Marsha Geplaatst: 13 augustus 2016 Geplaatst: 13 augustus 2016 Hallo allemaal, mijn konijn bambam een gecastreerde man van 9 jaar is 2 maanden geleden zijn maatje verloren van 10 jaar en ging steeds minder eten en drinken wel levendig kreeg vieze kont en men dacht blaasontsteking zat bloed in zijn urine en hij kreeg antibiotica en Carprofen pijnstilling en metocloral en cisaral en dwangvoeding erbij 5 dagen en keutelen ging weer goed wel eet hij blindedarmkeutels niet op en bij controle bleek hij voor het eerst van zijn leven een haakje op zijn kies te hebben die is zonder verdoving verwijderd en toen ging hij direct weer veel zelf eten maar drinken flesje en bakje water raakt hij niet aan wel groente andijvie heeft hij altijd al gedaan 100 gram per dag echo ging niet te weinig vocht in de blaas en bij rontgen lichte zijn blaas op als een Ballon feller dan zijn botten wat betekent gelukkig geen blaasstenen maar wel veel sludge en teveel calcium denk teveel science selective omdat ik gewend was voor twee konijnen te geven vervolgens zegt de da bestel online maar Chinese kruiden eurologist op huisdierendokter.nl en dan gaat het wel weg maar lees online eigenlijk alleen over sedatie en spoelen met katheter (wel eng met oud konijn) wil maandag mijn oude da bellen (ben ver weg verhuisd) voor advies deze da zei alleen deze kruiden en laat hem maar veel drinken maar hoeveel dan? Wist ze niet en kruiden heb ik besteld maar nog niet binnen. Iemand ervaring met sludge kan dat met deze kruiden weggaan? En hoeveel drinken moet ik geven? Heb hem nu ook een schijfje komkommer gegeven en 5 ml water want hij is nu niet fijn meer met spuitjes na al die medicatie. Hoe moet ik die afbouwen want ook daar zei de da stop maar maar ineens? Gaat net weer goed met eten pfff ben best gestressed hoop dat er iemand ervaring heeft, alvast bedankt groeten Marsha
Evee Geplaatst: 14 augustus 2016 Geplaatst: 14 augustus 2016 Even een tip: Gebruik de volgende keer wat meer leestekens in jouw tekst, dat leest wat makkelijker voor ons. Het ligt er een beetje aan hoe erg het blaaszand is, als het meevalt en jouw konijn is verder gezond zou het er inderdaad met meer drinken en dus meer plassen uit moeten komen. Maar een konijn meer laten drinken is zo makkelijk niet. Ik denk niet dat ik zelf water zou "dwangvoeren". Tenzij het natuurlijk echt niet anders kan. Ik zou eerder vochthoudende, natte, calcium-arme groenten voeren (niet te lang laten liggen, beter een paar kleine porties dan 1x per dag en dat het ligt te verleppen) en het water aanbieden in bakjes in plaats van flesjes, evt ook hooithee geven. Hoe en wanneer je het moet afbouwen? Dat durf ik niet te zeggen. Is er niet afgesproken dat er over een bepaalde periode nog een consult volgt om te controleren of het inderdaad geholpen heeft? In dit artikel staat trouwens nog wat meer info over calcium in konijnenvoer, wie weet heb je er nog wat aan.
Evee Geplaatst: 14 augustus 2016 Geplaatst: 14 augustus 2016 Even ter toevoeging, een gezond konijn zou 50-100 ml water per kilo lichaamsgewicht, per dag moeten drinken. Als je veel vochthoudend groenvoer geeft, kan het ook zijn dat ze minder drinken, maar 50-100ml per kg is dus normaal.
Domino Geplaatst: 14 augustus 2016 Geplaatst: 14 augustus 2016 Ik heb dat eurologist geprobeerd maar uit urine onderzoek bleek niet echt veel verbetering te komen. Wellicht dat het bij jouw konijn wel werkt maar bij de mijne dus niet. Ik ben overgestapt op Spa water uit flessen, daar zit aanzienlijk minder calcium in dan in mijn kraanwater en er was nog een merk die een laag calciumgehalte had, maar dan moet je even in de supermarkt zoeken. Ook is er speciale voeding van Supreme die minder calcium bevat, maar dat bevat geloof ik 0,1% minder calcium dan Sience Selective en mijn konijn at veeeel minder en zijn keutels werden ook veel kleiner dus ik heb het bij Sience Selective gehouden omdat ik het kwalijker vond dat hij zo weinig at. Als hij graag groentes eet zou ik inderdaad ook veel vochthoudende groentes geven waar niet veel calcium in zit.
Marsha Geplaatst: 14 augustus 2016 Auteur Geplaatst: 14 augustus 2016 Super bedankt dames. ik heb spa gehaald want zag dat waar ik nu woon veel meer calcium in het kraanwater zit. Heb ook nieuw flesje en bakje staan maar meneer drinkt niet. Ik ga morgen mijn oude da bellen want er is geen nieuwe afspraak en ben er niet gerust op. Ik ga toch ook wat water geven want uit 100 gram andijvie gaat hij geen 50-100 ml water halen. Hij moet juist meer drinken. Hij zit nu even niet op SS maar op weidehooi en andijvie en komkommer. Keutels zien er goed uit. Geen nieuwe blindedarmkeutels gevonden.
Sonja1990 Geplaatst: 14 augustus 2016 Geplaatst: 14 augustus 2016 De Eurologist werkt hier erg goed bij mijn konijn met blaasgruis. Ik merk duidelijk dat hij meer zooi uitplast als hij op de pilletjes zit. Hij eet ze als snoepjes dus dat is wel makkelijk. Mijn dierenarts zei dat het niet ideaal is maar dat het wel beter is als de rotzooi uit zijn blaas komt dan dat het erin zou blijven zitten. Een spoeling met een katheter klinkt leuk maar is niet altijd effectief. Jelle was gespoeld en de dierenarts moest stoppen omdat er ook bloed mee kwam en ze niet meer verder durfde. Binnen 2 uur zat zijn blaas weer vol met calcium. Het spoelen heeft dus maar tijdelijk effect als het onderliggende probleem niet aangepakt wordt. Bij jelle zit dit probleem in zijn rugwervels en kunnen we er niks aan veranderen. Maar hij krijgt wel calciumarme groente, brokken met een laag calcium gehalte en bestel ik zweeds timothy hooi omdat daar minder calcium in zit dan bij gewoon hooi. Wat het meer drinken betreft, je zou kunnen kijken smaakjes toe te voegen aan het water. Ik merkte dat Jelle cranberry lekker vond. Deze kookte ik dan in water en als het afgekoeld was mengde ik het met het drinkwater. Verder zorgen dat de groente extra vochtig is zodat ze meer vocht binnen krijgen.
Aanbevolen berichten