Ga naar inhoud

vhs2 heeft toegeslagen :(


Jana2010

Aanbevolen berichten

Lieve mensen,

 

Alsjeblieft laat je nijntjes vandaag nog inenten tegen vhs 2. 

Mijn trieste verhaal.

 

Twee weken geleden werd Eva op zondagavond ineens ziek. Om 11 uur s'avonds de da nog gebeld, met spoed erheen uiteraard. Daar is ze ook een paar dagen moeten blijven, infuus medicatie, dwangvoederen. Ik vond het vreselijk om mijn meisje daar achter te laten en ben dagelijks naar haar gegaan om even te knuffelen en te checken hoe het ging. Uiteindelijk knapte mijn meisje op en werd en er niet gelijk aan vhs 2 gedacht, Immers overleven de meeste konijnen dat niet. Slechts 10% lijkt het te overleven. 

Donderdag werd Lola, mijn andere meisje ziek. Niet eten, apathisch, niet meer zo vrolijk zoals ze altijd was. Ik wist meteen dat dit het einde zou gaan zijn. Ik voelde het gewoon. Meteen weer naar de da gerend en dezelfde medicijnen als Eva toegediend. 5 uur later belde ik haar in paniek op, Lola schreeuwde, had stuiptrekkingen en terwijl mijn man reed, is ze in de auto in mijn armen gestorven :(

Gisteren, wederom op zondag, vaderdag nota bene, (een dag die ik altijd moeilijk vind, omdat mijn eigen vader stierf toen ik net 14 was), werd Sansa mijn mannetje ziek, dezelfde symptomen als Lola en Eva.

De da gebeld en ze zei ook eerlijk, dat ze niets meer kon doen. Ik heb uren naast hem op de grond gelegen, hij waste me zelfs nog. Zijn ademhaling werd steeds langzamer en uiteindelijk raakte hij in coma en is vredig gegaan. Mijn man had die uren een aantal keer telefonisch contact gehad met de da en ze zei ook eerlijk, dat ze te laat voor euthanasie bij ons zou kunnen zijn. Sansa is bijna 8 jaar geworden en ik had zo'n onwijs goede band met hem. Hoe moeilijk ook, hij is wel heel mooi gegaan. Ik ben spiritueel ingesteld, dus wellicht dat mijn pap's er toch wel bij was.

Die zondag dat Eva zo ziek was, zei de da ook, dat het vaccin voor vhs 2 binnen 1 a 1,5 week bij hun zou zijn, want daar had ik al naar geïnformeerd. Voor vhs 1 en myxomatose waren ze wel alle drie ingeënt. 

De donderdag dat Lola overleed, zijn diezelfde avond Sansa en Eva ingeënt.

Naast het intense verdriet, wat ik echt niemand toewens, leef ik nog steeds in angst dat Eva alsnog ziek kan worden of door de shock van haar twee overleden vriendjes ineens ook weg glipt :( Ik ben nu het hele huis schoon aan het maken (ze liepen hier nl gewoon vrij rond, alles konijnenproof gemaakt, 4 kattenbakken en een riante eetbare tuin). Inmiddels heb ik ook contact met een opvang om een nieuw meisje te adopteren, wel op voorwaarde dat het konijntje eerst ingeënt wordt (op mijn kosten uiteraard). Normaal gesproken, zou ik Eva laten daten, maar in dit geval kan dat niet, want dan lopen de konijnen in de opvang allemaal weer gevaar en dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Aan de andere kant twijfel ik ook nog aan een baby konijntje, aangezien mijn ervaring met opvang dieren wel is dat ze vaak zwaar getraumatiseerd zijn en nog moeten wennen aan knuffelen en dat mis ik nu echt zo erg :( of wellicht  gewoon beide. Ik moet aan Eva blijven denken, want zelf ben ik er emotioneel totaal niet aan toe.

Daarom please laat je nijntjes inenten, want als het eenmaal in je huis is, zullen ze snel achter elkaar overlijden :( en je staat echt machteloos en kunt niets doen.

de inentingen zijn misschien wel prijzig, maar de kosten als je het niet doet zijn veel hoger! je wilt nl niet weten wat ik alleen al aan de da kwijt ben en dan nu ook nog onderzoeken en 2 crematies!  

Als Eva aankomende donderdag haalt, dan zal er bloed afgenomen worden bij haar voor verder onderzoek, in de hoop dat in de toekomst wel een medicijn gemaakt kan worden, zodat nijntjes niet meer hoeven te sterven. 

Tot die tijd, heb ik geen rust meer om te werken, studeren en te slapen :( 

 Dus wees gewaarschuwd!

 

een warme groet,

 

Janneke

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadat mijn meisje Nina overleed, is Eva vanuit de opvang, nadat sansa is gaan daten, hierbij gekomen. Hoewel ze elkaar toen erg leuk vonden, was er toch geen klik, Eva wegdoen, wilde ik niet (puur omdat ik dat soort mensen niet begrijp, eerst aan een dier beginnen om het vervolgens na een paar maanden weer te dumpen, onder het mom van allergie en so on). Daarom is Lola er toen bij gekomen als baby en had zij met beide een erg goede klik. Na ruim 10 jaar ervaring kan ik ook gerust zeggen, dat twee voedsters samen ook heel goed kan gaan, zelfs twee mannen kan samen! Alleen het baasje moet het aanvoelen en tijd ervoor nemen. Inmiddels heb ik de eerste uitslag van Lola, vhs en van sansa moet ik nog afwachten, maja dat kan dan ook niet anders!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verlies.

