Hart16 Geplaatst: 28 april 2016 Geplaatst: 28 april 2016 Hallo, Ik heb twee maanden geleden een voedster geadopteerd voor bij mijn bestaande koppeltje. De koppeling was volgens het boekje, en iedereen was blij totdat de gezondheidsproblemen van de nieuwe voedster, Pip, begonnen. Pip is vier jaar oud. Toen ik haar kreeg woog ze 2,89 kilo. Vijf weken voordat wij haar adopteerde heeft ze baarmoederkanker gehad (beginstadium) haar baarmoeder is verwijderd. Het was in een vroeg stadium en de dierenarts was er zeker van dat alles is weggehaald. Na ongeveer een maand bij ons kreeg Pip een oogontsteking. Die is behandeld en ging over. Twee weken geleden viel het mij ineens op dat ze erg mager was na haar gewogen te hebben bleek ze nog maar 2 kilo te wegen (dus 90 gram afgevallen!), ook plaste ze zoveel dat ze nat was van de urine. Ik heb haar toen telkens gewassen en gedroogd om urinebrand te voorkomen en contact opgenomen met de dierenarts. De dierenarts dacht aan e. Cuniculi dus we zijn direct gestart met Panacur. Hierna verloor ze haar eetlust nagenoeg. Panacur vind ze lekker dus geven is makkelijk. Ze lustte nog gras, gedroogde kruiden en lekkere dingetjes zoals gedroogd banaantjes of een rozijntje (wat wij als snoep geven), maar geen brokken meer en nauwelijks hooi. Na een week Panacur heb ik haar naar binnengehaald omdat het te koud voor haar was buiten (ik denk dat ze zich door haar ondergewicht niet goed warm meer kon houden) en ik wilde haar beter in de gaten houden qua eten/drinken en keutelen. Haar keutels zijn namelijk ook niet meer normaal geweest sinds we zijn begonnen met Panacur. Ze zijn heel zacht. Ze heeft geen diarree want haar anus en vacht blijven schoon. De dierenarts wees mij erop dat ze misschien gebitsproblemen kon hebben doordat ze slecht eet. Ik heb dat laten controleren en omdat ze haakjes op haar kiezen had heb ik haar ook direct laten helpen. De dokter vond bij de gebitscontrole dat haar buik wat deegachtig aanvoelde en heeft ook Emiprid voorgeschreven wat ik gegeven heb totdat haar buik weer normaal was (twee dagen). Nu eet ze weer hooi en brokken (SS) gaan er ook weer in alhoewel niet met hetzelfde enthousiasme als vroeger. Verder vind ze ook alles nog lekker. Medicijnen gaan er makkelijk en stressvrij in want ze lust het allemaal. Daarbij is ze vrolijk en toeschietelijk naar ons toe. Afgelopen dinsdagavond aaide ik haar en voelde ik een hele dikke gespannen buik. Aan haar gedrag zie ik geen veranderingen maar ik ben toch begonnen met Ciseral / Caroprofen (minimaal) / Emiprid en Enfacol. Dit bovenop de Panacur en de dosering in overleg met de huisarts. Inmiddels is het donderdag en voelt haar buik nog steeds gespannen. Haar keutels zijn nog hetzelfde als sinds we gestart zijn met de Panacur. De dierenarts vind dat ik gewoon moet doorgaan met de behandeling en dat zolang ze vrolijk is het allemaal wel goed zal komen. Op zich heb ik vertrouwen in mijn dierenarts maar toen ik haar vandaag woog was ze weer iets afgevallen, ze weegt nu ongeveer 1,9 gram (ik gebruik altijd dezelfde weegschaal). Herkend iemand dit ziektebeeld en zou ik nog meer kunnen doen om haar te helpen? Ze heeft voor we haar adopteerde geen konijnwaardig leven gehad en ik zou haar dat graag nog geven. Groet, Joy
Sonja1990 Geplaatst: 28 april 2016 Geplaatst: 28 april 2016 Is het veel plassen en afvallen de enige reden waarom er aan Ecuniculi gedacht wordt? Mijn voedster met niersteen dronk enorm veel en plaste zichzelf ook onder.Bij haar werd er ook direct aan E.C gedacht. Ik weet niet of deze optie al uitgesloten is? Zijn al haar keutels zacht of alleen een bepaald moment van de dag(denk aan blindedarmkeutels die ze eigenlijk op horen te eten).
Hart16 Geplaatst: 28 april 2016 Auteur Geplaatst: 28 april 2016 Ja het veel drinken, zichzelf onder plassen en heel snel afvallen waren inderdaad de hoofdredenen. Ik moet ook wel zeggen dat haar blaas wel is gecontroleerd door de dierenarts en dat die goed aanvoelde. Met de Panacur plaste ze zichzelf ook na een week al niet meer onder en het drinken normaliseerde nog sneller. Hoe worden nierstenen vastgesteld? De keutels zijn de hele dag zacht. Als het er net uit is gekomen herken je het nog als keutels hoewel ze wel een beetje aan elkaar plakken. Vandaag zag ik voor het eerst ook weer wat normale (wat kleinere keutels) maar daarna gewoon weer dat hele zachte wat je gewoon kunt uitsmeren bij wijze van spreke (we maken haar binnenhok ook heel vaak schoon nu hierdoor). En haar blindedarmkeutels eet ze volgens mij nog steeds op.
Nicky_the Geplaatst: 28 april 2016 Geplaatst: 28 april 2016 Panacure is een zeer overschat middel. Het is heftig voor het hele lijf, maar vooral de darmen. Vraag je da naar een probiotica voor konijnen en geef geen fruit. Overleg met je da of je Oxbow Critical Care moet bijvoeren. Zo ja, probeer eerst of ze het uit een bakje eet. Probeer daarnaast de Kenner Dwerkonijnen voeding van de Welkoop/boerenbond. Niet super gezond, maar het enigste wat ze hier eten als ze ziek zijn. Je zou de ontlasting en urine kunnen laten testen.
Sonja1990 Geplaatst: 28 april 2016 Geplaatst: 28 april 2016 Nierstenen kunnen ze uitsluiten/ontdekken bij een rontgenfoto van de blaas en nieren. Als de steen groot genoeg is natuurlijk. Probiotica kan sowieso geen kwaad denk ik al heb ik een konijn wekenlang op dubbele dosis gehad zonder dat haar darmen daar dagelijks last van hadden. Maar dat verschilt natuurlijk per konijn :-)
Sanne1993 Geplaatst: 28 april 2016 Geplaatst: 28 april 2016 Panacur is eigenlijk een van de minst agressieve middelen tegen wormen en geeft zelden bijwerkingen. Het kan best dat je konijn er toch wat gevoelig voor is en daarom zachtere ontlasting heeft, maar je moet toch echt blijven behandelen met de panacur om de EC onder controle te krijgen. Of probiotica daarbij helpt vraag ik me af, omdat je in principe de bacterieculturen in de darm niet aantast. Nierstenen en vooral blaasstenen zijn vaak ook heel mooi te zien op een echo.
Hart16 Geplaatst: 28 april 2016 Auteur Geplaatst: 28 april 2016 Fruit en nat voer in het algemeen gaf ik al niet meer. Alleen nog hooi en brokken, één keer in de week gedroogde kruiden. Ik worstel sowieso met wat ik haar moet geven want ik wil dat ze weer aankomt, maar tegelijkertijd omdat ze al problemen heeft met haar darmen ben ik ook bang om haar teveel te geven. Ik heb wel Critical Care in huis, maar zolang ze brokken en hooi eet geef ik dat niet. Ik denk inderdaad dat het geen kwaad kan om een echo te laten maken en om haar poep te laten testen. Hebben jullie ervaring met hoe snel een konijn normaal gesproken weer aankomt nadat ze afgevallen zijn? Ik hoop gewoon dat ze snel opknapt zodat ik haar weer opnieuw kan koppelen. Hoop dat het de tweede keer net zo makkelijk gaat als de eerste keer. Bedankt voor de tips en als jullie nog meer kunnen bedenken hoor ik het graag. Groet, Joy
Nicky_the Geplaatst: 29 april 2016 Geplaatst: 29 april 2016 12 uur geleden zei Sanne1993: Panacur is eigenlijk een van de minst agressieve middelen tegen wormen en geeft zelden bijwerkingen. Het kan best dat je konijn er toch wat gevoelig voor is en daarom zachtere ontlasting heeft, maar je moet toch echt blijven behandelen met de panacur om de EC onder controle te krijgen. Of probiotica daarbij helpt vraag ik me af, omdat je in principe de bacterieculturen in de darm niet aantast. Nierstenen en vooral blaasstenen zijn vaak ook heel mooi te zien op een echo. Panacur zorgt ervoor dat eventuele parasieten in het gehele lijf weg gaan/klachten ervan verminderen. Dat noem ik agressief en verstoort wel degelijk de darmen Helaas heb ik dieren mee gemaakt die met een normale dosis panacur zodanig ziek werden, dat er letterlijk niets van ze over was (niet eens meer energie om de kop op te tillen). Voor honden met darmparasieten wordt Panacur ook bijna niet voorgeschreven omdat er minder heftige alternatieven zijn. Panacur is naar mijn weten ook een van de weinige middelen die ingezet kan worden bij ec. Overigens verdwijnt ec nooit. Bij een verlaagde weerstand kan het altijd terug keren. Je zou Echinacea kunnen geven om die weerstand te ondersteunen nu er zo veel medicijnen gegeven worden. Diarree en misselijkheid (konijnen kunnen niet braken) zijn ook bekende bijwerkingen van Panacur.
Nicky_the Geplaatst: 29 april 2016 Geplaatst: 29 april 2016 Ontlasting onderzoek is dan dus niet zinvol als de dunne ontlasting ontstaan is bij het geven van de Panacur.
Hart16 Geplaatst: 9 mei 2016 Auteur Geplaatst: 9 mei 2016 Even een update: Ik ben Pip sinds vorige week probiotica gaan geven en dat werkt erg goed haar ontlasting is nagenoeg normaal. Ook zit ze sinds vorige week woensdag weer bij haar vriendjes. Het opnieuw koppelen ging nagenoeg stressvrij en ze is heel blij om weer buiten te zijn. Nadat ze buiten zat en we met de probiotica waren begonnen kwam haar eetlust ook langzaam terug, ook in brokken en hooi. We zijn haar nu ook (langzaamaan) verse groenten aan het geven omdat we het idee hadden dat ze dat erg mistte. Sindsdien is haar eetlust echt weer goed en het heeft geen invloed gehad op haar ontlasting. Ook is ze wat aangekomen en vind ik dat ze er in het algemeen beter uitziet. Qua gedrag is ze nog even vrolijk, lief en gezellig als ze ook al was toen ze ziek was. 2
Aanbevolen berichten