Ga naar inhoud

Koppel: een te dik, een te dun.


Evee

Aanbevolen berichten

Ik maak me zorgen om Binky. Mijn bijna 13 jaar oude dwergkonijntje. Haar oogje was beter, eindeloos gezalfd. Nog extra op controle geweest en genezing ging goed. Uiteindelijk gestopt toen de tube leeg was. Een paar dagen later was heel haar oog wit. Ze is nu dus aan één kant blind.

Op zich gaat het in de ren prima hoor, ze "hangt" veel aan Joris en eet en drinkt goed. Maar ze is nogal mager aan het worden. Dan denk je "dan voer je haar toch meer" ja dat dacht ik ook. Maar Binky is nog steeds een gratenpakje, Joris is een dik bolletje aan het worden. Met andere woorden, het extra eten lijkt niet naar Binky te gaan.

Apart voeren staat mij wat tegen omdat ze dan niet op Joris kan steunen, dan moet ik haar echt apart zetten. Ze eet namelijk ook niet zo snel meer, dus er bij blijven is niet zo handig. Maar wat dan? Joris is er ook als eerste bij als ik iets uit de hand voer en trekt het desnoods uit Binkys bekje. Is er geen andere keuze dan haar toch apart voeren? Hebben jullie ideetjes?

binkyjoris3-klein.jpg.7524958e3276d52e53

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Sanne1993:

Ik denk dat het ook een beetje bij de leeftijd hoort. Je ziet wel meer oude dieren die eigenlijk nog gewoon goed eten, maar die toch heel mager worden. 

Ik denk ook dat het wel bij de leeftijd hoort inderdaad, maar toch is het niet zo leuk om te zien hoe een oud konijntje dat je al heel haar leven hebt aan het interen is.

Zou je dan wel wat extra voeren, en er maar niet te veel om geven dat Joris dan net wat aan de dikke kant is? Of terug naar de "normale" hoeveelheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit zelf met mijn drietal ook en ik heb me er bij neergelegd dat alle drie goed op gewicht gewoon niet haalbaar is. Ik probeer dit wel bij te sturen met apart bijvoeren (mijn konijn heeft hier geen moeite mee) maar ik ben meerdere dagen per week van 7:00 tot 22:00 uur van huis en dan blijft daar dus niet dagelijks tijd voor over. Wat ik nu doe is op de dagen dat ik er niet ben een flinke portie voeren (te veel voor de heren dus) en op de dagen dat ik veel thuis ben het voer verdelen over zes porties in plaats van twee of drie. Dat werkt bij haar beter dan grote porties. Het is niet zo dat de heren nou echt moddervet zijn, gewoon steviger dan ik eigenlijk zou willen. En dat is beter dan fors ondergewicht. 

Bij oudjes is het vaak wel zo dat hun spiermassa flink afneemt en dat ze niet zo zeer mager zijn maar vooral mager voelen. Is helaas niet zo veel meer aan te doen. Is ze ook concreet afgevallen in gewicht? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .