Tyro en Bunny Geplaatst: 12 maart 2016 Geplaatst: 12 maart 2016 Hallo mede-konijnenliefhebbers, Het is lang geleden dat ik hier geweest ben maar nu ik tegen een 'probleem' aanloop, weet ik jullie weer te vinden Ons Bommeltje is in de loop van de tijd blind geworden, hij heeft staar. Ik heb hem met zijn vriendin Nina uit de groep gehaald. Ze wonen nu in een hondenhok, omdat dat mooi laag bij de grond is. Ergens in springen lukt niet meer. Alleen, hij durft hier nu eigenlijk ook niet meer uit. Alleen als het etenstijd is, wipt hij een paar keer van binnen naar buiten. Maar verder dan dat gaat hij niet. Hij voelt zich veilig in zijn huisje, maar dus niet veilig daarbuiten. Hij is levendig en knuffelt heel vaak met Nina. Hij speelt met de bal als ik die aanbied en laat zich fijn over zijn kopje en oortjes aaien. Hij komt dus absoluut tevreden over. Het is me opgevallen dat, toen hij nog wel een extra hupje buiten durfde te maken, Nina op hem af stormde en tegen hem aan boinkte. Ik denk dat hij mede daardoor nu niet meer naar buiten durft. En dat hij nu echt praktisch niets meer ziet, hooguit licht/donker. Toch heb ik ze niet uit elkaar gehaald, want ze hebben het verder wel heel goed samen en hij zou verpieteren in z'n up. Ik heb het hok al naast het hek gezet, in de hoop dat hij zou snappen dat hij alleen maar het hek hoeft te volgen en dan altijd weer terugkomt bij het hok, haha. Maar dat probeert hij niet. Dus mijn idee om de uitloop met zo'n uitklapbaar rennetje kleiner te maken, zal niet helpen. Ook heb ik wel eens Nina apart gedaan zodat hij even uit het hok kon, maar hij wil er zo snel mogelijk weer in. Wat vinden jullie? Hebben jullie nog goede ideeën?
Deeskuh88 Geplaatst: 13 maart 2016 Geplaatst: 13 maart 2016 Als hij tevreden lijkt, zou ik het lekker zo laten. Het is natuurlijk niet ideaal, maar het is voor hem zelf ook een flinke verandering. Ik kan me dus voorstellen dat de 'buitenwereld' wat spannend is. En al helemaal voor een prooidier.. Zijn hok is voor hem vertrouwd en daar kent hij de weg. Ik weet niet hoe lang het al speelt, maar als dat nog niet zo lang is, kan het best dat het zelfvertrouwen om naar buiten te durven wel weer groeit. Ondertussen uiteraard zo weinig mogelijk in hun verblijf aanpassen (liefst echt niks dus), zodat hij de ruimte kent.
Edith Geplaatst: 13 maart 2016 Geplaatst: 13 maart 2016 Ik heb zelf een schuw konijn dat in een nieuwe omgeving (binnen/buiten) ook heel lang de kat uit de boom kijkt en in zijn kooi blijft zitten. Als hij blind zou worden, zou ik denk ik dezelfde situatie hebben. Wat ik zou proberen is om een tweede toiletje te kopen (van hetzelfde type) en het oude toiletje met zijn geur tegen de ingang van zijn hok neerzetten. Verder kan je proberen om wat lekkers buiten de ingang neerleggen, wat ook een sterke geur heeft. Bij mij ruiken ze banaan al op meters afstand. En dan nog zal het even duren voordat hij zich naar buiten waagt. Ik denk inderdaad dat zijn zelfvertrouwen nog wat moet groeien.
Tyro en Bunny Geplaatst: 9 april 2016 Auteur Geplaatst: 9 april 2016 Bedankt voor de reacties! Ik heb hem zelf zijn tempo laten bepalen en met het schoonmaken van het hok (en daarna!), hupst hij er nu soms even uit. Tot eergister ik m'n vriend vroeg om de konijnen even te doen 's ochtends. Hij dacht hup, we gaan het gewoon proberen. Nina was even weggesloten en hij had Bompie opgepakt en bij het huis gezet, zo'n vier meter van het hok. En Bompie vond het leuk! Hij ging op onderzoek, hupte de bijkeuken nog even in!! En daarna weer naar z'n hok, die hij dus best vond. Wat moest het heerlijk voor hem zijn om de pootjes weer eens te kunnen strekken! Dus nu mag hij dagelijks even aan de huppel, super leuk :)
Tyro en Bunny Geplaatst: 15 april 2016 Auteur Geplaatst: 15 april 2016 En weer even een update. Gisteren mocht Nina even in de rest van de tuin lopen en heb ik Bommel weer uit het hok getild. Deze keer heb ik het hok daarna gesloten, omdat hij te graag meteen weer in het hok gaat. Hij kwam er vrij snel achter dat hij er niet weer in kon. Ik bleef erbij om goed in de gaten te houden dat hij er geen stress van kreeg. Maar hij onderzocht het wat en ging toen weer verder op onderzoek. Hij heeft bijna een uur buiten gelopen en gezeten, ook nadat het hok weer open was!! Hij maakte zelfs een subtiel sprongetje Op een gegeven moment besloot ik Nina er weer bij te laten en ook dat ging goed! Nu kom ik net thuis en zitten ze samen in de regen. Wat heerlijk Ik ben niet zo van de harde leerschool maar in dit geval heeft het hem wel verder geholpen. Hij had deze hulp er echt bij nodig. Ik ben ontzettend blij dat dit nu zo goed gaat!! 1
Aanbevolen berichten