 

misschien een tip waar je iets mee kunt: ik heb mijn konijnen geadopteerd bij opvang joy in kolham. Ze zijn daar al gevaccineerd tegen vhd2, naast de eerdere vaccinaties. Dat zou je een boel zorgen kunnen schelen als je een nieuw konijntje uitzoekt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, nu is het voor mij ook beter te begrijpen waarom een dame. Het kan ook zeker goed gaan, maar mijn intentie was meer: Waarom je dat op de hals halen als het makkelijker kan? Dat je Eva niet meeneemt naar de opvang begrijp ik goed. Hoe dan ook: Ik hoop ook voor je dat het met Eva goed blijft gaan. 

@Gwen en jurgen Ja, van die leeftijd mag je konijntjes al laten inenten. Echter mag de Nobivac pas samen met de booster geloof ik (afhankelijk van de gekozen vaccinatie voor vhd2), maar dat is een kwestie van overleggen met de dierenarts. 

aangepast door Deeskuh88
Aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Deeskuh88:

Kijk, nu is het voor mij ook beter te begrijpen waarom een dame. Het kan ook zeker goed gaan, maar mijn intentie was meer: Waarom je dat op de hals halen als het makkelijker kan? Dat je Eva niet meeneemt naar de opvang begrijp ik goed. Hoe dan ook: Ik hoop ook voor je dat het met Eva goed blijft gaan. 

@Gwen en jurgen Ja, van die leeftijd mag je konijntjes al laten inenten. Echter mag de Nobivac pas samen met de booster geloof ik (afhankelijk van de gekozen vaccinatie voor vhd2), maar dat is een kwestie van overleggen met de dierenarts. 

Hoi Dan ga ik de dierenarts even vragen hoe en wat. En als ik weet wanneer we ons konijntje mogen ophalen dan maak ik voor die tijd alvast een afspraak. Laat haar namelijk zo snel mogelijk inenten.

Groetjes Jessica pilon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alle vaccinaties mogen al.aan konijnen van 8 weken gegeven worden, Cunipravac Variant geloof ik wel maar Filavac K C+V is vanaf tien weken. In principe mogen ze gewoon samen met Nobivac myxo RHD gegeven worden alleen niet op de zelfde plek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Deeskuh88:

Mij is toen verteld door de UU pas bij de booster. 

In de bijsluiter (ook via UU) staat daar niks over aangegeven, alleen dat er geen problemen verwacht worden. Heb er ook al meerdere tegelijk laten inenten en geen problemen waargenomen.

Sterkte met het verlies  van je konijnen Jana! Sorry voor het off topic verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag mijn konijn laten vaccineren voor RHD2 al voordat ik dit topic , ik moest er wel ff een rondje voor bellen want het vaccin was in Groningen niet bij alle dierenartsen beschikbaar helaas. Hopelijk komt de registratie snel rond in Nederland en wordt het vaccin beter, goedkoper en de standaard samen met RHD1 en myxomatose. Dat was bij mijn konijn nog niet zo en dat wist ik eerst niet. Het is een binnenkonijn dus denk wel dat het goed zal gaan. 

Sterkte Jana! Het is inmiddels vrijdag, hoe gaat het met Eva?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel en wat goed dat je je binnen nijntjes hebt laten vaccineren. Bij mij liepen ze ook vrij rond ( alles konijnproof 3 kattenbakken en ze gingen mee naar bed) helaas gaat het met Eva niet goed. Ze heeft wonder boven wonder vhs2 wel overleeft en is hiervoor ook opgenomen geweest bij de da. Alleen bij thuiskomst heb ik meteen een buik abces zo groot als een vuist ontdekt waar ze nu aan is geopereerd. Ik snap nog steeds niet dat de da of assistentes dit niet hebben gezien en gevoelt en ik snap ook niet dat ik niet meteen aan de ciceral drops mocht beginnen. Uit voorzorg ben ik overgestapt op een andere da en inmiddels begonnen met cisaral drops en laxeermiddel, want geen ontlasting is ook erg slecht. Ik ga maandag de tuchtcommisie voor dierenartsen raadplegen na alles wat ik over deze da heb gehoord! Kom aan mijn nijntjes en ik word een (vegetarische) tijger ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo gek dat je niet gelijk aan de cisaral mocht beginnen. Als er helemaal geen ontlasting is kan dat wijzen op een volledige obstructie van het maag-darm kanaal en daarbij mag je beslist geen cisaral toedienen. Dat ze de tumor in de buik hebben gemist is inderdaad een beetje jammer. Ik weet natuurlijk niet wat je verder allemaal over deze dierenarts hebt gehoord, maar wat betreft de cisaral kan ik ze geen ongelijk geven. 

In ieder geval hoop ik dat Eva snel opknapt! Ze heeft in ieder geval bewezen dat ze een sterk konijntje is ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .