Ga naar inhoud

Castratie


Rabbit1981

Aanbevolen berichten

Een vraag...Vandaag hebben we Pluis laten castreren onder plaatselijke verdoving. We hebben verder geen info gehad over nazorg van de dierenarts. Ik ben flink aan de Google geweest, maar er staan zoveel verschillende dingen op het net. Pluis woont al een tijdje samen met Vlek, een vrouwtje. Ik had het idee dat ze elkaar erg misten, nadat Pluis een tijdje alleen in een hok zat. Pluis is springlevend, dus ik heb hem even bij z'n vriendin gezet. Vlek begon hem gelijk uitgebreid te likken. Pluis is trouwens 4 maanden en Vlek 5 maanden. Maar wat te doen? Beestje toch weer apart zetten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Lienappelsien:

Een ram kan 2 weken na zijn castratie weer bij zijn vriendin. Voor die tijd kan hij nog vruchtbaar zijn.

Wanneer heb je ze gescheiden? Of zaten ze tot vanmorgen nog samen? Dan is er sowieso een kans dat je voedster al zwanger is. Als een ram gecastreerd kan worden betekent dat ook dat hij vruchtbaar is...

Ze zaten vanmorgen nog samen...tot nu toe moet Pluis nog niet denken aan zulk soort activiteiten...hij ligt op apengapen...Vlek likt alleen maar of ligt naast hem...voor de nacht gaat hij wel apart hebben we net bedacht omdat we er dan geen zicht op hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet verstandig om ze de komende 2 weken samen te laten. Ook al sta je er bij kan je nog te laat zijn... Beter het zekere voor het onzekere nemen. Jammer dat ze tot vanmorgen nog samen zaten, hopelijk is er voordien ook niks 'gebeurd'. Het zou namelijk erg gevaarlijk zijn voor de voedster en de eventuele jongen, want ze is eigenlijk nog veel te jong om jongen te krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Lienappelsien:

Een ram kan 2 weken na zijn castratie weer bij zijn vriendin. Voor die tijd kan hij nog vruchtbaar zijn.

Wanneer heb je ze gescheiden? Of zaten ze tot vanmorgen nog samen? Dan is er sowieso een kans dat je voedster al zwanger is. Als een ram gecastreerd kan worden betekent dat ook dat hij vruchtbaar is...

Ze zaten vanmorgen nog samen...tot nu toe moet Pluis nog niet denken aan zulk soort activiteiten...hij ligt op apengapen...Vlek likt alleen maar of ligt naast hem...voor de nacht gaat hij wel apart hebben we net bedacht omdat we er dan geen zicht op hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is duidelijk...en ook wel logisch...maar kvind het ook wel lastig hoor...en wat de wond betreft? M'n man heeft Pluis opgehaald en niet gedacht om info te vragen, maar er is ook 0,0 info gegeven...mag zaagsel en hooi gewoon gebruikt worden? Daar lees ik namelijk ook verschillende verhalen over...sorry voor al m'n vragen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou hem voor de zekerheid even een dagje op handdoeken houden. Ik ben sowieso niet zo'n fan van zaagsel, omdat het erg stoffig is. Dat lijkt me niet heel fijn voor de wondjes. Hooi moet hij natuurlijk wel gewoon krijgen, want dat moet hij altijd kunnen eten. Het is het handigst om het hooi in een ruif te doen, zodat hij er niet met zijn wondjes in kan gaan zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb Blackie 6 weken geleden laten castreren. De dierenarts adviseerde toen hem 4-5 dagen op handdoeken of kranten te zetten, omdat zaagsel de wond kan irriteren. Ik had geen ruif, dus ik had het hooi in een hoekje van het hok gelegd, naast zijn etensbak.

Mijn dierenarts adviseerde trouwens om Blackie 4 weken apart te zetten i.v.m. vruchtbaarheid.

Ik moest opletten dat hij niet aan de wond ging knagen, en als hij niet na 2 dagen zichtbaar opgeknapt was moest ik bellen. Misschien heeft dit jou ook wat houvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .