Joyc Geplaatst: 11 februari 2016 Geplaatst: 11 februari 2016 Hallo allemaal, Mijn konijn heeft 1 scheve ondertand maar zij is noch jong. 1 kant is afgeslepen maar de ander buigt naar binnen en is rond. De dierenarts heeft gezegd dat dit zich noch kan herstelllen aangezien zij noch jong is. Nu moet ik in juni terug gaan om dit te controleren. Ik heb gelezen dat tanden 1cm per maand groeien gaat dit dan niet telaat voor mijn konijn zijn. Ik durf zelf niet te kijken dat laat zij niet toe. Heeft er iemand tips om in de mond te kijken? Dan heb ik nog een vraag heeft iemand er ervaring mee dat het tand terug recht komt te staan bij een jong konijn want zij eet goed hooi en ik hoop dat ik haar tandjes nooit moet laten slijpen of trekken ..Ik merk er niks van dat het niet goed gaat met haar tand maar ik hoor wel een knok/knars geluid als ze eet. is dit normaal? Kunnen jullie je ervaringen delen met mij? Bedankt
Evee Geplaatst: 12 februari 2016 Geplaatst: 12 februari 2016 Voordeel is dat het de voortand is, en dat je het dus zelf heel goed in de gaten kan houden. Vraag hulp aan iemand zodat één persoon het konijn vast kan houden, desnoods even een handdoek om het konijn wikkelen zodat zij geen kant op kan. En dan kan de ander in het bekje kijken. Je kan de lippen wat omhoog of omlaag trekken en zo de tanden goed bekijken. Let ook goed of het konijntje goed blijft eten en niet kwijlt bij het eten. Als dat zo is zou ik direct naar een konijnkundige dierenarts gaan en de tand laten verwijderen. Ik heb geen ervaring ermee dat tanden weer goed komen te staan. Ik heb wel vaker gehoord dat dit gezegd werd, maar heb geen bewijs of ervaring dat dat inderdaad zo is. Bij de konijnen die ik heb gehad met gebitsproblemen heb ik uiteindelijk de voortanden laten verwijderen. Daarna konden ze nog prima alles eten.
Sanne1993 Geplaatst: 12 februari 2016 Geplaatst: 12 februari 2016 Ik kan me voorstellen dat de stand van de kaak nog ietsje kan veranderen als een konijntje nog in de groei is, maar de kans dat de tand helemaal recht groeit lijkt me niet heel groot. Gewoon goed in de gaten blijven houden of alles nog goed gaat met eten. Mocht ze ineens niet meer goed kunnen eten zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan
Aniek Geplaatst: 14 februari 2016 Geplaatst: 14 februari 2016 Gewoon goed zelf in de gaten houden dat het niet te lang wordt Bij jonge konijnen kan het nog recht groeien, maar is afhankelijk van hoe de stand staat. De dierenarts moet het dan goed kort slijpen en wellicht nog enkele malen. Alleen als het al scheef loopt vanaf de wortel zal het lastig worden. Ik had laatst een ram van 7 jaar die opeens de tanden boven helemaal scheef naar binnen had staan en de ondertanden er overheen. Wat bleek, zijn kiezen waren erg slecht met dikke haken. Dit behandeld, tanden geslepen met een tussentijd van een paar maanden nogmaals tanden geslepen en inmiddels staan ze weer goed. Hij is zo scheef gaan kauwen en daardoor gingen zijn tanden ook verkeerd groeien. Ander verhaal dan bij jouw konijntje het geval is uiteraard. Echter heb ik wel jonge konijnen in de opvang gehad die met slijpen de tanden ook weer goed hebben gekregen op jonge leeftijd, vaak waren het alleen wel alle tanden. Als die dus echt scheef staat durf ik niet te zeggen of dit goed gaat komen. Echter kan een konijn met getrokken tandjes ook heel gelukkig zijn :)
Aanbevolen berichten