Woppie Geplaatst: 22 juli 2016 Geplaatst: 22 juli 2016 Hallo, Ons konijn van 10 jaar (ras is kruizing Hollandertje/Vosje, geslacht = voedster) drinkt sinds een paar dagen niet meer. Het enige wat ze nog eet is een beetje groenvoer. Dit probleem van niet (of nauwelijks) willen drinken/eten heeft ze vaker gehad. We moeten om de 6 tot 8 weken langs de dierenarts om haken (vergroeide tanden) van haar kiezen af te laten halen (dit laten we nu ongeveer al een jaar doen). Dit hebben we ook laatst (2 dagen geleden) gedaan, echter pakt ze het drinken nu niet op. Op het moment als je haar wil helpen met het drinkflesje draait ze haar kop iedere keer weg. Dit gedrag had ze voorheen nooit; normaal wilde ze altijd 's morgens en 's avonds met drinken worden geholpen. Om haar toch van vocht te voorzien geven we nu zoveel mogelijk groenvoer: wortels en ijsbergsla. Tevens proberen we haar recovery plus (een soort van vloeibaar voedsel voor knaagdieren van de dierenarts) te laten drinken; dat gaat zeer moeizaam. Opvallend te noemen is dat ze vloeibare pijnstiller (Carprofen Drops) wel pakt. Voor de rest kunnen we aan haar gedrag (los van eten/drinken) niet iets merken. Ze komt gewoon naar je toe. Kunnen we hier iets aan doen? Iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen? Alvast bedankt.
Lienappelsien Geplaatst: 23 juli 2016 Geplaatst: 23 juli 2016 Keutelt ze wel normaal? En eet ze wel voldoende (alhoewel minder dan normaal)? Bij twijfel zeker contact opnemen met de dierenarts. Beterschap voor je nijn.
Woppie Geplaatst: 23 juli 2016 Auteur Geplaatst: 23 juli 2016 Dankjewel Lien. Keutels lijken minder te worden. Sla en stukjes appel pakt ze nog wel af en toe aan. De dierenarts heeft de laatste keer beoordeeld of ze is uitgedroogd, echter dat is totaal niet het geval. Ook nu ik haar bekijk zie ik GEEN uitdrogingsverschijnselen (e.g. ingevallen ogen, dat de vacht niet snel terug valt). Echter, komt ze nu wel stiller/rustiger op me over. Hoewel ze nog steeds heel alert is maak ik me toch zorgen. Ik heb al zo'n 20 jaar konijnen gehad maar weet hier zelf geen raad mee. Hoop daarom op dit forum informatie in te winnen waarmee ik haar eventueel kan helpen. Daarbij ga ik aanstaande maandagmorgen weer contact opnemen met de dierenarts. Ze is de afgelopen 3 weken al 2 keer langs geweest. Deze keer wil ik een röntgenfoto laten maken omdat daarop mogelijk meer te zien is. Vervolgens die foto laten beoordelen en hopen dat er een diagnose is te stellen met een gunstig behandelplan.
Woppie Geplaatst: 23 juli 2016 Auteur Geplaatst: 23 juli 2016 Wat mij opvalt is dat ze veel lijkt te likken BEHALVE aan haar drinkfles - en dat ze af en toe lijkt te herkauwen (lijkt mij dat dit niet door haken komt, want die zijn afgelopen week verwijderd).
Woppie Geplaatst: 29 juli 2016 Auteur Geplaatst: 29 juli 2016 Update. Inmiddels lijkt ons konijn redelijk te zijn herstelt met Carprofen Drops, recovery plus, hooi en veel groente: sla, geraspte wortel, appel schijfjes etc.. Tevens hebben we haar rug/buik gemasseerd om het maag en darm kanaal op gang te houden (op internet is hierover meer informatie te vinden). Drinken gaat nog steeds niet als vanouds maar het lijkt erg goed te gaan. Ze loopt iedere dag in de tuin, is super alert en komt naar je toe.
Aanbevolen berichten