Ga naar inhoud

Steriliseren Saffier


Jill85

Aanbevolen berichten

Saffier mijn voedster van 2 jaar is de laatste tijd veel schijnzwanger geweest. Ze is dan altijd knorrig en bijt soms naar Ruby, de andere voedster. Om die reden wil ik haar laten steriliseren. Nu zit ik met het dilemma dat ik haar van de dierenarts 10 dagen apart moet zetten voor de wonde. Anderzijds ben ik bang dat het nadien tot ruzie zal leiden in de groep. Ze mag ook niet springen dus in de ren is in de eerste dagen geen optie. Iemand advies? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze alle 2 tegelijk laten castreren mijn 2 voedsters, ook omdat er q schijnzwanger was en de andere als een gek begon te sproeen,  maar ook met name om baarmoederproblemen te voorkomen, en ik heb ze dus bij elkaar gelaten en in de ren gelaten, alleen wel alles waar ze op kunnen springen eruit gehaald, en voor de rest ging het prima

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn andere voedster is al gesteriliseerd. Ze leven samen met 2 ex rammen. Probleem is dat hun hok hoger is en moeten ze kunnen springen om erin te komen. Maar ik wil ook niet sat ze straks vechten. Toen Ruby pas gesteriliseerd was deed Jack heel vijandig tegen haar. Dat is wel goed gekomen, alleen heb ik geen neutrale ruimte v 4 konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze zelf bij hun maatje gehouden. Nou moet ik wel zeggen dat mijn konijnen bij een maatje dat niet zo lekker is enorm lief zijn. Heel rustig, veel wassen (ook van de situatie misbruik maken en rijden, dat dan weer wel, maar echt maar een enkele keer). Dat zal zich toch moeten uitwijzen hoe dat gaat, dat is vooraf niet te voorspellen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat ze vaak de eerste 2-3 dagen apart, maar wel met contact door gaas. Daarna zet ik ze als het goed gaat gewoon samen. Als het mogelijk is laat ik mijn konijnen ook zo veel mogelijk met z'n tweetjes te gelijk castreren, zodat je de behandelde dieren samen kan laten. Voordeel van die eerste dagen wel apart is dat je eten, drinken en keutels goed in de gaten kan houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze dierenarts heeft liever dat ze de eerste dagen apart zitten. Onze Jack is nogal ne felle en met Ruby haalde hij fel uit naar haar. Ik heb wel nog een andere voedster, maar die zit apart met een ex ram. Ik heb voor de 4 een grote ren. Kan ik eventueel een panelenren daarin zetten en ze hierin zetten? Droog zitten ze zowiezo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft je niet schuldig te voelen. Ik denk dat jij je pas schuldig zal voelen als ze baarmoederkanker zouden krijgen .

 

En zorgen maken is ook niet nodig, deed ik ook, en binnen 2 uurtjes na thuiskomt waren ze zichzelf weer, aten gewoon en dronken gewoon en wilde weer sprinoen,  maar dat mocht niet natuurlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruby is er toch slcht van geweest. Ze wilde niet eten wat ik ook aanbood. Ik maakte m toen zo zorgen. Gelukkig is alles goedgekomen. Wordt wel weer een dure maand (180 euro per konijn) ma dat heb ik er voor over. Hopelijk zijn ze snel de oude. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 2 voedsters zijn terug thuis. Allebei nog wat suf, maar Saffier begon direct hooi te eten en Gin te drinken. Ze heeft ook al een paar sprietjes hooi op. Het mannetje van Gin treurde vandaag zo erg dat hij stopte met eten. Ik heb ze dan samen binnen gezey. Is dat verstandig? Hij begon op slag terug te eten. 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drinken heeft ze al veel gedaan, maar eten nog niet. Ze is vooral ng suf want ze viel in slaap boven haar drinkbak. Nee de ram is heel lief voor haar. Gaat vooral graag tegen haar liggen. Als ze straks nog niet gegeten heeft ga ik dwangvoederen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je het vanavond nog even afwachten met het dwangvoeren. Zorg dat er voldoende lekkers ligt om uit te kiezen. Er hoeft niet direct een lading hooi en brokjes in. Pas ook op met een waterbak als ze nog suf zijn. Als ze er voorover in valt, moet ze wel op kunnen staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het mooi weer is kijk dan eens wat ze in hun eigen omgeving doen. Ik merk dat als je konijnen uit hun omgeving haalt, zo'n ellendig rompertje aan doet en dan nog is geholpen zijn veel minder snel herstellen. Ik bedoel dan voelen ze zich drie dubbel ellendig.
Hier komen de konijnen thuis en gaan meteen weer in de schuur op hun eigen stekje, de meeste herstellen dan eigenlijk heel vlot. Ik heb nog nooit zo'n rompertje gebruikt, lijkt me zeer onprettig voor konijnen. Ik zou in ieder geval die uit doen, kan zijn dat ze zich dan ook veel prettiger voelen en meer gaan bewegen, beweging is belangrijk voor de darmen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, hoor beetje beweging is goed en een wond is netjes gehecht, dat mag niet zomaar open gaan. Natuurlijk ze moeten niet te gek doen, maar een beetje beweging is wel fijn en die romper beperkt dat zo, omdat het zo ellendig voor ze voelt. Natuurlijk niet op huisjes etc. springen, maar gewoon beperkte beweging, maar voor de darmen is beweging wel belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .