Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal, 

Ik las pas het een en ander over een vaccinatie tegen Pasteurella bacterie bij konijnen. Deze bacterie veroorzaakt Snot bij konijnen. Weten jullie daar meer van? Vaccineert iemand zijn konijnen tegen pasteurella en hoe heet dit vaccin dan?

Ben benieuwd naar jullie reacties. 

Rianne

Geplaatst:

Ik zag het ook voorbij komen. Is redelijk nieuw. De mijne zijn daar (nog) niet tegen geënt.

Geplaatst:

Was een bericht van knaagdier/konijnkundige dierenarts Eva Stoffels op facebook

Geplaatst:

Ik had er nog niks over gelezen of gehoord, maar ben nu best benieuwd. Zal er van de week eens wat over opzoeken.

Ik vind het wel een heel goed idee en mocht het mogelijk zijn zou ik mijn eigen konijnen er waarschijnlijk ook wel tegen vaccineren!

Geplaatst:

Maar heel veel konijnen dragen deze bacterie al mee zonder er last van te hebben, en toch kunnen ze er op een gegeven moment ziek van worden. Ik vraag me dan af hoe dat met een vaccin dan anders werkt. Plus dat het dus om een bacterie gaat en geen virus.

Dat is mijn logisch nadenken dan. Als het anders blijkt te zijn dan hoor ik dat graag :)

Geplaatst:

Vaccins kunnen ook werken tegen bacteriën. De bedoeling van een vaccin is dat je antilichamen gaat maken tegen een antigeen. Dat kan een virusantigeen zijn, maar ook een bacterieel antigeen.

Ik weet te weinig over pasteurella om te weten hoe pasteurella werkt en hoe het vaccin ertegen moet werken, maar ik heb net uit nieuwsgierigheid even gezocht en er is wel al eerder een vaccin geweest. Waarom dat is afgeschaft weet ik ook niet precies, maar het zal inderdaad niet voldoende gewerkt hebben. Daarom ben ik extra benieuwd naar dit nieuwe vaccin :)

Geplaatst:

Ok, m'n eerste veronderstelling over mijn twijfels over zo'n vaccin is weerlegd! Weer wat geleerd dat er ook vaccins zijn tegen bacteriën.

Nu mijn tweede nog. Zou natuurlijk mooi zijn als er op termijn een vaccin tegen komt :)

• 3 weken later...
Geplaatst:

Ik heb inderdaad ook gelezen dat er een dierenarts is in Nederland die het wil gaan doen. Zij heeft haar mening gebaseerd op een wetenschappelijk artikel uit 1987 (28 jr geleden). Naar mijn mening is dat geen up to date artikel. Ben natuurlijk even verder gaan speuren en in de VS wordt er regelmatig gevaccineerd tegen pasteurella naast myxo en VHD. Dit vaccin is in nederland nog niet te verkrijgen voor zover ik weet. 

Het is wel zo dat het gaat om konijnen die gezond zijn. Ook ik vraag me dan af - omdat bijna alle konijnen pasteurella bij zich dragen, al dan niet actief - of het dan ook gegeven kan worden aan alle andere dieren.

Ben hier nog verder naar aan het speuren.  

Geplaatst:

Je kunt trouwens ook tegen bacterien vaccineren hoor. De ziekte van weil bij honden is een bacterie en is een vaccinatie die jaarlijks gegeven wordt. Idem bij bijvoorbeeld kennelhoest bij honden. deze kan zowel viraal als bacterieel zijn en worden beide gevaccineerd. 

• Vind ik leuk 1
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .