Ga naar inhoud

Konijn met E Cuniculi


znoober

Aanbevolen berichten

Hi

één van mijn konijnen blijkt E Cuniculi te hebben. Hij is ondertussen al niet meer met zijn oven aan het bollen en eet gelukkig ook am weer zelfstandig, maar zijn hoofd is nog altijd onderste boven en hoppelen kan hem daardoor ook niet. 

 

heeft iemand al zo'n konijn gehad en ervaring of dit weer helemaal goed komt met zijn lichaam? huppen en zo? 

bedankt

 

znoober

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er snel bij was met de medicatie is er een reële kans dat het weer goedkomt. Maar soms blijft een scheef koppie wel eens over als restverschijnsel. Mijn konijn heeft er een iets scheef hoofdje aan over gehouden maar ik ken ze ook wel waarbij het koppie behoorlijk schuin staat. 

Welke medicatie moet je nu geven als ik vragen mag en hoelang geef je het al? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallokes

ho had tien dagen baytril en pancur en erachter aleen panacure tot 30 dagen. nu zit hem al een week zonder. maar ik twijfel of ik het nu verder moet geven of niet. 

carlo eet goed voor de rest maar rap bewegen gaat niet omwille van koppie, maar hij zit wel zij kooi te besnuffelen en zo en vind zijn eten heel rap :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik vermoed dat mijn konijn ook E-cunciculi heeft, terwijl de dieren arts een kleine 2 maanden zei dat het een niersteen zou zijn. Heb toen Lysium gekocht en het ging tijdelijk beter met haar en het leek alsof het aansloeg. Maar sinds een paar dagen gaat het ineens minder, met hele andere klachten als voorheen. Ze gaat steeds met haar kopje heen en weer en kan de weg soms niet vinden en lijkt wel dronken. Ik heb ook op internet gekeken en het lijkt wel E-cunciculi te zijn, met de symptomen die ze ook heeft, Toen ik rond de 2 maanden  geleden bij de dierenarts was, vroeg ik haar ook al of dat het niet kon zijn, omdat het om haar oogjes ook kalig is en wat korstjes daar heeft. En ze viel ineens af terwijl ze wel goed at. Ook voel je haar ruggengraat heel erg en drinkt erg veel. Ik ben van plan vandaag maar naar een andere dierenarts te gaan een konijnkundige bij mij in de buurt. Maar heeft iemand al enige ervaring met een bepaald soort medicijn wat goed hierbij aanslaat? Dan weet ik dat alvast een beetje. Wil heel erg graag haar helpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marrit: Dat medicijn moet echt door je dierenarts bepaald worden, evenals de aandoening van je konijn! Bij E.C. zul je o.a. Fenbendazol meekrijgen voor 30 dagen en afhankelijk van de klachten nog andere medicatie. Je vindt hier op bunnybunch een lijst met konijnkundige dierenartsen, ook bij jou in de buurt, dan heb je al meer zekerheid bij een juiste diagnose en daarbij behorende medicatie.

beterschap

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Rian:

@Marrit: Dat medicijn moet echt door je dierenarts bepaald worden, evenals de aandoening van je konijn! Bij E.C. zul je o.a. Fenbendazol meekrijgen voor 30 dagen en afhankelijk van de klachten nog andere medicatie. Je vindt hier op bunnybunch een lijst met konijnkundige dierenartsen, ook bij jou in de buurt, dan heb je al meer zekerheid bij een juiste diagnose en daarbij behorende medicatie.

beterschap

Ik ben inmiddels bij de dierenarts geweest, die ook op de lijst van konijnkundige dierenartsen staat. Ik had gelijk het idee dat ze veel beter wist waar ze over praatte. Het is idd EC en ze heeft vooral de neurologische symptomen en heeft daar Fenbendazol voor gekregen voor 28 dagen en een antibiotica injectie, mn andere konijn moet ook 9 dagen Fenbendazol krijgen om besmetting te voorkomen. verder moet ik komende maandag langs komen om te kijken of de antibiotica aanslaat en krijgt ze nog een antibiotica injectie. Hopelijk knapt ze wat op.

Dankje wel voor je reactie.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Antibiotica is om een eventuele middenoorontsteking te behandelen. Als een konijn evenwichtsproblemen heeft (tollen en/ of scheve kop) dan kan de oorzaak zowel een middenoorontsteking zijn als E. Cuniculi. Maar aangezien je niet weet welke van de twee het is zul je voor beide moeten behandelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De besmetting van de hokgenoot heeft allang plaatsgevonden, maar een heel groot deel van de konijnen draagt het al bij zich, dus ik snap eigenlijk niet zo heel goed dat je andere konijn dan ook medicatie moet krijgen. Maar goed die discussie zal wel oneindig zijn vrees ik. 

In ieder geval veel beterschap gewenst en hopelijk komt je konijn er weer helemaal bovenop. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30 januari 2016 22:11:54 zei Domino:

De besmetting van de hokgenoot heeft allang plaatsgevonden, maar een heel groot deel van de konijnen draagt het al bij zich, dus ik snap eigenlijk niet zo heel goed dat je andere konijn dan ook medicatie moet krijgen. Maar goed die discussie zal wel oneindig zijn vrees ik. 

In ieder geval veel beterschap gewenst en hopelijk komt je konijn er weer helemaal bovenop. 

Ja ze zou het idd al kunnen hebben, maar voor de zekerheid moet zij de medicijnen ook nemen. Ja hoop ook dat ze er weer bovenop komt. Dankjewel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30 januari 2016 17:53:30 zei Lonja:

Antibiotica is om een eventuele middenoorontsteking te behandelen. Als een konijn evenwichtsproblemen heeft (tollen en/ of scheve kop) dan kan de oorzaak zowel een middenoorontsteking zijn als E. Cuniculi. Maar aangezien je niet weet welke van de twee het is zul je voor beide moeten behandelen. 

Ja ze heeft evenwichtsproblemen dat ze met haar kop steeds scheef trekt en dat als ze loopt wel dronken lijkt door het evenwicht die weg is. En ze heeft ook dat ze met haar ogen tolt. Ja wel het beste dat ze voor de zekerheid maar beide neemt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .