Ga naar inhoud

Grijsje heeft een korstje.


Konijntjes Lenting

Aanbevolen berichten

Ons konijntje Grijsje (sinds een week bij ons, net voorgesteld op dit forum) heeft een korstje. Ik weet niet precies hoe lang het er al zit. Sinds gister komen ze uit de kooi en kunnen we ze steeds beter aaien. Toen voelde ik het zitten. Het zit vlak achter haar nekje.image.thumb.jpeg.44b8f132d54203059aaefd4image.thumb.png.9d38b366bec884b70918f2b6

Het lijkt erop dat dit het enige plekje is. Verder eet en drinkt ze goed en is actief en nieuwsgierig. 

Heeft iemand een idee of ik me hier zorgen over moet maken? Misschien is het een snijwondje door haar vriendje Strepa die haar nogals een wil berijden, zeker de eerste dagen deed ie het veel en hij drukt daarbij zijn kin achterop haar nekje. Hopelijk was t een ongelukje en heeft ie haar geraakt met zn tanden. Maar anders moet ik er misschien mee naar de dierenarts. 

Groetjes,

Ilse.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wondje ziet er rustig uit en het korstje zal er een dezer dagen wel vanaf vallen. Daar zou ik me geen zorgen om maken. Het is denk ik wel een bijtwondje, geen snijwondje. Als de beestjes zich onderling berijden is dat op zich geen probleem, maar elkaar bijten is niet de bedoeling. Dat zou ik dan wel goed in de gaten houden. Is het een voedster met gecastreerde ram? Geen twee rammen of twee voedsters?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dat klinkt goed. Het is een voedster en een ram die zsm gecastreerd wordt. Zn balletjes zijn nu ingedaald, dus het zou moeten kunnen nu. Ze vechten niet, gaan juist heel gezellig en rustig met elkaar om, dus ik denk niet dat het een bewuste beet is geweest. Eerder dan per ongeluk omdat de ram nog niet eerder met een voedstertje is geweest. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Konijntjes Lenting:

De voedster is pas 3 maandjes oud. De fokker gaf aan dat voedsters normaal gesproken vanaf een maand of 5 vruchtbaar worden. Daarmee zouden we dus safe zitten. 

Voedsters kunnen vanaf 3 maanden al best vruchtbaar zijn. Echt zo snel mogelijk uit elkaar halen, want een nest op deze leeftijd kan grote ellende worden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door deze berichten begin ik inderdaad te twijfelen aan de fokker. Terwijl we hem toch aangeraden kregen van iemand die heel tevreden was. Onze eigen indruk was ook heel positief. Ondanks dat we al voorbereid waren qua hok en andere basisbehoeften en behoorlijk ingelezen (dacht ik), kregen we meer dan een uur uitleg over de do's en dont's en wat ze gewend waren qua voer en zo. 

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om ze apart te zetten. Een reisbak is wel heel zielig als verblijf voor enkele weken! Maar ik maak vandaag nog een afspraak en wie weet kan ik dan een kooi van iemand in de buurt lenen voor zo lang. Ik ga straks op het schoolplein van de kids eens rondvragen daarvoor. 

Dus, ondanks dat ik hier wel even van schrik, toch bedankt voor dit advies. Want een nestje is idd niet de bedoeling!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je voedster heeft ook niet de leeftijd om een nestje te krijgen. De kans dat ze de bevalling niet zal overleven is dik aanwezig. De kans dat de bevalling niet natuurlijk zal verlopen zit er ook dik in. Je kan het vergelijken met een beginnende tiener die zwanger raakt; niet mentaal en lichamelijk klaar voor zoiets. 

Het rammetje hoeft maar een seconde te rijden op de voedster om haar te kunnen bevruchten. Dus om ze nu samen te houden is echt alles behalve verstandig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thnx Christaaa,

Het is me duidelijk. Echt. En ik ben ermee bezig, geloof me. Ik zie een nestje echt niet zitten. Zowep voor onszelf als voor de konijntjes niet. Daar vind ik ze nog veel te jong voor!

Ik ben er druk mee bezig en houd ondertussen mn vingers gekruisd. Duim je voor ons mee dat ons Grijsje geen vroeg vruchtbaar konijntje is?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Konijntjes Lenting:

Thnx Christaaa,

Het is me duidelijk. Echt. En ik ben ermee bezig, geloof me. Ik zie een nestje echt niet zitten. Zowep voor onszelf als voor de konijntjes niet. Daar vind ik ze nog veel te jong voor!

Ik ben er druk mee bezig en houd ondertussen mn vingers gekruisd. Duim je voor ons mee dat ons Grijsje geen vroeg vruchtbaar konijntje is?

Zet ze gewoon uit elkaar?! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, daar ben ik wel blij mee. Nog even volhouden en dan kan hij daarin.

ze zullen het wel zwaar krijgen: de dierenarts gaf aan dat hij tot 4 à 6 weken gescheiden moet blijven van zn vriendinnetje. Ze zitten de hele tijd te zoeken hoe ze bij elkaar kunnen komen en snappen er  niks van dat dat niet lukt. 

Ik twijfel nu alleen nog over het volgende: 

Ik heb beide kooien aan dezelfde ren staan zodat ik ze afwisselend wel allebei zoveel mogelijk beweging kan geven. Welk konijn kan ik het beste in de leenkooi zetten en welke in de eigen kooi? De voedster of de ram? De eigen kooi is immers al een dikke week in gebruik door allebei. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou er ook voor kunnen kiezen om ze helemaal uit elkaar zicht te zetten en ze elkaar ook niet meer kunnen ruiken. Soms kan het namelijk voor een hoop onrust zorgen als ze elkaar zien maar ze kunnen niet bij elkaar. Het kan zijn dat ze daar zo gefrustreerd van raken dat het mis gaat wanneer je ze dan weer bij elkaar laat. Je moet zelf maar even aankijken of dat nodig is ;) 

Twee weken na de castratie kun je ze weer proberen te koppelen. De ram is dan niet meer vruchtbaar. Als je merkt dat hij na twee weken toch nog wel erg last heeft van hormonen kun je beter een paar weekjes langer wachten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend he, al die tegenstrijdige informatie.

Goed dat je ze nu uit elkaar hebt gehaald. Wat betreft na de castratie: ik denk dat jouw dierenarts die 4 a 6 weken baseert op de hormonen? Een konijn is 2 weken na zijn castratie niet meer vruchtbaar en kan dan gekoppeld worden. Wel duurt het een week of 6 voor de hormonen weg zijn dus tot die tijd kan hij zich nog wat 'mannelijk' gedragen. Maar dat zal bij jouw jonge ram wel meevallen, want dat deed hij nu ook niet. Ik zou gewoon de 2 weken na zijn castratie aanhouden. Veel konijnenopvangen koppelen ook 2 weken na castratie van de ram, en konijnenopvangen zijn toch wel de laatste die nestjes willen! Zet ze na die 2 weken wel even op voor allebei onbekend terrein, konijnen zijn namelijk behoorlijk territoriaal. Ze gaan dan misschien nog even wat jagen en rijden om de rangorde te bepalen maar dat hoort er bij en is helemaal niet erg. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie allemaal voor alle adviezen. Mn rammetje zit inmiddels niet meer in zn kleine reismandje en daar is tie blij mee. Ze zijn nu ook weer vrij rustig. Lijken zich bij de nieuwe situatie te hebben neergelegd. 

Het is nogal wat voor ze. Ze zijn het oppakken nog niet gewend. We zitten nog helemaal in de beginfase van het tam maken. Ze eten nu goed uit onze hand. Maar dat heen en weer hopsen van kooi naar kooi is natuurlijk niet fijn. Ik moet ze echt nog lokken met wat lekkers om teveel stress te voorkomen.

Overmorgen kan ik bij de dierenarts terecht voor de castratie. Dat is gelukkig heel snel al. En ondertussen blijven de vingers gekruisd en de duimen draaien zodat ze zo snel mogeljk weer lekker samen kunnen spelen en rennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overmorgen al castreren? Super dat het al op zo'n korte termijn kan. Dan is het even 2,5 week behelpen, maar daarna hoeven ze nooit meer uit elkaar :) Fijn om te lezen dat je zo snel actie hebt ondernomen. 

Uit de hand eten is al een goede stap. Bedenk wel dat sommige konijnen het nooit fijn vinden om aangeraakt te worden. Heb dus niet te grote verwachtingen om teleurstellingen te voorkomen. Rustig benaderen is heel belangrijk. Laat ze vooral naar jou toekomen (zoals met uit de hand voeren) ipv andersom. Konijnen zijn heel nieuwsgierig. Ga regelmatig gewoon bij ze zitten zonder ze te aaien, dan komen ze zelf wel even bij je kijken. Zo kunnen ze aan je wennen. Optillen vinden konijnen heel eng, het zijn natuurlijk prooidieren. Doe dat dus alleen als ze bijvoorbeeld naar de dierenarts moeten. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .