Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Ik ben net nieuw hier. Vannacht een account aangemaakt want ik ben me lam geschrokken. Onze pluis (bijna 11 jaar) is vandaag bij de dierenarts geweest voor zijn inentingen. Later thuis kwam ik erachter dat zijn voetzool wat open is. Ik ben bang sore socks... Daarom had ik hem in zijn kleinere binnenhok gezet omdat het nogal regent en ik niet wou dat het verder begon te zweren. Hij was sowieso wat mutsig dus ik ging naar boven. Bedacht ik me dat ik de deur nog niet op slot had gedaan van de garage. Nu zie ik daar pluis heel maf liggen. Ik denk doe zijn hok open geef hem een aai over zijn bol... Kwam het konijn met deur en al mee. Schrok me lam meteen heel het huis wakker geschreeuwd meneer zat dus in het tralies vast met zijn tanden. Ik heb hem letterlijk uit het tralies geknipt. Dit is in de 11 jaar nog nooit gebeurt en is gewoon normaal konijnengaas. Maar hij heeft dus zijn neus erin gestoken en op een of andere manier met het gaas in zijn mond achter zijn tanden blijven haken. We waren compleet in shock gelukkig kreeg ik hem na een paar minuten uit zijn benarde positie. Het bloedde gelukkig niet we hebben hem 2.5 uur lang in de kamer los laten lopen om even te kijken of hij kan eten en drinken. Hij was zelf na een paar minuten weer helemaal de oude. Wij alleen echter nog niet (is om 24.00 gebeurd) en we hebben hem dus pas rond 2.30 weer buiten gezet. Toen we redelijk overtuigd waren daf hij het zou overleven. Hij kan gelukkig niet langer dan een uur hebben vastgezeten. Waarschijnlijk nog veel minder.

Ik wou graag advies over wat er kan gebeuren en wat ik het beste kan doen. Want ik weet dat nijnen vrij snel abcessen kunnen ontwikkelen etc. Maar aangezien hij als het goed is zichzelf niet open gehaald heeft zal dat wel meevallen toch? En in hoeverre kan hij zijn snijtanden hiermee beschadigd hebben. We hebben hem een uur daarna een ontzetten hard havermout koekje gegeven en dat zat hij gewoon op te eten dus ik vermoed dat het meevalt maar ben op dit moment zo gestressed van het hele gebeuren.

Daarnaast wou ik ook wat advies met betrekking tot zijn hiel is vrij uit het niets ineens ontstaan. De huid is wat rood, niet open en niet gezwollen. Ik heb er wat vettige purol opgedaan en gezorgd dat hij er even niet aan kan zitten (ik las dat dat goed was maar hoop dus ook dat ik niet iets stoms gedaan heb...)  hij is sowieso wat aan het verharen en hij had door het weer en wat diarree ik denk een zwerende poot. Vandaag dus zijn potjes gewassen met lauw water om het schoon te krijgen. Wat kan ik nog meer doen. Ik las iets over sokjes of iets in die trand en honingzalf? 

Ik bel sowieso morgen de dierenarts over zijn poot en zijn niet al te slimme actie van vannacht. Ik wil het hem echter eigenlijk niet aan doen om morgen weer terug te gaan. Hij haat de dierenarts kwijlt en stressed zich een ongeluk en hij heeft wel even genoeg stress gehad voor vandaag. Maar als het moet dan moet dat natuurlijk maar alle adviezen die ik kan krijgen voor de behandeling van zijn poot etc zijn mooi meegenomen. 

Hij zit trouwens in een hok van 4 meter bij 80 cm mocht dat relevant zijn. En binnen veel kleiner maar daar zit ie alleen als hij een beetje ziekig is. Daarnaast is hij nog nooit echt ziek geweest en heeft hij perfecte tandjes in ieder geval vanmiddag nog wel....

Alvast bedankt voor het advies,

Dani

Geplaatst:

Tjonge, wat een gelukkig dat je nog even bij hem ging kijken! Ik kan me voorstellen dat je je rotschrok. 

Ik zou in de gaten houden of hij goed blijft eten en of zijn voortanden niet scheef gaan groeien. 

Je schrijft dat hij diarree heeft. Dat is natuurlijk niet goed. Hoe erg is het en sinds wanneer? Ik zou hem even een paar dagen alleen hooi en water geven, en daarna de biks en eventuele groente weer opbouwen. Heeft de dierenarts bij het inenten ook de diarree gezien? 

Over kale hakjes lopen er op het moment 2 topics (en er zijn ook oude topics over), misschien kan je die lezen. Ik heb er verder geen ervaring mee.

Als jet het niet vertrouwt even de dierenarts bellen. Soms is telefonisch advies al voldoende.

Geplaatst:

Ik heb vandaag inderdaad even nog de dierenarts gebeld. Ik ben nog steeds niet bijgekomen van alles... Heb de hele nacht niet meer geslapen en continu in mijn hoofd gegaan wat als ik nu niet was wezen kijken.

De diarree is iets wat hij altijd heeft als hij in verhaarmodus is. Het is ook niet ernstige diarree maar in combinatie met de vele regen is er wat poep onder zijn pootjes blijven plakken. We vermoeden dat dat is gaan irriteren en dat hij daardoor nu een kale plek heeft op zijn achterpoot. Het zijn meer wat buien van stevige plakpoep, is voor ons in ieder geval iets wat we gewend zijn met hem en dan krijgt hij inderdaad een aantal dagen alleen hooi en biks en niets anders en dan is het ergste meestal al weer voorbij. Het gaat er puur om dat het onder zijn poten is blijven plakken en dat we niet gezien hebben dat dat begon te irriteren. Zijn haren zaten erovereen en pas toen ik zijn poten aan het schoonmaken was zag ik het en was het haar op die plek ook een stuk minder.

Van de dierenarts hebben we het advies gekregen om de hele week lang elke dag zijn tanden te bekijken of ze goed blijven groeien en voor zijn pootje hebben we nu honingzalf bij de dierenarts gehaald en dat moeten we er nu iedere dag opsmeren. 

Pluis zelf is behalve dat hij volgens mij nu even door het hele gebeuren wat moe is verder wel gewoon alert en zichzelf. We merken wel dat hij minder wil bewegen dan normaal dus ik denk dat hij toch goed last heeft van zijn poot maar daar zitten we nu bovenop. Ik ga hier inderdaad nog even naar andere tips zoeken over hoe we het proces misschien nog wat kunnen versnellen zodat hij snel helemaal de oude is.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .