KonijnStar Geplaatst: 14 augustus 2016 Geplaatst: 14 augustus 2016 Hoi, We gaan van de week naar de dierenarts om in te enten en nageltjes te laten knippen (veel doen het zelf maar ik heb hier geen verstand van en ben bang dat ik iets fout doe). Hij is nog niet ingeënt tegen RHD2, maar is dit beter om nu wel of niet te doen? Ik heb nog niet gehoord dat het hier heerst, maar ik heb niet echt contact met mensen met konijnen die enten. Wel zitten er wild konijnen in/rond onze tuin, en we zijn erachter gekomen dat ze contact hebben gehad met mijn nijntje. Er liggen keutels buiten de ren, en die zijn niet van de onze. Hij is dus misschien zelfs in aanraking geweest met die konijnen, dus ze kunnen het overdragen. Onder andere door deze redenen lijkt het me slim om wel te enten. Maar hoeveel kans is er ongeveer dat je konijn doodgaat door de enting? Alvast bedankt, KonijnStar.
Jessica1973 Geplaatst: 14 augustus 2016 Geplaatst: 14 augustus 2016 Hoi Konijnstar Ik heb nooit geent maar nu wel!! Er is nml in Eerbeek (gelderland) een uitbraak geweest Bij ons zie je ook steeds minder wilde konijnen wat voor mij een teken aan de wand is Ik heb de 4 volwassen konijnen laten enten en ik heb geen verandering gezien in hun gedrag of ontlasting of wat dan ook Mijn jonge konijntjes worden over een week ook geent omdat ze dan 8 weken zijn Deze blijven niet eens bij me maar voor de zekerheid Ik heb nog niet gehoord dat er een konijn dood is gegaan aan de enting Ik denk op dit moment zeker in Gelderland dat het risico groter is dat je konijn overlijd aan de rhd 2 dan aan de enting Maar dat kan ik natuurlijk nooit met zekerheid zeggen (gewoon vragen aan de dierenarts) Suc6 met het maken van je keuze
evadonatella Geplaatst: 14 augustus 2016 Geplaatst: 14 augustus 2016 Ik zou altijd enten. Het mag er nu nog niet heersen, maar het virus verspreidt zich snel. Als het dan wel heerst bij jou in de buurt dan ben je waarschijnlijk te laat. Je konijn geneest niet van zo'n ziekte namelijk...
KonijnStar Geplaatst: 14 augustus 2016 Auteur Geplaatst: 14 augustus 2016 Bedankt voor de antwoorden, ik was al van plan te laten enten maar als er bijv 50% kans was dat hij daaraan kan overlijden neem ik liever veel maatregelen dan enten. Maar ik ga het zeker doen, nogmaals bedankt!
HildeR Geplaatst: 14 augustus 2016 Geplaatst: 14 augustus 2016 Ik zou het wel doen, want zodra rhd2 wel in jouw omgeving komt, ben je eigenlijk al te laat.
Sanne1993 Geplaatst: 14 augustus 2016 Geplaatst: 14 augustus 2016 Je konijn kan niet aan de vaccinatie zelf overlijden. Als je konijn overlijdt nadat je hem hebt laten inenten dan is dat vanwege een onderliggende ziekte, waardoor de vaccinatie net even iets te veel wordt voor je konijn. Daarom hoort de dierenarts je konijn altijd eerst even na te kijken voordat je konijn wordt ingeënt.
Aanbevolen berichten