Kristof_Karen Geplaatst: 22 mei 2016 Geplaatst: 22 mei 2016 Goedemorgen iedereen, (Mijn excuses als ik dit in een verkeerde topic geplaatst heb!) Ik heb sinds gisteren 2 dwergkonijnen (maximum 2 maanden oud) aangeschaft maar heb eigenlijk geen ervaring met de diertjes. Vanmorgen wou ik hun hok kuisen en zag ik dat er overal in het nest harde ronde donkerkleurige keuteltjes lagen, maar eveneens van die worstvormige keuteltjes die toch zacht en waterig zijn. We hadden ze gisteren 2 soorten hooi gegeven waarvan ik toch vind dat ze niet teveel van gegeten hebben. Ze hebben in de loop van de nacht beiden wel samen een wortel gegeten en een goede handvol van 'gezondheidskorrel met coccidiostaticum' van Aveve. Dus vroeg ik me af of die worstvormige keuteltjes die befaamde blinde darm keutels zijn, in hoeverre ik me zorgen moet maken en hoe we dat eventueel kunnen oplossen? Alvast bedankt voor jullie tijd en kennis! Kristof
Dolliewollie Geplaatst: 22 mei 2016 Geplaatst: 22 mei 2016 Ja dat zijn de blindedarmkeutels. Soms gebeurt het ook bij stress dat ze deze niet opeten en omdat ze net bij jullie zijn is dit nog wel te verklaren. Dit moet wel vanzelf over gaan natuurlijk, even goed in de gaten houden. Groenvoer even achterwege laten tot ze wat gewent zijn en de keutels allemaal normaal zijn.
Liesbeth Geplaatst: 22 mei 2016 Geplaatst: 22 mei 2016 De ronde keuteltjes zijn normale keutels, die hoor je te zien. Blindedarmkeutels horen konijnen op te eten dus deze zou je niet mogen tegenkomen in hun hok. De foto's die jij toont lijken wel niet echt op blindedarmkeutels vind ik maar ik kan mis zijn... Ik persoonlijk zou ze even geen wortels (en ander fruit) geven. In fruit zitten veel suikers en mag eigenlijk maar met mate gegeven worden, je kan het meer als snoepjes of een verwennerij zien. Ook met de korrels zou ik een beetje minderen. Normaal wordt er een standaard van 20-25 gram per kilo gegeven. Dus stel dat je twee dwergjes elk twee kilo wegen dan mag je per dag 80 gram korrels geven (2x40 gram). Voor de rest: heel veel hooi! Want dat is het belangrijkste in een konijnen-menu. 1
Sanne1993 Geplaatst: 22 mei 2016 Geplaatst: 22 mei 2016 Dit zijn hele jonge konijntjes van net 2 maanden oud. Die zou je in principe nog onbeperkt biks mogen voeren, hoewel voeren naar volwassen gewicht in mijn ogen beter is. Ze mogen dus wel wat meer dan een hand vol, maar ik zou zelf voor een andere brok gaan dan aveve met een coccidiostaticum. Zolang je konijnen geen coccidiose hebben is een coccidiostaticum nergens voor nodig. 1
Emma2205 Geplaatst: 31 mei 2016 Geplaatst: 31 mei 2016 Hallo mijn kleine konijntjes hebben ook plakpoep wat kan ik hier aan doen ??ze kunnen toch niet dood gaan ???
Aanbevolen berichten