Chiqo01 Geplaatst: 5 augustus 2016 Geplaatst: 5 augustus 2016 Goede middag! Even een vraag.. Mijn dwerg konijn Chiqo is 9 jaar oud en sinds 2 weken loopt hij behoorlijk slecht van achteren. Zijn achterkant is zo verzwakt dat hij ook echt omvalt en niet meer zelf overeind komt. Dit niet constant maar wel als hij zijn billen wil schoonmaken. Ik ben de dag nadat dit begon (nu precies 2 weken terug) naar de dierenarts gegaan, die na een simpel onderzoekje concludeerde dat het al een senior konijn is. En door het zien van zijn loopje verdenkt van een hernia. Mijn konijn heeft een spuit met pijnstiller en ontsteking remmer in de nek gekregen en ik kreeg een doosje met Carprofen druppels mee. Na 6 dagen en wat lezen op internet gebeld naar de dierenarts en gevraagd om Metacam, dit op kunnen halen, en gaan geven. Maar nu een week verder zie ik er eigenlijk geen verbetering van komen.... Konijn is levendig, wakker en alert, eet goed en drinkt wel wat meer als normaal. Maar mogelijk kan dit extra drinken door de Metacam komen? Ik heb contact gezocht vandaag met dierenkliniek Wilhelminapark, maar helaas was de konijnen arts niet aanwezig en is die er dinsdag pas weer. Volgens eigen dierenarts is het geen E. Cuniculi, heeft hij geen oorontsteking, maar in de hernia geloof ik persoonlijk niet van de 1 op andere dag. Mijn vraag is of jullie mogelijk een idee hebben wat mijn konijn kan hebben? Ik heb een filmpje hoe mijn konijn momenteel loopt, maar ik heb geen idee hoe ik die hier kan plaatsen? Gr. Yllja
Sanne1993 Geplaatst: 5 augustus 2016 Geplaatst: 5 augustus 2016 Wat is de reden van je dierenarts om niet te denken aan E. Cuniculi? Als de dierenarts zeker weet dat het om een hernia gaat omdat het duidelijk uit het neurologisch onderzoek kwam of het is bevestigd met een röntgenfoto zou ik niet aan het oordeel twijfelen. Als het alleen op basis is van het loopje zou ik wel verder gaan kijken. Ik vind het namelijk wel goed passen bij EC. Ik zou in ieder geval doorgeven aan de dierenarts dat de metacam geen verbetering geeft en vragen of ze alsnog willen starten met behandeling tegen EC en anders inderdaad voor een second opinion gaan bij bijvoorbeeld Wilhelminapark.
Chiqo01 Geplaatst: 5 augustus 2016 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2016 Het enige onderzoek wat gedaan is bij mijn konijn is hem los laten lopen over de gladde vloer van de behandelkamer. Waar hij best wel moeite mee had. En de dierenarts heeft hem een aantal keren met zijn achterpoten langs de behandel tafel gehaald, waarop hij zijn achter pootjes wel op trok maar vertraagd. geen directe reactie van terug trekken. Mijn konijn zijn hoofd is gewoon recht, zijn linker oor hangt wel lager (rechts staat rechtop). zijn oren zijn nagekeken en hij had in beide oren een klein tikje oorsmeer maar niets om te behandelen aldus de dierenarts. Zijn conclusie was --> konijn op leeftijd (senior) en een hernia.
Sanne1993 Geplaatst: 5 augustus 2016 Geplaatst: 5 augustus 2016 Dan zou ik wel echt verder gaan kijken. EC heeft niets te maken met oorontsteking behalve dat het vergelijkbare symptomen kan geven. Dat kun je in ieder geval niet vaststellen door in de oren te kijken.
Evee Geplaatst: 5 augustus 2016 Geplaatst: 5 augustus 2016 Hier staat uitleg over het plaatsen van een filmpje:
Aanbevolen berichten