Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal!!

Sinds afgelopen zaterdag heb ik een jong konijntje van 7 weken oud.

Het konijn was niet erg actief bij aankomst en we dachten dat het kwam door de autorit van ruim 40 minuten. Daarbij moest het natuurlijk wennen.

Zaterdag en zondag weten we niet zo goed of het gegeten heeft. Het is onze eerste konijn dus we hadden een schaaltje goed gevuld met briks en flink wat hooi door het hok gelegd. Gisteren vroeg ik me dus af of hij wel at, heb het hok verschoont en als bodembedekking gekozen voor een handdoek en alleen hennepzaagsel in het toilet gedaan. Een klein bodempje briks en een beetje hooi wat overigens onaangetast lijkt te zijn.

Zag gister ook dat het konijn wat dunne plakkerige ontlasting had wat ook in zijn vacht rond zijn anus bleef hangen. Heb het losgeweekt en wat weg geknipt. 

Konijn was gisteren nog steeds erg rustig. Heb het eea opgezocht en zag dat hij de symptomen had van gasvorming, waarschijnlijk door stress. Heb hem warm gehouden, buik gemasseerd en dwangvoer gegeven. Daarbij ben ik nu begonnen met 0.06 ml darmolie van het kruidvat. 

Konijn lijkt wat meer te bewegen, heeft net zijn eerste keutel gelaten en heeft wat courgette gegeten. Terwijl ik dit typ heb ik het idee dat hij ook hooi eet maar als ik kijk houdt hij ermee op. 

Zoals ik al zei, het is onze eerste konijn, nooit eerder een konijn gehad. Wat denken jullie? Boekt hij vooruitgang of toch langs de DA? 

En als hij vooruitgang boekt, hoe lang moet ik die darmdruppels blijven geven? Hoe lang moet ik hem dwangvoeren? Ik durf hem niet te tempen omdat hij nog zo klein is (en zijn ingang dus ook)...

Graag de reacties van de experts!! Bedankt alvast!

Geplaatst:

Omdat het je eerste konijn is zou ik zeker even langs de dierenarts gaan. Dan kun je ook meteen het geslacht laten controleren en mocht hij toch niet zo ziek zijn kun je gelijk de vaccinaties halen. 

Je konijn is nog erg jong en hoort eigenlijk nog minstens een week bij zijn moeder te zijn. Ik zou ook zeker doorgeven aan het adres waar je het konijn vandaan hebt dat je nu al gezondheidsproblemen hebt met je konijn. 

Geplaatst:

Is het niet puur door de stress van het reizen, nieuwe omgeving etc? 

Ik ga morgen de DA bellen, mijn ouders willen geen DA betalen en zelf heb ik niet zo veel geld meer. Had alles gekocht voor het konijn dus ik hoop dat de tarieven overdag gunstiger zijn dan s avonds...

Geplaatst:

Konijnen die stoppen met eten zijn standaard een spoedgeval, he. Volgende keer dus meteen bellen.

Daarbij, dit soort situaties zouden niet van geld af moeten hangen. Als je niet genoeg geld hebt, had je eerlijk gezegd beter geen konijn kunnen nemen. Ik ben namelijk in 2,5 jaar tijd al bijna 1200 euro aan dierenartskosten kwijt. Onderschat het niet.

Geplaatst:

Ik krijg zakgeld en werk bij de ah naast mijn school. Ik had niet verwacht dat het konijn ziek zou worden. Ik had het plan om geld te sparen voor het nodig zou zijn. Maar nu is het konijn dus vrijwel direct na aanschaf niet lekker. Maar dank je wel.

Kan je ook nog iets vertellen over de lactulose?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .