Ga naar inhoud

Kleintje zonder mama, raad gevraagd


Sara1985

Aanbevolen berichten

Even dringend raad gevraagd. ik heb een klein konijntje, ongeveer 3 tot 4 weken oud, waarvan de mama en broertjes en/of zusjes plots allemaal overleden zijn. Waren nog maar net bij ons en hebben de mama op aanraden van dierenarts nog rap ingeënt, want er heerst hier een serieuze plaag in de omgeving, maar was blijkbaar toch te laat.

Er blijft dus nog eentje over, wat ik nu in huis heb gehaald. Het zit in een grote doos, met daarin een kleiner doosje met een gaatje in als "huisje". Er ligt een beetje hooi in omdat ik gelezen heb dat dit nodig is voor de vertering? Heb ook korrels gekocht speciaal voor kleinere konijntjes en daar eet het wel wat van. En een bakje vers water uiteraard. Geef het 2 maal per dag een beetje kittenmelk met een flesje en speen.

Gewicht was gisteren 230 gram. Vandaag 243 gram. Heb gelezen dat ze ongeveer 20 gram per dag moeten bijkomen dus dit lijkt mij al wat weinig? Ik durf ook niet teveel melk bijgeven? 

Keuteltjes legt het blijkbaar al zelf, maar ik weet niet goed als zo een klein konijntje al zelf plast? Hoef ik daarvoor nog te wrijven/masseren? 

Iemand nog tips of raad wat ik kan doen? Als het natuurlijk al besmet is met dezelfde plaag zal het waarschijnlijk toch overlijden en volgens de dierenarts is het nog te klein om in te enten... Maar wil toch alles proberen zodat het blijft leven. 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat kittenmelk echt niet goed is. En ik twijfel of je uberhaupt melk moet geven.

Neem eens contact op met Aniek van het konijnenparadijs (Aniek is ook haar naam hier op het forum) of Iris van konijnenopvang Joy (dollie hier, maar postvak is vast vol) zij hebben hier ervaring mee. Ook kun je stichting konijnenbelangen proberen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem inderdaad even contact op met Stichting KonijnenBelangen, zij hebben er echt heel veel verstand van en ervaring mee en je kunt ook de juiste melk bestellen daar. Een konijn van drie tot vier weken hoort al aardig wat zelfstandig te eten en niet heel veel of helemaal geen melk meer nodig te hebben. Biedt daarom ook zeker hooi en groen aan.

http://konijnenbelangen.nl/winkel.php?menu=winkel 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts had gezegd dat kittenmelk op deze leeftijd geen kwaad kon en wel goed was. En dat ik dit gerust nog mocht bijgeven om wat aan te sterken. Het dringt er ook echt wel goed van. Maar als dit inderdaad niet goed is of niet meer nodig? Net om deze redenen kom ik ook raad vragen op dit forum ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .