Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Pfoeh... zware dagen hier. Afgelopen maandag avond merkte ik dat mijn oudste vrouwtjeskonijn (3jaar) uit een groep van vier niet meer wilde eten. Ik probeerde alles maar na geen verbetering en een ineens heel rustige nijn, ging ik di ochtend naar de dierenarts. Daar bleek ze een obstructie te hebben. Dit werd los gemasseerd en na nog wat onderzoek en afwachten gingen we huiswaarts. Een uurtje later zat ze er zo slap bij dus ik nam ze in een dekentje bij me.

Daar is ze in mijn armen gestorven. 

Gisterenavond, dezelfde symptomen bij mijn enige ram (4jaar) in de groep. Niet eten, rustig in een hoekje. Deze morgen naar dierenarts van wacht en bleek geen obstructie, wel gas... hele dag om het uur dwangvoeding en leek goed te gaan.. maar vanavond keerde dit en ook hij werd slap en stierf in mn armen... 

Hoe kan dit, op nog geen week tijd?? Moet ik me zorgen maken voor de andere twee? Was hij aan het rouwen om zijn vrouwtje en daardoor gestopt met eten? Ik snap het echt niet.. ze hebben niets anders dan anders.. krijgen veel hooi, konijnvriendelijke groentjes en af en toe wat korreltjes...

Wat mis ik die twee ukjes nu al!!! 

Ps. T zijn binnenkonijntjes. 

Geplaatst:

Sterkte met je verlies. Ik ben ook altijd zoo bang als een v de konijnen hier ziek is. Mijn ram had afgelopen zondag ook last v gas, maar hij is er gelukkig doorgekomen. Dat het zo snel gaat zoals bij jou vind ik toch vreemd. Je hebt alles gedaan wat je moest doen dus je kan jezelf niets verwijten. Mss was er een andere oorzaak. Hoe doen de andere 2 konijnen het?

Geplaatst:

Ze waren perfect ingeënt en kregen ook enkel dingen die ze mochten eten.. werd allemaal super hard in het oog gehouden. 

Van ontlasting is moeilijk te zeggen... ze zaten met vier samen dus dan merk je niet of er iemand minder goed keutelt. 

Is idd kei hard.. voelt nu wat leeg aan. De andere konijntjes zijn gelukkig ok én ze eten en springen nog rond. 

Toch kei vreemd dat ze zo snel opeen sterven.. echt een vraagteken voor mij!

Btw, iemand ervaring met rouwende konijntjes?? 

Geplaatst:

Het zou inderdaad kunnen dat de ram gestopt is met eten omdat hij het vrouwtje miste, maar dat hoeft niet, het kan ook wat anders zijn. Het is niet zo dat hij alleen zat, hij had nog de andere twee om zich heen. Als de andere twee nu nog helemaal in orde zijn dan zou ik me geen zorgen maken om rouw. Ze hebben elkaar. Wel zou je beter meteen naar de dierenarts kunnen gaan als er 1 niet eet, in plaats van te wachten tot de volgende ochtend. Niet eten is spoed en dan kan het enorm snel gaan. Niet om je  achteraf een schuldgevoel aan te praten maar dan weet je dat voor het geval dat het ooit nog eens mocht gebeuren, al hoop ik voor je van niet natuurlijk. Het kan wel het verschil maken. Heel veel sterkte. 2 konijnen zo kort achter elkaar is erg heftig. 

Geplaatst:
14 uur geleden zei Dollie:

Is de ontlasting onderzocht? 

Die van de twee overblijvers ga ik straks na t werk binnen brengen. Bij de overleden konijntjes niet... kheb van dit weekend nog wel wat keutels maar dierenarts zei dat sommige parasieten afsterven na aantal uren en labo werkt niet in weekend :-( 

Dus enkel hopen dat gezonde nijntjes ook echt gezond zijn. Ze eten alvast en halen nog steed konijnendeugnieterij uit ;-)

Verder denk ik nu ook hele tijd.. had ik nog sneller moeten ingrijpen, had dit geholpen... pfff.. je hecht je toch wel serieus aan zón kleine ukjes! Ze zijn in ieder geval niet alleen in een hoekje in de kooi gestorven. Ze waren knus en warm en goed verzorgd bij mij. 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .