Knuffeltje Geplaatst: 14 mei 2016 Geplaatst: 14 mei 2016 Een konijn bij de kinderboerderij heeft waarschijnlijk gistermiddag, myasis opgelopen. We hopen er optijd bij te zijn geweest. Grote aangedane plek, gelukkig alleen bij zijn heup, heel veel maden. Zo veel mogelijk weggeknipt, maden er uit gehaald en in een badje met sebacil gezet. Nu kan ik bijna niets over het middel vinden. Is het heel effectief? Wat zijn jullie ervaringen? Baarde ons wel zorgen dat we nog bultjes onder de huid voelde. Toch er te laat bij? Alvast bedankt!
Evee Geplaatst: 14 mei 2016 Geplaatst: 14 mei 2016 Ik ken sebacil ook alleen van de tijd dat ik bij een kinderboerderij stageliep. Maar voor zo ver ik weet is het officieel alleen voor landbouwdieren zoals koeien, varkens en schapen en is het best een heftig middeltje. Ik zou het niet zonder dat het voorgeschreven is door een dierenarts op konijnen gebruiken. Volgens wikipedia ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Foxim Citaat De stof werkt als een zenuwgif; de insecten die eraan blootgesteld worden raken verlamd en sterven na verloop van tijd. Foxim is ook giftig voor bijen en vogels. Bij blootstelling aan een hoge dosis kan de stof ook bij de mens effecten hebben op het zenuwstelsel. Zoals vele organofosforverbindingen is ook foxim een cholinesteraseremmer. Foxim is sedert 22 december 2007 niet meer toegelaten voor gebruik in gewasbeschermingsmiddelen in de Europese Unie.
Knuffeltje Geplaatst: 14 mei 2016 Auteur Geplaatst: 14 mei 2016 Nou, effectief is het dus zeker... Als de duiven spontaan uit de lucht komen vallen weten we waar het aan ligt. We kregen ook maar een klein flesje mee, en dat moest met een halve liter water. En dat werd er wittig door. En het rook al heel onwijs chemisch.
Aanbevolen berichten