Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal, 

Ik had altijd een leuk koppeltje konijnen, maar helaas zijn ze allebei vlak achter elkaar overleden... De ene is donderdag overleden en de andere zondag. 

Aangezien er een virus rondwaard hou ik er sterk rekening mee dat dat de oorzaak kan zijn. Maar nu wil ik wel weer een nieuw koppeltje. Hoe kan ik het beste aanpakken met het ontsmetten en schoonmaken van het hok? En is het verstandiger om een aantal weken te wachten met nieuwe konijntjes, of na ontsmetting kan ik dan opzoek gaan naar een nieuw koppel?

Geplaatst:

Als je niet (zeker) weet wat de doodsoorzaak is dan zou ik persoonlijk niet direct nieuwe konijnen in het hok zetten, ook al heb je het goed ontsmet. Twee konijntjes tegelijk/vlak na elkaar verliezen is al afschuwelijk, je wil geen enkel risico lopen dat je dat nogmaals gebeurt. Ik gebruik zelf Halamid (bevat o.a. chloor) voor het ontsmetten, schoonmaakazijn of biotex zijn echt niet voldoende om te ontsmetten. 

Geplaatst:

Aanvulling (mijn internet is te langzaam om te bewerken xD): Ik zou  straks op zoek gaan naar een koppeltje dat al gevaccineerd is tegen VHD 1&2 en myxomatose, de meeste opvangen hebben inmiddels hun konijnen wel gevaccineerd dus daar zou ik eens naar informeren.

Sterkte met het verlies! 

Geplaatst:

Ik heb net het hele hok schoongemaakt met azijn en water. Morgen dan opzoek gaan naar een goed ontsmettingsmiddel. 

Hoe lang raad je aan om te wachten met nieuwe konijntjes als ik vragen mag?

Geplaatst:

Ik zou het ontsmetten met halamid. Dat is ook verkrijgbaar bij dierenwinkels als het goed is. Dan weet je zeker dat het goed ontsmet is. Goed luchten daarna en dan kunnen er weer nieuwe konijntjes in.

Geplaatst:
1 uur geleden zei Ferike:

Ik heb net het hele hok schoongemaakt met azijn en water. Morgen dan opzoek gaan naar een goed ontsmettingsmiddel. 

Hoe lang raad je aan om te wachten met nieuwe konijntjes als ik vragen mag?

Ik zou persoonlijk 6 tot 8 weken wachten, tenzij je voor gevaccineerde konijntjes kiest. Daarnaast natuurlijk heel goed ontsmetten, het kan ook een andere ziekte zijn geweest.

Geplaatst:

Als je er zeker van willen zijn had je de dieren kunnen laten onderzoeken. Dan had je ook duidelijkheid gehad. Maar ik ga met het advies van Dollie mee. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn. Het zou enorm sneu zijn als het iets besmettelijks is en je verliest deze ook weer. Veel succes en sterkte in ieder geval. 

Geplaatst:

Ik ontsmet altijd met Dettol, verkrijgbaar bij de drogist. Werkt ook prima :-)

Verder zou ik inderdaad ook even wachten met het halen van een nieuw koppeltje, en navraag in de omgeving doen of er meerdere konijnen zo plotseling/vlak na mekaar gestorven zijn. Op die manier kun je misschien alsnog achterhalen wat de doodsoorzaak van jouw konijnen zou kunnen zijn. Zekerheid krijg je waarschijnlijk niet meer, maar misschien wel ietsjes meer duidelijkheid. Nu weet je helemaal niks, en zit je wat te gissen.

Geplaatst:

Dettol leek mij ook altijd prima, totdat mijn DA zei dat chloor beter is! Het zal toch net wat heftiger spul zijn? Denk ik? Maar eens navragen dan.

Geplaatst:

UU raadt in geval van/uit voorzorg voor VHD-2 ook ontsmetten met chloor aan. Dettol is op zich fijn spul, gaat er hier ook met flessen tegelijk doorheen maar dan voor het gewone schoonmaken, echt ontsmetten doen we altijd met Halamid. 

Geplaatst:
Op ‎28‎-‎1‎-‎2016‎ ‎18‎:‎32‎:‎20 zei Knuffeltje:

http://www.veip.nl/index.cfm/go/Desinfectiemiddelen/id/32/

Dankjewel voor de link & jullie info!

Ik was er nog niet bekend mee, maar ga het nu ook in huis halen :-)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .