Ga naar inhoud

Castratie franse hangoor

Doenja01

Aanbevolen berichten

Ik heb een oranje franse hangoor, Dorus genaamd. Hij is inmiddels drie maanden oud. Gisteren is hij bij de dierenarts gecastreerd door middel van plaatselijke verdoving. Ik mocht hem aan het begin van de middag al weer ophalen en hij maakte het verder goed. Hij at en keutelde goed.

Vannacht heb ik hem in de schuur laten 'overnachten'. Met hok en al heb ik hem naar de schuur verplaatst. Hij mag alleen een week niet op stro staan, dus heb ik zijn hok bedekt met kranten en handdoeken. Hij vindt het allemaal best Alleen nu is mijn vraag; wanneer zal ik hem weer naar buiten verplaatsen? Ik weet een franse hangoor kan goed tegen de buitentemperaturen, maar nu is het even anders. Hij is gisteren onder het mes geweest en hij staat momenteel niet op stro. Het is guur weer en eenmaal buiten kan ik hem verder weinig beschutting geven.

Wat is verstandig?

Alvast bedankt dat jullie de moeite namen om mijn verhaal te lezen.

Annelies :poot:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gezien wordt bij een castratie 2 à 3 dagen aangehouden om ze "binnen" te laten. Het hangt een beetje af van zijn toestand. Als hij weer goed eet en actief is, kan hij best morgen weer buiten veronderstel ik, maar stro mag hij de eerste week nog niet ivm de wonde, dus je zal dan wel een andere alternatief moeten vinden om hem warm te houden.

Is het een probleem om hem nog een week in de schuur te houden?

PS: eindelijk nog een konijn dat met 3 maanden gecastreerd is... dan is Merlot hier niet meer zo alleen... Ben erg beniewd welke DA je hebt en of die het altijd zo vroeg doet en wat hij/zij hierover zei.... er circuleren nl nogal wat hardnekkige verhalen over een vroege castratie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik sluit me bij Caroline aan...

ik neem aan dat jij geen verwarmde schuur hebt?? dan lijkt het mij vrij weinig uit t e maken om hem tot ie weer op stro mag i die schuurte houden.

qua temperatuur zal het dan namelijkk niet heel veel uitmaken maar hij heeft wel wat meer beschutting! zonder stro is het buiten denk i nu wel wat fris!

in rpincipe zou ie dus idd morgen wel weer naar buiten kunnen... maar als je de beschiking hebt over een mooie schuur.. zou ik m dara gewoon inlaten og ff

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik heb een hele mooie 'schuur'. Ik woon in een dijkwoning, dat betekent dat ik nog een gehele onderverdieping heb. Een 'schuur' ter grootte van de oppervlakte van mijn huis. Ik was alleen een beetje bang, dat Dorus aan de temperatuur in de 'schuur' zou wennen zodat de overgang weer te groot zou worden wanneer hij weer naar buiten mag. Misschien is het dan ook wel verstandig om hem 'binnen' te houden, zolang hij nog niet op stro mag. Ze geven ook wel erg guur weer op. Ik woon aan de kust en daar kan het erg hard waaien. Er is dan bijna geen beschutting te vinden. Ik heb een goede dierenarts, dierenkliniek Goeree-Overflakkee (dr. Pijls). Daar liep ik al met mijn twee katten en via een werknemer daar ben ik aan deze mooie franse hangoor gekomen. Deze dierenarts brengt rammen niet onder narcose voor de castratie. Ideaal, omdat narcose toch erg ingrijpend is voor een konijn. De reden dat ik hem zo vroeg heb laten helpen is vanwege zijn mede huisgenoot. Ik heb twee franse hangoren uit één nest, in de veronderstelling dat dit twee voedster waren. Ik was dan ook erg verrast toen ze een aantal weken geleden aan het 'oefenen' waren.... Sinds die tijd zitten ze apart. Binnen een aantal weken mogen ze elkaar weer verwelkomen!

Gr. Annelies

Link naar reactie
Delen op andere sites

fijn hoor dat je er op tijd achter bent gekomen!! veel mensen denken, en dat is ook zo, voedsters rijden ook op mekaar"goed dat je even vedrer hebt gekeken en meteen tot actie bent overgegaan!

als dat gewoon een buiten schuur is.. zonder verwarming en dergelijke... lijkt het mij geen serieus probleem dat ie daar nog ff blijft!

je bent er wel van op de hoogte dat je ze zult oeten koppelen op neutraal terrein als ze weer samen mogen?? over een week of drie kun je ze weer kopelen op neutraal terrein!

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi Annelies ...

wat fijn dat alles goed is met dorus ...

Ik las dat dat je schreef ... Er is dan bijna geen beschutting te vinden.

Begrijp ik het nu goed dat je geen schuil/nacht hok bij je konijnen hebt staan ??

konijnen kunnen goed tegen de kou maar tocht is niet goed voor ze .. daar kunnen ze ziek van worden ...

Tis dus altijd verstandig om een nachthok voor ze te hebben waar ze zich in kunnen terug trekken wanneer ze dit willen ...

als je bang bent dat de overgang van schuur naar buiten te groot gaat zijn dan kan je ook evt. de deur overdag open zetten van de schuur ... wel goed op tocht letten natuurijk ... gelukkig zijn de buitentempraturen nu niet zo laag ... eerder hoog voor de tijd van het jaar ...

succes met Dorus ... !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig hebben mijn konijnen wel een nachthok. Ik heb een groot konijnenhok in combinatie met een grote ren. Daar zit een groot nachthok in en één gedeelte is afgedekt met perspexglas. Zo kunnen ze naar buiten, maar kunnen ze zich ook terugtrekken naar binnen. Dorus zit momenteel in een kleiner hok, want hij moet nog even herstellen van de 'operatie'. Daar zit ook wel een soort van nachthok in, maar als Dorus daar met zijn kont in ligt..... dan is het hele nachthok al gevuld!

Vandaar dat ik hem nu nog even in de 'schuur' laat staan. Hij mag dagelijks even een rondje rennen en dat vindt hij prima. Na het weekend gaat hij weer naar buiten, dan mag hij gelijk weer op stro.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Annelies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dorus is inmiddels weer lekker buiten. Hij mag elke dag vrij buiten lopen en dan is een schuur toch wel erg klein. Hij mist het blijkbaar heel erg, want hij heeft zich vandaag lekker uitgeleefd. Hij zit nu ook weer in zijn buitenhok, maar nog niet op stro. Ik heb zijn hok helemaal afgeschermd en hij zit nu lekker op kranten en handdoeken. Hij loopt veel in de ren en ik geloof niet dat hij het koud heeft. Hij is er eerder van opgeleefd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi das toch lekker hoor weer naar buiten, mijn ram heeft binnen in de schuur een groot huisje(speelhuis) en daar gaat ie savonds altijd in omdat mijn voedster buiten zit zij kan zich overigens goed verstoppen hoor 2 huisen tot haar beschikking.

Maar bij eentje heb ik plexiglas ervoor,misschien is dat ook een optie voor jou nijn, of je doet hem alleen voor de nacht lekker in de schuur?

Succes meis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .