Ga naar inhoud

EC voor de zoveelste keer panacur preventief


Kim Bingo

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal ik ben nieuw hier. Ik heb al jaren konijntjes en ook nu heb ik een vrouwtje en een geholpen mannetje.

Het mannetje is het probleem en het erge is het vorige mannetje had het ook, deze is na de zoveelste keer ook overleden.

Die vorige heeft 500 euro aan dierenarts gekost met alle behandelingen op korte tijd.

Toen deze gestorven is wilde ik eigenlijk geen nieuw konijn maar het vrouwtje zat alleen, ook heel sneu.

Zij heeft nergens last van en ze zat al even alleen, ik heb alles eerst goed schoon gemaakt en toen toch een mannetje erbij gehaald.

Na een paar maanden had ie zijn koppie scheef en wist ik hoe laat het was. Ik ben meteen zelf gaan behandelen had heel wat medicijnen staan.

Hiermee is hij goed opgeknapt, maar nu een half jaar later zie ik zijn rechteroortje iets hangen en heb ik het idee dat ie zijn kopje minimaal scheef houd en dan gaan de alarmbellen weer aan.

Ben meteen begonnen met de fenbendrops en heb ook pijnstilling en AB staan.

Heb m ook al twee keer zien drinken en dat zie ik m normaal nooit doen. Nu las ik wel ergens dat je fenbendrops ook preventief kan geven omdat zo'n konijn toch drager blijft. Maar daarf zijn allemaal veel verschillende meningen over.

Iemand nog tips

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts (en ook het Wilhelminapark volgens hun website) zijn wel voor preventief geven. Ik heb zelf nu mijn eerste EC-konijn dus ik heb er verder geen ervaring mee. Maar ik weet wel dat ik preventief rondom te verwachten stress-situaties en de andere konijnen in een situatie als nu, gewoon ga behandelen. Of het veel uithaalt of niet: Ik vertrouw op hun oordeel. EC-konijnen komen er nooit meer vanaf, maar als ik zo kan voorkomen dat de parasiet de actieve fase in gaat, dan graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey deeskuh,

 

Ja zij schrijven iedere 2 maanden 2 weken panacur of fenben te geven.

Denk idd dat ik dat ook ga doen, komende maand krijgt hij sowieso en dan probeer ik te stoppen en dan gewoon na 2 maanden weer 2 weken preventief.

Ik ben er nu volgens mij optijd bij, is vandaag weer wat meer zich zelf en koppie staat toch al rechter alleen het oortje hangt nog scheef.

Wil eigenlijk liever niet te snel met AB starten, is ook niks te zien in het oor.

Maar dat was de vorige keer ook niet en toch bleek er helemaal onderin wat pus te zitten toen.

Ik blijf het in de gaten houden, als hij minder levendig is start ik meteen pijnstilling en ab op.

Dat is het gemak als je alles nog thuis hebt.

 

Dierenarts opperde de vorig keer om Bingo op te nemen en dat wilde ik niet, vaak hebben ze daar nog meer stres van.

Mijn vorige konijn is daar opgenomen geweest en ze hadden werkelijk niks gedaan fatsoenlijk, daarbij wilde het konijn in dat hokje niet plassen.

Grapje had me 240 euro gekost incl tanden nakijken was dat en kreeg het konijn zieker en verzwakter terug dan ik m bracht.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad niet fijn! Laten opnemen is voor mij ook echt pas de laatste stap als het niet anders kan. Ik ken Pluis en dat gaat hij niet fijn vinden. Hij is al zo'n stresskipje. 

Om de 2 maanden 2 weken vind ik wel wat te veel van het goede voor preventief. Ik wil het voor situaties die ik vooraf weet doen. Dus 1 week voor de vaccinatie en 1 week erna, bijvoorbeeld. Zoiets in elk geval. Elke 2 maanden 2 weken lijkt me een wat te grote aanslag op het lijfje. Maar heb er geen ervaring mee, dus ik weet het verder niet. Als het bewezen beter is, doe ik dat natuurlijk wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook heel wat EC konijnen gehad en eigenlijk nooit preventief behandeld omdat ik bang was dat als ze het echt nodig hadden ze zo aan het middel gewend waren en het niet meer werkte. Wel heb ik het soms langere tijd gebruikt 6 weken omdat het konijn het nodig had.  Ik begin wel meestal meteen als ik symptomen op merk. Zoals jij nu ziet een scheef kopje, slecht lopen veel plassen mager worden etc.

Heel veel beterschap voor je konijn en sterkte Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Sorry was even niet online geweest hier. Maar ik geef jullie wel gelijk hoor, ik ben zelf ook niet zo voorstander van preventief maar nu die weer symptomen had begon ik toch te twijfelen. Gelukkig gaat het goed met hem, oortje staat alweer meer rechtop en als hij iets wil horen zet ie het helemaal rechtop. Hij eet weer beter, dat was dus stiekem toch wat minder aan het worden. Hij is ook een stout konijn8-) want hij wil zijn medicijntjes niet haha. Ik doe altijd wat ranja mee in het spuitje, dat maakt het wat zoeter. Ik ben blij dat ik de fenben altijd op voorraad heb staan en meteen heb kunnen beginnen, ga ook meteen weer een nieuw flesje bestellen. Dit heeft een hoop ellende bespaard voor hem maar ook voor mij. Vorige keer was hij kantje boord en heeft hij ook een tijd binnen gezeten. Flink moeten dwangvoeren want hij at zelf helemaal niet meer en was graatmager. Hij had een hele fikse oorontsteking. Zijn mazzel is dat hij veel symptomen had maar niet omkiepte en dat soort zaken. Maar ik heb wel een moment gehad dat ik zei: als het na dit weekend niet beter is dan moet er een beslissing gemaakt worden. gelukkig knapte ie toch op.

Zeker na mijn vorige konijntje die ik ook zo vaak heb moeten behandelen en die sterft uiteindelijk, koos ik er toch voor na lang wikken en wegen om een nieuw konijn erbij te halen en dat ik met deze weer het zelfde heb. Dank je voor jullie raad.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .