Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik wil graag wat advies vragen. Mijn konijn wilt vandaag niks eten en ligt heel stil. De vorige keer toen hij deze symptomen had, had hij last van gas volgens de dierenarts. Ik heb nu ook weer de dierenarts gebeld en ik kon een afspraak vanavond krijgen om 19.00. 

Maar dat duurt nog heel lang voor mijn gevoel aangezien hij waarschijnlijk buikpijn heeft en zich ziek voelt. Wat kan ik de tussentijd doen om hem te helpen? Ik heb al een buikmassage geprobeerd en in overleg met de dierenarts geef ik Critical Care dwangvoeding. Hoe vaak moet ik dit aan hem geven? En zijn er mensen die hebben meegemaakt dat het konijn in zo'n geval uit zichzelf beter werd? 

Alle advies is welkom!

Geplaatst:

Ik ben persoonlijk helemaal niet van het dwangvoeren. Zeker als je niet exact weet wat er aan de hand is. Als de maag al overvol is doe je je konijn alleen maar meer pijn. Kan je niet vragen of je eerder terecht kunt? Een konijn met buikpijn is best wel een spoedgeval en anders moet je nog een halve dag wachten. Houd in ieder geval je konijn goed op temperatuur. Vaak kunnen ze zichzelf niet goed warm houden en koelen ze af waardoor die darmen helemaal traag gaan werken. 

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie! Ik heb gebeld en ik kon gelukkig iets eerder terecht, om 16.00. Dus niet ideaal maar beter dan 19.00. Wat betreft de dwangvoeding, tja ik weet het niet. De dierenarts herhaalde nu net weer dus ik ga dat advies toch volgen maar ik geef niet veel en dan krijgt hij tenminste ook vocht binnen.

Heb je tips voor hoe ik hem warm kan houden? Ik heb helaas geen kruik. Zijn oren voelen gelukkig warmer aan dan vanochtend. 

Geplaatst:

Oren zeggen vaak weinig over de temperatuur. Beter kan je even in de nek voelen. Heb je geen lege fles ofzo die je kan vullen? Wel dus eerst even voelen of je konijn koud is. 

Gelukkig kan je wat eerder terecht. En wat betreft de dwangvoeding, die discussie heb ik al zo vaak gevoerd. Maar ik persoonlijk ben er geen voorstander van. 

Geplaatst:

Ik denk, aan je profielfoto te zien, dat je konijn binnen zit? Zo niet, dan zou ik hem ook snel naar binnen halen. 

Leen frisdrankfles vullen met warm water en daar een doek omheen wikkelen werkt inderdaad ook goed (koelt alleen vrij snel af). Je kan je konijn daar tegen leggen en eventueel ook een handdoek over hem heen leggen als hij ondertemperatuur heeft. 

Je kan wat lekkere dingen bij hem neerleggen zoals een klein stukje wortel, andijvie of witlof (niet teveel als hij dat niet gewend is).

Succes vanmiddag!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .