Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste bunnybunchleden,

Sinds deze zomer heb ik mijn 2 konijnen buiten in een buitenhok staan met een ren. Sinds de uitbraak van het nieuwe virus VHD (RHD2) maak ik me veel zorgen om de gezondheid van mijn nijnen, net zoals waarschijnlijk iedereen van jullie op dit moment :(

Ik overweeg nu om mijn konijnen naar binnen te halen en ze in een binnenhok met ren in een kamer (met de verwarming uit) te zetten. 

Hopelijk verkleint dit de kans om het virus op te lopen. Ze hebben natuurlijk al wel een wintervacht ontwikkeld, dus dat iets waarvan ik niet zeker weet of het verstandig is. Al is het temperatuurverschil tussen binnen en buiten nu nog niet extreem groot.

Wie van jullie heeft je konijnen naar binnen gehaald en wat zijn jullie ervaringen?

Ik hoor het heel graag...

Groetjes,

Jennifer

Geplaatst:

Er zitten voor en nadelen aan. Ik weet niet of er wilde konijnen bij je ren in de buurt kunnen komen, dan zou het inderdaad wel een goed idee zijn. 

Als dat niet zo is zou ik er niet aan beginnen. Zo'n verhuizing naar binnen geeft toch een hoop stress waardoor de weerstand ook wat minder wordt en ze ook extra vatbaar zijn om ziektes op te pikken. 

Geplaatst:

Ik zou niet weten hoe ik 8 konijnen hier binnen moet gaan huisvesten zodat ze allemaal nog lekker de ruimte hebben..... advies is vooral schoenen uit bij de deur, want dat zou het grootste gevaar zijn voor besmetting. 

Geplaatst:
34 minuten geleden zei Rian:

schoenen uit, spot aan, blijven lachen en vooral... Doorademen! Ik haal die zes van ons niet naar binnen.

Ik mag de 10 van buiten niet naar binnen halen van mn ouders :P 

Op het werk loop ik met een grote boog om het grasveld heen. Al zijn er na de myxomatose weinig konijnen overgebleven... Gewoon voor de zekerheid!

Geplaatst:

Ik heb de konijnen voor nu nog maar buiten gelaten, al twijfel ik nog steeds of ik hier goed aan doe. Vind het heel moeilijk en doodeng, maarja....wie niet.

Ik hoop zo dat er snel een beschikbare vaccinatie komt! Laten we daar voor duimen en elkaar goed op de hoogte houden.

Succes en sterkte allemaal!!

Geplaatst:

Hoi Jennifer, voordat je overweegt om de konijnen naar binnen te plaatsen zou ik eerst even bepaalde dingen uitzoeken. Zitten er bij jou in de buurt wilde konijnen? Zo nee dan is het risico al een heel stuk minder. Daarnaast is het gelukkig nu winter (nou ja te warm voor de tijd van het jaar) en vliegen zijn er ook amper op dit moment. 

Daarnaast haal je je groenten etc uit de supermarkt, of bv uit eigen (moes)tuin of van een ander zijn moestuin of bij een lokale boer. Ga dan na of hier toevallig wilde konijnen zitten. Geef je alleen groenten die je bij de supermarkt koopt dan is het risico ook nihil dat het via de groenten bij je konijnen kan komen. 

En inderdaad wat de anderen zeggen, ben je al ergens geweest (grasveld/park/bos) waar eventueel konijnen zitten/kunnen zitten, draag dan niet dezelfde schoenen als je bij je konijnen gaat kijken/voeren. Ik heb zelf bv gewoon crocs die ik aandoe als ik buiten bij de nijnen ga kijken/voeren. Ik geef ze wel groenten van eigen moestuin, maar ook daar zitten geen wilde konijnen. Hier in de omgeving zitten ze eigenlijk helemaal niet, dus dat is m'n afweging geweest om m'n konijnen gewoon groenten van eigen tuin te blijven geven, en wat er buiten zit buiten te laten zitten. Bij mij is anderhalve week geleden wel één van m'n konijnen spontaan doodgegaan, maar waarschijnlijk is het geen VHD geweest gezien m'n andere konijnen niks mankeert op dat punt.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .