care en water toegediend. Rond 17:30 was hij echter te zwak om zijn koppie nog omhoog te houden en ging hij liggen in zijn kooi. We hebben dit zo comfortabel mogelijk gemaakt door zachte handdoekjes neer te leggen. Iets na 18:00 ging hij erg schokken en was het binnen enkele minuten voorbij :( Hij heeft nu een mooi plekje in de tuin gekregen waar hij zacht kan rusten. Ik realiseer me nu dat het een heel verhaal is geworden. Hopelijk kan ik andere helpen om op tijd aan de bel te trekken als je konijn afwijkend gedrag vertoond. Graag zou ik tips hebben wat ik anders had kunnen doen. Dan is het in ieder geval een leermoment voor de toekomst. Wat ik zelf heel vreemd vind is dat de konijnen in de konijnen opvang een eenmalige dosis Baycox 5% tegen coccidiose toegediend krijgen. Dit zou 3 tot 6 weken moeten beschermen. Eind juli zaten ze samen in de opvang... Zou het dan toch iets anders geweest zijn? Ik zal nog wat foto's toevoegen van onze Vlaam (Phouka) en de kleine vent (Nimmie) Momenteel nog even rouwen en over een kleine maand eens in de opvang kijken voor een nieuw vriendje voor Phouka Alvast bedankt. De dag dat we Nimmie kregen. Hier hadden we Nimmie net. Geheel op zijn gemak. Lekker liggen bij de Vlaam (Phouka) Het oranje spul is van het Olvarit wortelhapje. Dit was vorige week.
nam_mkha Geplaatst: 30 augustus 2016 Geplaatst: 30 augustus 2016 Zo te horen heeft hij een mooi leven bij jullie gehad. Heel veel sterkte!
Lienappelsien Geplaatst: 1 september 2016 Geplaatst: 1 september 2016 Sterkte. Het is achteraf altijd makkelijk praten van had ik maar (eerder) dit of dat gedaan. En je weet ook niet of het dan geholpen had. Jullie hebben goed voor hem gezorgd en geprobeerd hem er bovenop te krijgen. Helaas lukt dit niet altijd. Leuke foto's.
Aanbevolen berichten